ההיתקלות שבה חוסל מנהיג חמאס יחיא סינוואר שלשום (רביעי) הייתה כחלק מהפעילות הרציפה של צה"ל לאיתור והשמדת מנהרות ברפיח. סינוואר נהרג מקריסת המבנים עליו ומרסיסים כתוצאה משני חימושים: פגזי טנק מרכבה סימן 4 של חטיבה 460 וטיל מטאדור מתוצרת רפאל. אזהרה: הכתבה מכילה את תמונות הגופה.
יושב על כורסא, מפויח - ולבד: הרגעים האחרונים של סינוואר | תיעוד מהרחפן של צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
תמונת רחפן של סינוואר
תמונת רחפן של סינוואר
תיעוד מרגעיו האחרונים של סינוואר: פצוע ורעול פנים
(צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי חשף אמש תיעוד של סינוואר, כפי שנראה מהרחפן שנשלח לסרוק את המבנה שבו הסתתר, שם נראה מנהיג חמאס יושב רעול פנים ומפויח בפינת החדר. הוא אוחז בידו מקל, אותו מנסה בשארית כוחותיו לזרוק על הרחפן על מנת להפיל אותו.
"לוחמי צה"ל ושב"כ פעלו במשך חודשים להבאת מודיעין על מנת לחסל את יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס ואחד ממייסדי הזרועה הצבאית", אמר אמש הגרי. "סינוואר התחבא במרחב שכוחותינו כיתרו לאורך תקופה ארוכה. אנחנו לא ידענו שהוא שם, אבל המשכנו לפעול בנחישות. הכוחות איתרו את סינוואר עם אפוד, אקדח ו-40 אלף שקל במזומן. הוא ברח וכוחותינו חיסלו אותו.
"לא היו חטופים עם המחבלים שחיסלנו", הבהיר הגרי. "הכוחות סורקים כעת במרחב ונוהגים בזהירות המתבקשת". בנוגע להימצאות סינוואר במנהרה ברפיח שבה אותרו גופותיהם של ששת החטופים שנרצחו בשבי, הוסיף: "לאחר בדיקה שנערכה אנחנו יכולים לאשר שה-DNA של סינוואר נמצא במנהרה תת-קרקעית, כמה מאות מטרים מהמנהרה שבה נרצחו החטופים".
הוא הבהיר כי "101 חטופים עדיין מוחזקים בתנאים לא אנושיים בשבי חמאס זה שנה. אנחנו פועלים בכל המאמצים להשיב את כולם. נמשיך לפעול ככל שנידרש כדי לייצר את התנאים בכל דרך לחזרתם. זה יעד מרכזי ונמשיך לעשות הכול".
"סינוואר אותר עם אפוד, אקדח ו-40 אלף שקל". הצהרת דובר צה"ל
(צילום: לע"מ)

הרמטכ"ל וראש השב"כ במבנה שבו חוסל סינוואר
(צילום: דובר צה"ל)

כך חוסל יחיא סינוואר
האירוע שבו חוסל סינוואר החל שלשום סמוך לשעה 10:00 בבוקר, אז לוחם מגדוד 450 זיהה דמות חשודה במבנה יוצאת ונכנסת, ועדכן את המג"ד שמיד הורה על ירי פגזים לעבר המבנה ועל כיתור המתחם. בשעה 15:00 זיהו הכוחות עם רחפן שלוש דמויות יוצאות מהמבנה שעליו כבר סגרו, ומנסות לעבור מבית לבית ולדלג בין מבנים. שתי דמויות היו מכוסות בשמיכות על מנת להטעות את הלוחמים, שיחשבו שמדובר בחטופים כפרקטיקה קבועה של חמאס בתנועת פעיליו מעל הקרקע.
המחבלים הלכו כמה צעדים לפני סינוואר כדי לפתוח לו את השטח. מג"ד 450 והכוח שבפיקודו ירה לעבר השלושה והם התפזרו: שניים מהמחבלים ברחו למבנה אחד וסינוואר לאחר. סינוואר עלה לקומה השנייה במבנה שבו שהה, והכוח ירה לעברו פגז מטנק. מפקד המחלקה מביסל"ח החל סריקה במבנה, אך סינוואר השליך לעברו שני רימונים, אחד התפוצץ והשני לא. הכוח ניתק לאחור בצורה מסודרת, ושלח רחפן למבנה שזיהה דמות פצועה מכוסת פנים יושבת בחדר, לוקחת מקל, ומנסה, כנראה בשארית הכוחות, להפיל את הרחפן.
הסריקה הבאה במבנה בוצעה אתמול בשעות הבוקר, עם אור ראשון, אז זיהו הלוחמים גופה עם פנים מוכרות, ואז החל תהליך הזיהוי שהסתיים בערב. "ידענו מה המיקום המוערך של סינוואר לאורך זמן חרף מידור גבוהה שהפעיל חמאס לגביו", אמרו בצבא, "ידענו שהיה גם ברפיח ועסקנו במיצוי התת-קרקע ברפיח כדי להבין היכן הוא".
3 צפייה בגלריה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
פינוי הגופה של סינוואר מהמבנה שקרס
3 צפייה בגלריה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
לוחמי ביסל"ח לצד גופתו של סינוואר
עוד סיפרו בצבא כי "לפני מספר שבועות, בפעולה דומה בתת-קרקע, במנהרה שבמרחק מאות מטרים ממנהרת החטופים, איתרנו חדר עם ממצאים רבים שהעלו שסינוואר היה למעשה באותו קומפלקס. לא ידענו, גם אמש, אם סינוואר ברח לחאן יונס. יש פה הישג גדול שצריך לתרגם גם להישג אסטרטגי".
בצה"ל בודקים בשלב זה את זהות שני המחבלים שהיו לצד סינוואר, ועדיין אין אישור כי מדובר במג"ד בחמאס. בצה"ל ציינו כי "חמאס נוהל גם כאשר סינוואר היה מנותק קשר. יש עוד גורמים בחמאס עם חלוקה סדורה, הם יודעים מה קורה אם מישהו מת בהנהגה ומה עליהם לעשות. יש את חמאס חו"ל ואת אחיו מוחמד".
המג"ד מביסל"ח שביצע את הסריקות ואיתר את סינוואר נפצע בכיסופים כאשר קפץ להילחם בעוטף מבסיס יחידתו ואף איבד לוחמים באותו יום. במהלך ההיתקלות שלשום שבה חוסל סינוואר, נפצע באורח קשה לוחם מגדוד 450 (הכשרת מפקדי כיתות) של חטיבת ביסל"ח. הלוחם, תושב אחד היישובים הדרוזים בצפון, לא נפגע במהלך היתקלות עם סינוואר, אלא מירי של שני המחבלים שנמלטו למבנה הסמוך.
הלוחם פונה לבית החולים סורוקה, שם הוא מאושפז כעת במחלקת טיפול נמרץ. מצבו מוגדר יציב והוא סובל מפציעת ירי בפלג הגוף העליון. אביו של הלוחם סיפר כי מפקדיו של בנו הגיעו ושחזרו בפניו את השתלשלות האירועים בשטח, ואמר כי "הבן שלי היה הראשון שנתקל בו, והם הסתערו עליו. אחר כך נפגע מכדור. הוא עדיין לא מדבר, והוא מתקשר איתנו בידיים".
דוד של הלוחם הוסיף כי "הוא הגיבור של המדינה - גיבור של ישראל. אנחנו גאים בו מאוד. שנה מחפשים את סינוואר, והנה".
"המשימה עדיין לא הושלמה". נתניהו
(צילום: יציק שחר/ לע״מ)

כך אומת חיסול סינוואר
אמש אישר דובר צה"ל באופן רשמי כי סינוואר חוסל ברצועת עזה שלשום, בפעילות בשכונת תל-סולטאן בעיר רפיח. בכותרת ההודעה ההיסטורית נכתב כי "חוסל מנהיג ארגון הטרור חמאס והאחראי לטבח 7 באוקטובר". חיסולו אושר לאחר השלמת תהליך זיהוי הגופה. בהודעה נכתב כי "סינוואר תכנן והוציא לפועל את המתקפה הרצחנית, וקידם את האידיאולוגיה הרצחנית שלו במהלך המלחמה ולפניה, והוא אחראי להירצחם וחטיפתם של ישראלים רבים".
צה"ל ושב"כ ציינו כי "סינוואר חוסל לאחר שנה בה הסתתר בלב אוכלוסייה אזרחית בעזה, ובמסתור בעל ובתת-הקרקע במנהרות החמאס. עשרות פעולות שביצעו צה"ל ושב"כ בשנה האחרונה, ובשבועות האחרונים במרחב בו חוסל, צמצמו את מרחב הפעילות של יחיא סינוואר שנרדף על ידי הכוחות, והביאו לחיסולו".
ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם אמש הצהרה מוקלטת לאחר החיסול סינוואר, ואמר כי "מי שביצע את הטבח הנורא ביותר בתולדות עמנו מאז השואה חוסל. באנו איתו חשבון. הרוע ספג מכה קשה, אבל המשימה שלפנינו עדיין לא הושלמה". הוא פנה לתושבי עזה ולמחבלים שמחזיקים בחטופים, והוסיף: "סינוואר הרס לכם את החיים. הוא סיפר לכם שהוא אריה, אבל בפועל הוא הסתתר במאורה חשוכה - והוא חוסל כשהוא נמלט בבהלה מחיילינו. חיסולו הוא ציון דרך חשוב בשקיעת שלטון הרשע של חמאס.
פורסם לראשונה: 22:17, 17.10.24