סופו של הארכי-טרוריסט שעמד במשך 32 שנה בראש חיזבאללה: בהודעה דרמטית, מסר צה"ל כי בתקיפה אמש (יום שישי) בדאחייה חוסל מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, האיש שהוביל במשך עשרות שנים את הלחימה בגזרה הצפונית נגד ישראל. לצד נסראללה, חוסלו בתקיפה בביירות גם עלי כרכי, מפקד חזית הדרום בחיזבאללה, ומפקדים נוספים בארגון הטרור.
דובר צה"ל הודיע על שם המבצע לחיסול נסראללה – מבצע "סדר חדש" – שבו הוטלו יותר מ-80 פצצות על הבונקר שבו שהה, כל אחת מהן במשקל טונה. בהודעה נכתב כי מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונה מודיעינית מדויקת של אגף המודיעין ומערכת הביטחון, תקפו את המפקדה המרכזית של חיזבאללה, הנמצאת מתחת לבניין מגורים בדאחייה בביירות. התקיפה, כתבו, בוצעה בעת שצמרת חיזבאללה הייתה במפקדה ועסקה בתיאום פעילויות טרור נגד אזרחי מדינת ישראל.
2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
"היה אחראי לרצח של אזרחים ישראליים וחיילים רבים". נסראללה
(צילום: Al-Manar TV via REUTERS)
2 צפייה בגלריה
תעודת זהות חסן נסראללה מנהיג חיזבאללה שחוסל ע"י כוחות צה"ל
תעודת זהות חסן נסראללה מנהיג חיזבאללה שחוסל ע"י כוחות צה"ל
"תעודת הזהות" שהכין צה"ל לנסראללה
(צילום: דובר צה"ל)
"במשך 32 שנות כהונתו של נסראללה כמנהיג ארגון הטרור חיזבאללה, הוא היה אחראי לרצח של אזרחים ישראליים וחיילים רבים, ולתכנון והוצאה לפועל של אלפי פעולות טרור נגד מדינת ישראל וברחבי העולם", נכתב בהודעה. "נסראללה היה מקבל ההחלטות המרכזי והמאשר הבלעדי של החלטות אסטרטגיות-מערכתיות, ולעיתים גם החלטות טקטיות בארגון.
"ארגון הטרור חיזבאללה והעומד בראשו חסן נסראללה, הצטרפו בשמונה באוקטובר למלחמה נגד מדינת ישראל. מאז חיזבאללה המשיך את התקפותיו נגד אזרחי מדינת ישראל, וגרר את מדינת לבנון והאזור כולו להסלמה. צה״ל ימשיך לפגוע בכל מי שיקדם ויעסוק בטרור כנגד אזרחי מדינת ישראל".
הרמטכ"ל: "זה לא סוף ארגז הכלים"
(צילום: דובר צה"ל )

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי רמז לבאות לאחר ההודעה הרשמית: "זה לא סוף ארגז הכלים. זה צריך להיות מאוד ברור. יש עוד כלים קדימה ללכת. והמסר הוא מסר פשוט – מי שמאיים על אזרחי מדינת ישראל, נדע להגיע אליו. בצפון, בדרום, גם במקומות יותר רחוקים. אנחנו בסופו של דבר אחרי תקופה ארוכה של הכנה, של הרבה מאוד יכולות ללבנון, והתחלנו לממש. גם התקיפה הזו הוכנה במשך זמן רב, והיא יצאה בזמן הנכון בצורה מאוד חדה. ואנחנו עכשיו עוברים להכין בצורה מאוד חדה גם את הדברים הבאים. אנחנו במוכנות שיא בכל הגזרות. כל הכוחות, כולל חבירה לארגונים האחרים, מוכנות מאוד טובה".
מעט אחרי השעה 18:00 בערב אתמול הטילו מטוסי קרב של חיל האוויר יותר מ-80 פצצות על הבונקר של נסראללה – במשקל ממוצע של טון חומר נפץ לפצצה – בהן פצצות חודרות בונקרים, מהסוג הדומה לאלו שצה"ל הטיל על מנהרות חמאס ברצועת עזה. הפעולה אושרה שעות ספורות לפני כן, בעקבות מודיעין מדויק על מיקומו של נסראללה ברובע הדאחייה שבדרום ביירות, אך המוכנות של חיל האוויר לפעולה שכזו הייתה עוד קודם לכן.
התקיפה בדאחייה, אתמול

למעשה, בחיל האוויר הכינו בשבוע האחרון "חבילת ציד" מתוזמנת, שפעלה סביב השעון בכל לבנון, עם זמינות מיידית באוויר של מטוסי קרב חמושים – כדי לחסל בכירים בחיזבאללה בכל חלון הזדמנויות שייפתח ועל כל מודיעין שיקפוץ.
הבונקר של נסראללה היה עמוק מתחת לאדמה, ולכן נבחר החימוש המיוחד – המסוגל לחדור לבטן האדמה ושם לנקודה ספציפית שנבחרה. כך אפשר להעריך מצפייה בעמודי האש שיצרו הפגיעות של הפצצות בקרקע – וזאת לצד העובדה שבניינים סמוכים כמעט ולא ניזוקו, במסגרת ההשקעה האדירה בתכנון משימה זו להימנע ככל האפשר מפגיעה בבלתי מעורבים. התוכנית המודיעינית והמבצעית בוצעה היטב לפי התכנון, כולל בעומק הפצצות שחדרו ולנקודות שרצו שיגיעו בחיל האוויר.
פורסם לראשונה: 10:50, 28.09.24