4 צפייה בגלריה
הארכת מעצר למנהלת פעוטון וביתה הגננת החשודות בהתעללות בפעוטות בגן בפתח תקווה
הארכת מעצר למנהלת פעוטון וביתה הגננת החשודות בהתעללות בפעוטות בגן בפתח תקווה
החשודות בבית המשפט
(צילום: אביגיל עוזי)
"זה פסיכי. זה רע מאוד. הכי רע". כך תיאר היום יוסי (שם בדוי), אב לפעוט בן שנה וארבעה חודשים שהיה בפעוטון הזוועות בפתח תקווה, "הלולי של אורלי", שהמנהלת ובתה הגננת חשודות בשורת מקרי התעללויות בפעוטות שהיו תחת אחריותן. היום (ה') הותרו לפרסום שמות שתי החשודות - אורלי דוידוביץ' (55) ובתה דניאל לייבוביץ' (30), אם לפעוט בן שנה. השתיים חשודות בהתעללות בפעוטות, בתקיפה ובאי דיווח.
"הלכנו למשטרה וצפינו בסרטונים מחרידים, הלב התחיל לדפוק מאוד חזק כשרואים את הדברים האלה קורים לקרוב אליך ביותר", סיפר האב יוסי. הוא הודה שלא הייתה לו - או למי מההורים - דרך לדעת על המתרחש בגן. "הילד אהב ללכת לאותה הגננת שעשתה לו את כל הדברים הנוראיים האלה", אמר בריאיון לאולפן ynet. "אל תסמכו על החוש האימהי או האבהי. אין דרך לדעת את זה", הזהיר.
הוא אמר כי במקרה של הפעוטון המדובר היה להורים הרבה מזל הפעם. "תחשבו כמה שנים הגן הזה עבד - יש שם ילדים שהיו שם יותר זמן מהבן שלי, ובמקרה אחד שילד חזר עם חבלה ההורים החליטו לבדוק. באותו הרגע אנחנו אומרים שאנחנו מקווים שאלה סתם חשדות אידיוטיים, אתה עדיין מסרב להאמין שזה מה שקרה".
4 צפייה בגלריה
אורלי דוידוביץ'
אורלי דוידוביץ'
מנהלת הגן החשודה, אורלי דוידוביץ'
4 צפייה בגלריה
דניאל דוידוביץ' הגננת החשודה בהתעללות בפעוטות בגן
דניאל דוידוביץ' הגננת החשודה בהתעללות בפעוטות בגן
דניאל לייבוביץ', הגננת החשודה בהתעללות
(צילום: שחר גולדשטיין, משי בן עמי)

לדבריו, כל ילד בפעוטון הגיב אחרת - ובנו, שנמצא בפעוטון מגיל חצי שנה, לא מכיר משהו אחר. "זה לא שלימדו אותו מה טוב ומה רע. ככה הוא מאמין שהעולם קיים, ככה זה גן. אנחנו עדיין נעזרים בגורמים מקצועיים כדי להבין". מאחר שהחוק אוסר על יוסי לפרט על ממצאי החקירה שידועים לו, הוא הסכים לספר שהילד שלו היה כאוב. "התייחסו אליהם כחפצים, פחות או יותר. יצור חי לא אמור לעבור דבר כזה". יוסי אמר כי בכוונתו להתמקד עכשיו בשיקום של בנו, בין אם בעזרת עובדת סוציאלית או רופאים מקצועיים.
סיוון מדרי, ממטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, כינתה את תופעת ההתעללויות בגנים - מגפה. "הן לא נרתעות", אמרה במשדר הבוקר של אולפן ynet. "גם התקדים של כרמל מעודה שקיבלה תשע שנים וחצי בכלא לא הביא להרתעה גדולה מדי", הסבירה מדרי. "המטה פועל כדי למגר את התופעה הזאת ולקדם חקיקה ותקנות פיקוח - אבל אני קוראת להורים לשים לב, לרשום רק לגנים עם מצלמות בשידור חי. אנחנו לא סומכים על אף אחד".
מדרי ציינה כי היא וחבריה מקבלים עשרות פניות ביום על חשדות והתנהגות מוזרה בקרב ילדים - והמצב רק הולך ומחמיר. "אם הממשלה לא תקום ותעשה לזה סוף - זה לא ייגמר", אמרה. "יש את חוק החמרת הענישה של אופיר כץ שעובד איתנו ואם יעבור לקריאה שנייה ושלישית - כל מי שתעז לגעת בילד תשב בכלא", אמרה.
4 צפייה בגלריה
הארכת מעצר למנהלת פעוטון וביתה הגננת החשודות בהתעללות בפעוטות בגן בפתח תקווה
הארכת מעצר למנהלת פעוטון וביתה הגננת החשודות בהתעללות בפעוטות בגן בפתח תקווה
הבת מנסה להסתיר את פניה, במהלך אחד מהדיונים בבית המשפט
(צילום: אביגיל עוזי)
לשאלה אם יש סימנים מסוימים שמעידים על חשד להתעללות בפעוטון, השיבה מדרי כי בעמוד הפייסבוק של המטה פורסמו אותם דגלים אדומים, כמו התנהגות אגרסיבית, התעוררות בלילה וסירוב לאכול. "יש גם ילדים שלפעמים ההסתגלות לגן קשה להם והם רוצים להיות עם אמא, אז יש דברים שצריכים לשים אליהם לב ולעשות את הבדיקות. להגיע לגן, לשמוע, לתצפת. יש המון סימנים, חשוב שיקראו אותם ויבינו שהדבר הזה הוא מגפה נוראית".

הפרקליטות דורשת: 7 שנות מאסר לגננת מתעללת

לאחר שאתמול הפך נקבע סופית כי גזר הדין של מעודה יעמוד על תשע שנים וחצי, לאחר שחזרה בה מהערעור על עונשה, הפרקליטות לא בזבזה זמן ודורשת להטיל עונש חמור נוספת לגננת אחרת שהורשעה בהתעללות. שבע שנות מאסר בפועל, מאסר מותנה ופיצוי משמעותי זה העונש שמבקשת התביעה לגזור על לובה קזקביץ' (63) מנהלת פעוטון ברמת גן שהורשעה בהתעללות וב-14 סעיפי תקיפה.
בשלב הטיעונים לעונש שנערך היום בבית המשפט המחוזי בתל אביב ביקש סנגורה להקל עמה ולגזור עבודות שירות או עד שנה וחצי מאסר בפועל. הורי הגן זומנו אל אולם השופטת כדי להעיד לקראת גזר הדין - והציגו את הצד שלהם מאחורי דלתיים סגורות.
אביה של אחת הפעוטות ב"משפחתון של לובה"
(צילום: גלעד מורג)

שלומי, אחד ההורים שבתו הייתה בגן של קזקביץ', סיפר ל-ynet כי המטרה היא להחמיר כמה שיותר בעונש. "הילדים לא יכולים לבוא לבתי המשפט ולהעיד, אבל אני בטוח שהם לא ישכחו את זה לעולם", אמר. "בסופו של דבר היא צריכה, כמו כל הגננות המתעללות, להסתכל לילדים בעיניים ולהבין את מה שעשתה. את החרטה היא יכולה לשמור לעצמה. הילדים לא שוכחים את הדברים האלה, זה פוסט טראומה וזה נשאר הרבה זמן איתם".
קזקביץ' עצמה אמרה לשופטת מעין בן ארי שהיא מתנצלת בפני ההורים ומתחרטת. בשיחה מתוך בית המעצר אמרה הגננת כי היא כואבת את הנזק שהותירה לילדים, ולא מפסיקה לבכות. "אני רוצה להביע חרטה ומבקשת מכל הילדים, ההורים וגם מבית משפט סליחה. סליחה סליחה סליחה וזהו".
כתב האישום נגד קזקביץ' הוגש בנובמבר 2020, וייחס לה השלטה של טרור בבית העסק שלה, "המשפחתון של לובה". בתיעודים שאותם ניסה למחוק נצפתה קזקביץ' משליכה ילד קטן לתוך לול, דוחפת באלימות ומכסה את פניו של ילד אחר.
פורסם לראשונה: 15:39, 10.02.22