מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שיגיע היום (ב') לביקור נוסף בישראל ובמזרח התיכון, יעסוק בשיחותיו באזור בעיקר במאמצים לקדם עסקת חטופים. ברקע, בוושינגטון מקווים שעסקה שתביא לסיום הלחימה ברצועת עזה תוכל גם לקדם שרשרת מהלכים היסטוריים נוספים – כאלו שישנו אולי את פני המזרח התיכון.
העיתון "וול סטריט ג'ורנל" פרסם הלילה פרטים חדשים על המאמצים להגיע להסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל, ואף שתיאר את סיכויי המאמצים הללו כנמוכים ("long-shot"), הוא דיווח כי העסקה עדיין מונחת למעשה על השולחן. לפי הדיווח, כחלק מהניסיון לעודד הסכם נורמליזציה, הממשל האמריקני מתקרב להשלמת ברית ההגנה מול ריאד.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
ביידן ובן סלמאן, במהלך ביקורו של נשיא ארה"ב בריאד ב-2022
(צילום: רויטרס)
הכותרת
הפספוסים וההחלטות שהובילו להצעה הישראלית | רונן ברגמן
30:03
מדובר אמנם בהסכם נפרד, אך כדי שיקבל גושפנקא חוקית דרוש לו רוב של שני שלישים בסנאט – וחלק מהמחוקקים שם לא צפויים לתת לו את קולם אם לא יהיה מקושר למחויבות סעודית לנרמול היחסים עם ישראל.
אלא שכדי להשלים בהצלחה את המאמץ הדיפלומטי הזה, וכפי שכבר דווח לא אחת בעבר, ישראל תידרש להתחייב להקמת מדינה פלסטינית ובאופן מיידי יותר לסיום המלחמה בעזה – התחייבויות שקשה כעת לראות אותן מתרחשות. אבל בארה"ב לא מפסיקים לפעול לקידום המהלך, ומציגים אותו כקריטי עבור ביטחון ישראל לטווח הארוך וכ"הזדמנות היסטורית" לשילובה בקרב העולם הערבי והעולם המוסלמי.
בלינקן בחודש שעבר, על "המחיר" שנדרש מישראל עבור נורמליזציה
(צילום: מחלקת המדינה)

השלמת מה שהפרשנים מכנים "מגה-עסקה" תהווה גם הישג גיאו-פוליטי משמעותי עבור ארה"ב, כשברקע האיום מאיראן והיריבות האסטרטגית מול סין, שמנסה לחזק את השפעתה באזורים ברחבי העולם – בכללם המזרח התיכון. ג'ונת'ן פאניקו, בכיר לשעבר במודיעין האמריקני וחבר במכון המחקר Atlantic Council, הסביר שהפיכת הקשרים הביטחוניים, הכלכליים והטכנולוגיים בין סעודיה לארה"ב "תשבש את ניסיונותיה של סין להתקדם באזור ולמצוא בו בעלי ברית שמוכנים להתרחק מהסדר הבינלאומי הליברלי בהובלת ארה"ב". עבור הנשיא ג'ו ביידן, השלמת העסקה תהווה כמובן גם הישג פוליטי אדיר לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר.
גורמים אמריקניים וסעודיים ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל" אמרו כי ברית ההגנה מול ריאד כבר כמעט הושלמה בחודש שעבר, במהלך שיחות בין היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן ובכירים אמריקניים אחרים, עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. הסכמה עקרונית, כך דווח, הושגה על רוב סעיפי ברית ההגנה.
הברית תהיה מבוססת באופן רופף על ברית ההגנה ההדדית בין ארה"ב ליפן, שנחתמה ב-1960. לפי הגורמים ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל", בתמורה למחויבות אמריקנית להגן על סעודיה אם זו תותקף – וושינגטון תוכל להשתמש בשטחיה ובמרחב האווירי שלה כדי להגן על אינטרסים אמריקניים ועל בעלי הברית האזוריים האחרים של ארה"ב. ההסכם, שיכונה "הסכם הברית האסטרטגית" (Strategic Alliance Agreement), יאסור הקמת בסיסים סיניים בממלכה, וימנע מבייג'ינג לחתור לשיתוף פעולה ביטחוני מול ריאד.
3 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג. ארה"ב רוצה להרחיק אותו מהמזרח התיכון
(צילום: AFP)
לפי הדיווח, הסיוע האמריקני הצפוי לסעודיה בתחום הגרעין האזרחי לא יהיה חלק ישיר מההסכם, אך כן חלק מהעסקה הכוללת. עוד דווח כי בממשל ביידן מגבשים במקביל הסכם הגנה שאותו ניתן יהיה לאשר באמצעות צו נשיאותי בלבד, וזה צפוי לכלול הגדלה של מכירות הנשק לסעודיה והרחבה של שיתוף הפעולה המודיעיני והתכנון האסטרגי מול ריאד – אל מול איומים כמו זה שנשקף מאיראן.
הסכם הגנה מול סעודיה יהיה היסטורי, והיא תהפוך למדינה הערבית הראשונה – והמדינה האוטוריטרית הראשונה – שחתומה על ברית הגנה רשמית מול ארה"ב. אף שעוד כמה מדינות ערביות אחרות נהנות מסטטוס של "בעלת ברית מרכזית שאינה חברה בנאט"ו" – מעמד שמעניק להן סיוע ביטחוני אמריקני – לא מדובר בהסכמים רשמיים ומחייבים מבחינת וושינגטון. עבור סעודיה, ברית רשמית מול ארה"ב תסיר את הספקות בממלכה בכל הנוגע למחויבות האמריקנית לביטחונה. התקווה בארה"ב היא שבסופו של דבר ברית ההגנה הרשמית תביא גם לקואליציה סעודית-ישראלית מול איראן.
אבל כאמור, כדי להשלים את המגה-עסקה שתכלול נורמליזציה מול ישראל, בירושלים יידרשו להסכים ל"מסלול אמין" אל עבר פתרון שתי המדינות – דבר שהממשלה הנוכחית מתנגדת לו נחרצות. ובאופן מיידי יותר, כדי לקדם את המהלך ההיסטורי ארה"ב זקוקה להפסקת אש בעזה. אף שלפי הדיווח לא מדובר בדרישה רשמית במסגרת מאמצי הנורמליזציה, גורמים אמריקניים וסעודיים הבהירו שבפועל העסקה הכוללת לא תוכל להתממש בלי הפסקת אש.
3 צפייה בגלריה
סוללות הגנה נגד טילים ב בסיס ב סעודיה
סוללות הגנה נגד טילים ב בסיס ב סעודיה
סוללת הגנה אווירית של צבא ארה"ב בסעודיה, ארכיון. תבטיח ביטחון מול האיום האיראני
זה בדיוק מה שמקווה מזכיר המדינה בלינקן לקדם בביקורו באזור. לפני הגעתו הוא הדגיש שוב כי מי שעומד כעת כמכשול בפני עסקת חטופים הוא חמאס – ולא ישראל. "הדבר היחיד שמונע הפסקת אש הוא חמאס. הגיע הזמן שיקבל את העסקה", אמר בלינקן על ההצעה הישראלית שחשף הנשיא ביידן לפני קצת יותר משבוע – אף שגם לא ברור אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יסכים לעסקה, ששותפיו איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' הבטיחו לפרק את ממשלתו אם יאשר אותה.