סמוך לשעה 20:30 אמש (שבת) נחת בשלום בבסיס חיל האוויר אחרון המטוסים שהשתתף במבצע "יד ארוכה" נגד יעדים של המורדים החות'ים בתימן, ובכך השלים 3,400 קילומטרים שגמע בטיסה מבצעית ארוכה ומסוכנת. בצה"ל לא מתייחסים למטרות נוספות שנפגעו בפעולה במרחב הנמל הימי של העיר חודיידה במערב המדינה, אך לפי כמה מקורות מדובר בכ-10 יעדים שהותקפו במרחב לאור יום. כך או אחרת, את עיקר תשומת הלב תפסו הלהבות האדירות - שייתכן שימשיכו לבעור עוד ימים - במתקני זיקוק הנפט שמכלכלים את השלטון החות'י החולש על כמחצית מהמדינה הענייה בדרום חצי האי ערב.
עשרות מטוסים מסוגים שונים לקחו חלק בתקיפה המשולבת, בהם 35-F ("אדיר") ומטוסי "ראם" מסוג בואינג 707 בני יותר מ-50 שנים שהיו אמונים על התדלוק האווירי. עיקר החשש בישראל היה מטיסת ההלוך, שבוצעה בגובה נמוך.
תיעוד מהאש בנמל חודיידה, תימן

כותרות נוספות מהתקיפה בתימן:

מטוסי הראם תרגלו תרחיש דומה לפני כחודש וחצי, בשמי יוון, בשיתוף פעולה עם הצבא המקומי. התרגיל בוצע חרף הלחימה בעזה ובלבנון כדי לשמר יכולת זו של תקיפות ארוכות למקרה שצה"ל יצטרך לפעול במה שמכונה "מדינות המעגל השלישי". ואכן, לראשונה מזה שנים הוביל חיל האוויר בשבת תקיפה גלויה הרחק מגבולות הארץ - יכולת שבה ישראל התגאתה אל מול איום הגרעין האיראני, אך לא הוציאה את הפועל כמהלך פומבי.
עם הטלת הפצצות הראשונות על נמל חודיידה עברו מטוסים ישראליים מעל אדמת תימן גם בגובה נמוך ובמופגן, ולא רק מרחוק. בין הטייסים שהשתתפו במבצע היו גם ותיקים ומנוסים, בהם אלופי משנה ואנשי מילואים. "יכולת של שנים, שמקבילה לתקיפה בנקודה הכי מזרחית ורחוקה באיראן, מומשה בפעולה גלויה לאור יום, וייתכן שלא בפעם האחרונה", אמר גורם ביטחוני. "התעקשנו מול שותפינו האמריקנים במרחב שאת הפעולה רק צה"ל יבצע, למרות התיאום המוקדם".
בישראל מקווים שהשלטון החות'י, הגם שהוא מוכוון על ידי האיראנים, יפנים את מחיר הנזק שצפוי לו. ההערכה הרווחת היא שלכל הפחות הוא יצמצם את שיגורי הכטב"מים מתימן, גם אם יבחר בירי תגובה נקודתי ונרחב. כך או כך, לא מן הנמנע שמעתה יתרחשו עוד סבבים מסוג זה, שבמסגרתם ישראל תוקפת בגלוי יעדים בתימן בתגובה לחדירת כטב"מים של החות'ים לשטחה.
צה"ל, בהנחיית הקבינט, אסף את המטרות שהותקפו כבר בחודשים הראשונים של המלחמה. את האור הירוק העקרוני להיערכות למבצע נתן ראש הממשלה בנימין נתניהו לצה"ל כבר ביום שישי בבוקר, שעות אחרי פגיעת הכטב"ם החות'י בתל אביב שבה נהרג יבגני פרדר.
בור חיל האוויר בקריה בתל אביב בזמן התקיפה בתימן
(צילום: דובר צה"ל)

גלנט: האש נראית בכל המזרח התיכון
(צילום: אלעד מלכה)

אחרי שישראל נמנעה מלהגיב לחות'ים במשך יותר מתשעה חודשים, ואפשרה לקואליציה בראשות ארה"ב לפעול התקפית לבדה, חידדה פגיעת הכטב"ם בתל אביב את הצורך בהערכת מצב מחודשת - ובפעולה. המטרה הייתה הוצאה לפועל של תגובה מהירה, שגם תפגע משמעותית בחות'ים וגם תעביר מסר הרתעתי ברור לכל חברות הציר האיראני.
כאמור, כבר בשעות הבוקר של יום שישי קיבלה הצמרת המדינית והביטחונית את ההחלטה על הפעולה. תרמה לכך העובדה שבמקביל לכטב"ם שפגע בתל אביב שיגרו החות'ים לעבר ישראל גם טיל שיוט שנפל בירדן (לא מדובר בפעם הראשונה שבה החותים משגרים טיל שיוט לעבר ישראל, אבל שילובו במתקפה אווירית נחשב לחריג).
בשבת ב-14:30 זומנו שרי הקבינט לדיון חריג שמהותו - הפורמלית בלבד - הייתה אישור מבצע שעליו כבר הוחלט. השרים בצלאל סמוטריץ' ויריב לוין סירבו להצביע בעדו במחאה על היותם "חותמת גומי". בין השעות 15:00 ל-15:30, בזמן שהדיון בקבינט עדיין מתנהל, המריאו מטוסי חיל האוויר מבסיסיהם וזמן קצר לאחר מכן נצפו בשמי אילת בגובה נמוך. משמעות הדבר היא שחרף איסור הצנזורה, בפועל ישראל לא התאמצה להסתיר את העובדה שהתקיפה יצאה לדרך. בשעה 18:10 התקבלו דיווחים ראשונים על פיצוצים אדירים בתימן, במרחק כ-1,800 ק"מ משטח ישראל, וכדורי האש מנמל חודיידה נראו למרחקים.
שר הביטחון יאב גלנט אמר לאחר מכן שהאש הזו נראית היטב במזרח התיכון - ובכך ישראל השיגה מבחינתה את שתי המטרות: פגיעה משמעותית בנמל שנחשב לעורק כלכלי חשוב עבור החות'ים, ומסר הרתעתי.
אמש מסר דובר צה"ל: "מטוסי חיל האוויר יצאו לתקיפה מבצעית במרחק של יותר מ-1,800 ק"מ ותקפו מטרות במרחב נמל חודיידה שבתימן. מרחב נמל חודידה משמש נתיב אספקה להעברת אמצעי לחימה איראניים מאיראן לשלטון הטרור החות'י ומהווה מקור כלכלי משמעותי עבורו. מדובר באחת מתקיפות היעדים המרוחקים ביותר משטח מדינת ישראל שבוצעה אי פעם על ידי חיל האוויר. בחודשים האחרונים פועלים גורמי הטרור החות'ים על מנת לערער את היציבות והסדר במזרח התיכון. הטרור החות'י נשלט וממומן על ידי איראן, והוא פוגע בחופש השיט, בנמלי האזור, בתעלת סואץ ובסחר העולמי כולו".
פורסם לראשונה: 23:45, 20.07.24