1 צפייה בגלריה
רב סרן גלעד פרנקן
רב סרן גלעד פרנקן
רס"ן פרנקן. נשאר בצבא ורוצה להתקדם לתפקיד סגן אלוף
(מתוך עמוד הפייסבוק של חיל המשטרה הצבאית)
העליון אותת לצה"ל - לא נקבל את הערעור שלכם להשאיר על כנה את הדחת קצין מצ"ח: בדיון שנערך אתמול (שלישי) בבית המשפט העליון, בהרכב שבראשה עומדת הנשיאה אסתר חיות, רמזו השופטים כי ערעור הצבא יידחה, ולא תהיה התערבות בהחלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב מלפני שנה, שקבעה כי יש לבטל את הדחת רב סרן גלעד פרנקן, שפיקד על בסיס מצ"ח בבאר שבע.
הקצין, לפי צה"ל, נמצא אחראי במעורבותו כמפקד היחידה למחדלים שהובילו להתאבדותו של הלוחם ניב לובטון ז"ל לפני כשלוש שנים, בשל לחצים אסורים והתנהלות רשלנית מצד רכזי מודיעין של מצ"ח, שסייעו לתוצאה הטראגית של הפרשה. הקצין טען כי לא היה מעורב ישירות בפיקוד על הרכזים או בהוראות שניתנו להם באותה תקופה. השבוע נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי מסמכים מעלים שרכזי המודיעין שגייסו את לובטון והתעלמו מזעקותיו לעזרה עד שהתאבד - פעלו לפי יעדים שהציב פרנקן.
בית המשפט המחוזי קיבל לפני שנה את טענתו של פרנקן שערער על הדחתו, ובהחלטה חריגה מאוד קבע כי יש להחזירו לצבא בשל הדרך שבה פוטר, ללא סימוכין על עובדות. הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי זעם על ההתערבות החיצונית בהחלטה הפיקודית פנים-צבאית, בעיקר מחשש שהתקדים יוביל להתערבויות נוספות בעתיד מצד בתי משפט אזרחיים נגד הדחות או מינויים בתוך הצבא.
ההקלטות שנחשפו לפני חודשיים בפרשת מותו של הלוחם ניב לובטון ז"ל

לדיון בעליון הגיע ראש אכ"א אלוף יניב עשור כדי לנמק את עמדת הצבא והרמטכ"ל בפרט לגבי המקרה, ובכלל באשר להליכים פיקודיים בצבא שמסתיימים בנקיטת צעדים אישיים, והישענותם על ערכי צה"ל. אלא שהשופטים סירבו שהאלוף יעיד בפניהם ורמזו כי ככל הנראה ניתן יהיה להסתפק בעונש קל יותר כנזיפה, ככל הנראה תוך השארת הקצין בצבא.
השופטים קבעו כי הצדדים ימסרו את עמדתם בנושא עד לשבוע הבא, בטרם תתקבל ההחלטה סופית. הם ציינו היום כי לא נמצא פגם או כשל בהתנהגות פרנקן ועל כן אין להדיחו, כפי שגם קבע המחוזי. מאז שהתקבלה עמדתו בבית המשפט המחוזי, פרנקן נשאר בצבא ובימים הקרובים הוא אמור לצאת למרכז הערכה לתפקידי סגן אלוף.
בתוך כך, המליץ בית המשפט העליון למשפחת לובטון למשוך את עתירתם שלפיה יש להחמיר את כתבי האישום שהוגשו בזמנו נגד שני רכזי המודיעין בסעיפי אישום המייחסים קשר בין התנהלותם למותו של הלוחם. את פרנקן מייצגים עורכי הדין אל"מ במיל' שלמה ציפורי וסרן אריאל חברון מהסנגוריה הצבאית.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בבית המשפט העליון נערך דיון בערעור המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי לבטל את ההליכים הפיקודיים בעניינו של מפקד מצ"ח באר שבע לשעבר. לאחר דיון ממושך, ולאור הערות השופטים, נקבע כי תימסר הודעה מעדכנת של הצדדים להליך בתוך שבוע ימים. שורת הצעדים שננקטו בעקבות האירוע, במישור המערכתי והפרטני, ממחישה היטב את החשיבות שצה"ל מייחס לשלום חייליו ואת מחויבותו העמוקה והבלתי מתפשרת ללמוד ולהפיק לקחים לטובת מניעת הישנות של מקרים דומים בעתיד".
גורמים צבאיים הוסיפו כי בדיון נדונה גם עתירת המשפחה ביחס לכתבי האישום שהוגשו בגין האירוע. במהלך הדיון הדגישו נציגי המדינה כי ההחלטות ביחס לחקירה הפלילית התקבלו לאחר בחינה מקיפה ויסודית של חומר הראיות שנאסף, ובבסיסן טעמים משפטיים ומקצועיים ענייניים. בתום הדיון המליצו השופטים לבא כוח המשפחה לשקול אם הוא עומד על העתירה. נקבע כי יועבר עדכון בעניין בתוך 10 ימים.
פורסם לראשונה: 22:15, 14.12.21