השכל ועבאס בדיון בכנסת על חוק הקנאביס
(צילום: ערוץ כנסת )

חברת הכנסת שרן השכל מתקווה חדשה הסכימה הערב (רביעי) לדחות בשבועיים את ההצבעה על החוק לאי-הפללת משתמשי קנאביס. זאת אחרי שיו"ר רע"מ מנסור עבאס ביקש בנאומו במליאת הכנסת לדחות את ההצבעה "כדי לדון בהשלכות ובכל ההיבטים מתוך השותפות".
הקואליציה, נזכיר, התחייבה לח"כ השכל כי החוק יעלה להצבעה ויאושר. עם זאת, ברע"מ סירבו לאורך היום לתמוך בהצעת החוק ואף להתקזז - מה שהעמיד בסכנה את הרוב לאישור החוק. בקואליציה ביקשו משום כך מח"כ השכל לדחות את ההצבעה כדי להימנע ממבוכה - אך היא לא הסכימה והחוק כבר עלה לדיון במליאה.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"לדון מתוך השותפות". השכל ועבאס, היום במליאה
(צילום: עמית שאבי)
בנאומו עקץ עבאס את הליכוד על כך שהצביעו נגד חוק האזרחות - בעוד שהוא עצמו הצביע בעדו. "אתם ממשיכים להצביע נגד כל חוק, בסדר, שיהיה לכם לבריאות. אני לא ציוני אבל כנראה יש ספק אם אתה ציוני או לא", השיב לחבר הכנסת יואב קיש שקרא קריאות ביניים.
בעניין חוק הקנאביס, אמר עבאס כי "זה חוק שמנוגד לערכי הדת, קנאביס נחשב לסם מבחינתנו. אבל מצד שני אנחנו כן רוצים לבחון את ההשלכות, את ההיבטים, את ההשפעות של החוק הזה על החברה עצמה, ולכן אני מבקש מידידתי המציעה שרן השכל, שניקח זמן כדי שנוכל לנסות ולהגיע להסכמה. נדון מתוך השותפות, בואו ניתן לעצמנו הזדמנות". השכל עלתה לדוכן להשיב ואמרה כי היא מסכימה "מתוך מחויבות לקואליציה ובגלל שזה עניין של שבועיים בלבד".
קודם לכן, בנאומה עם הצגת החוק, פנתה ח"כ השכל אל רע"מ והרשימה המשותפת: "אתם דנים את האזרחים שלכם לחיי עבריינות", אמרה. "בקרב הערבים יש 45 אחוז משתמשי קנאביס. אתם יכולים לעצום את העיניים ולהתעלם, אבל ההצבעה שלכם היום עלולה להכניס את בני משפחותיכם וחבריכם לכלא. ההתנגדות שלכם לחוק הורסת את העתיד והחלום של הצעירים שלכם". להיות עורכי דין, להיות רופאים, אפילו נהגי אוטובוס הם לא יכולים להיות עם תיק פלילי".
השכל פנתה גם אל חברי מפלגתה הקודמת, הליכוד: "כמפלגה לאומית-ליברלית הייתי מצפה שתהיו הראשונים להצביע בעד החוק הזה, אבל כמפלגה שאיבדה את דרכה הערכית והאידיאולוגית, אני מנמיכה ציפיות". בהמשך פנתה גם אל המפלגות החרדיות: "אני לא פוטרת אתכם, כשלושים אחוז מהחברה החרדית תומכת בלגליזציה מלאה של שוק הקנאביס. תעצמו עיניים, תתעלמו, אבל גם אצלכם הצעירים נרדפים על ידי המשטרה".
ח"כ קיש מהליכוד השיב להשכל: "אני יזמתי את החוק הזה, אני בעד, אבל אני לא אשתף פעולה עם הקואליציה הדורסנית הזו. לא נשתף פעולה בגלל ההתנהגות שלכם, כי אין לכם את הכבוד המינימלי לאופוזיציה. אנחנו נביא חוק אחר, טוב יותר".
גם הרשימה המשותפת סירבה לשתף פעולה ולעזור לקואליציה. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה פרסם בטוויטר תמונה שלו יחד עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ועם יו"ר סיעת הליכוד יריב לוין, וכתב: "אחרי שהפלנו ביחד את חוק האזרחות מתכננים את הפלת חוק הלאום".
בתוך כך, ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) שנדבק בנגיף הקורונה לא יוכל להגיע למליאת הכנסת ולהשתתף בהצבעות - ועל כן הקואליציה הסירה מסדר היום במליאה את חוק יסוד: הממשלה. החוק נועד להוסיף לממשלה הנוכחית תקן של סגן שר נוסף ולהסדיר את מנגנון ראש הממשלה החליפי, שלפיו אם לא מאושר תקציב מדינה - שר החוץ יאיר לפיד ייכנס באופן אוטומטי לתפקיד ראש הממשלה.
בתחילת החודש פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי לקראת המהפכה תוקם בכנסת ועדה לקידום חקיקת חוקי הקנאביס. בראשה תעמוד ח"כ שרן השכל. השלב הראשון בדרך לחוקיות מלאה של עישון קנאביס בישראל יהיה אי-הפללה. כלומר, מכירת הסם וסחר בו יהיו בלתי חוקיים אבל החזקתו בכמות לצריכה אישית של עד 50 גרם תהיה חוקית. עד כה החזקת כמות של מעל 5 גרמים נחשבה לסחר.
2 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
גידול קנאביס רפואי
(צילום: EPA)
חוק אי-ההפללה יאסור עישון קנאביס רק במקומות ציבוריים – כמו לגבי סיגריות. בכל שאר המקומות ייאסר על שוטרים לחפש על גופו של אדם, לעכב אותו או לעצור מי שמעשן גראס. במקביל יתחיל הליך שבמסגרתו כל אדם שיש נגדו רישום פלילי מהשנים האחרונות בגין אחזקת קנאביס יוכל לפנות לשר המשפטים ולבקש מחיקה.
בד בבד תגבש הכנסת חוק של לגליזציה מלאה: העברת הסחר בקנאביס לחנויות מוסדרות שבהן יוכל כל אזרח מעל גיל 21 לרכוש כמות של 50 גרם קנאביס. העובדה שהרכישה תהיה חוקית ומסודרת תמנע מעבריינים את הכדאיות בסחר בסם. מדוע גיל 21? כדי למנוע מצב שחיילים בסדיר יוכלו לרכוש ולצרוך את הסם.
על פי המתווה, חוק הלגליזציה המלא אמור להיות מחוקק בתוך שנה, אולם יש לשער כי נוכח מורכבותו – פתיחת השוק ומתן רישיונות לגידול, להפצה ולמכירה בצורה מסודרת ומפוקחת – ההליך יימשך כשנתיים. זאת בהנחה שהקואליציה תאריך ימים עד אז. במקביל תיכנס לתוקף תוכנית לאומית למניעת התמכרויות שבמסגרתה כל ילדי ישראל יעברו בחטיבות הביניים סדנאות למניעת התמכרויות שונות.
פורסם לראשונה: 18:36, 14.07.21