ההנהגה הפלסטינית נערכת לפגישת יו"ר הרשות אבו מאזן עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שתתקיים מחר בבית לחם. הפגישה בין השניים תימשך שעה לכל היותר ובסופה יישאו השניים הצהרות נפרדות בעקבות אי-הסכמות על נוסח הצהרה משותפת. הפגישה תתקיים ללא ציפיות שהביקור יפתח אופק מדיני בין ישראל לפלסטינים או יוביל את הממשל האמריקני לקיים את הבטחותיו כלפי הפלסטינים.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן ג'ו ביידן
אבו מאזן ג'ו ביידן
"רע לעם הפלסטיני". אבו מאזן וביידן
(צילום: רויטרס, AFP)
גורמים פלסטינים אמרו כי בהנהגה הפלסטינית לא מצפים לשום הישג מדיני בעקבות הביקור. ביומיים האחרונים נרשמה מתיחות בין הצוות הפלסטיני והצוות האמריקני בנוגע להצהרה המשותפת בתום פגישת ביידן ואבו מאזן. לפי הגורמים, הצוות האמריקני ביקש מהפלסטינים להסכים להצהרה משותפת שבה ייתן אבו מאזן את אישורו וברכתו הפומבית להסכמי הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב. האמריקנים ביקשו שייאמר בהצהרה כי "הנורמליזציה הישראלית-ערבית תתרום לפתרון הסוגייה הפלסטינית ותקל על תחילתו של משא ומתן ישיר בין הפלסטינים לישראלים".
לדברי הגורמים, "אבו מאזן סירב להוצאת ההצהרה בדרך זו". הגורמים הוסיפו כי אבו מאזן דחה גם נוסח "המסיר מישראל אחריות לתוקפנות בשכונת שייח ג'ראח והטיהור האתני בירושלים, ואינו משקף את מציאות התוקפנות של ישראל נגד תושבי מזרח ירושלים הפלסטינים".
נאום ביידן, היום
(צילום: קונטקט)

ברמאללה לא מברכים על ביקורו של ביידן וקבוצת פעילים פלסטינים בעיר הודיעה כי היום בשעה 17:00 תתקיים הפגנה בכיכר אל-מנארה, כדי להביע את "דחיית העם הפלסטיני מהעמדות האמריקניות בסוגיה הפלסטינית".
חבר הלשכה המדינית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין ויו"ר הוועדה המדינית של המועצה הלאומית הפלסטינית, סאלח נאסר, קרא להמונים להתקומם היום במחאה נגד מדיניות ארה"ב והעמדות שלה כלפי הזכויות הלאומיות של העם הפלסטיני. גם בשכם צפויה היום מחאה ב-13:00 בצהריים על ידי פעילים שמזוהים עם חמאס.
5 צפייה בגלריה
מחאה בעזה בזמן ביקור נשיא ארה"ב בישראל
מחאה בעזה בזמן ביקור נשיא ארה"ב בישראל
הפגנת מחאה למען העיתונאית שירין אבו עאקלה בג'נין, בזמן ביקור ביידן בישראל
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מחאה בעזה בזמן ביקור נשיא ארה"ב בישראל
מחאה בעזה בזמן ביקור נשיא ארה"ב בישראל
(צילום: רויטרס)
חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי ביקור ביידן באזור ישרת רק את האינטרסים הישראליים על חשבון האינטרס הפלסטיני. קאסם טען עוד כי מטרת הביקור היא "לחזק את הפילוגים, ליצור מערכים חדשים כדי להגן על הפרויקט הציוני ומדיניות ההתפשטות שלו". הוא ציין כי כל הביקורים הקודמים של נשיאי ארה"ב באזור נקבעו על פי האינטרסים הישראליים, והם ניסו "לייפות את המציאות העוינת עבור העם הפלסטיני באמצעות פגישות עם ראשי הרשות ברמאללה".
אחמד אל-מודאלאל, מנהיג בג'יהאד האיסלאמי, אמר כי ביקורו של נשיא ארה"ב באזור "אינו מבורך ויהווה סימן רע לעם הפלסטיני ולעניינו, ולא יביא כל טוב לו או לאומה הערבית או האיסלאמית". הוא סבר שביקורו של ביידן בבית לחם יתקיים במסגרת "הפרוטוקול הדתי, לא כפי שאומרים שהביקור טומן בחובו טוב למען הסוגייה הפלסטינית", והצביע על כך שהתועלת הגדולה ביותר של הביקור היא עבור ישראל בלבד.
5 צפייה בגלריה
בית לחם שלטים שלטי חוצות אפרטהייד לקראת ביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בית לחם שלטים שלטי חוצות אפרטהייד לקראת ביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
שלטי החוצות של ארגון "בצלם" ברמאללה
(באדיבות "בצלם")
ביקורו של ביידן מתקיים כחודשיים לאחר שנהרגה העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה, שלה הייתה גם אזרחות אמריקנית. משפחתה ביקשה לפגוש את הנשיא וביום שישי האחרון שלחה לו מכתב שבו טענה כי הממשל האמריקני אימץ את מסקנת ממשלת ישראל לגבי נסיבות מותה.
אתמול נתלה שלט בבית לחם במקום שבו יבקר ביידן מחר ועליו נכתב: "צדק לשירין". גם ארגון "בצלם" הציב אתמול שלטי חוצות ומודעות במסכים אלקטרוניים בבית לחם וברמאללה, לקראת ביקור ביידן, עם הכיתוב "Mr. president, this is Apartheid". היום בשעה 17:30 מתוכננת מחאה בעקבות מות אבו עאקלה, של יהודים ופלסטינים, בגן הפעמון בירושלים.
פורסם לראשונה: 00:05, 14.07.22