חמאס והג'יהאד האיסלאמי דחו את ההצעה המצרית שלפי אחד מרכיביה יוותרו על השליטה ברצועת עזה תמורת הפסקת אש קבועה. כך אמרו היום (שני) שני גורמי ביטחון מצריים לסוכנות הידיעות רויטרס.
שני ארגוני הטרור, שמקיימים בנפרד דיונים בקהיר עם המתווכים המצריים, דחו כל פשרה מעבר לשחרור אפשרי של חטופים.
הכותרת
השלב הבא במלחמה נגד חמאס | נדב איל
32:21
גורם בחמאס שביקר בקהיר לאחרונה סירב להגיב ספציפית להצעה, אבל חזר על עמדת הארגון: "חמאס רוצה לסיים את התוקפנות נגד אנשינו, את מעשי הטבח ואת רצח העם, ודנו עם אחינו המצריים בדרכים לעשות זאת. אמרנו גם שהסיוע לאנשים שלנו חייב לגדול ולהגיע לכל האוכלוסייה, בצפון ובדרום. אחרי שהתוקפנות תיפסק והסיוע יוגדל, נדון בעסקאות שבויים נוספות".
עיקרי היוזמה המצרית כוללים בשלב הראשון בין שבועיים לשלושה של הפסקת אש ושחרור של 40 חטופים - נשים, מבוגרים וחולים. ישראל תשחרר בתמורה 120 מחבלים פלסטינים, בדגש על נשים וילדים. בשלב השני תהיה הפוגה נוספת, לשחרור חיילות וגופות חטופים שנרצחו בשבי בתמורה לשחרור מחבלים, ובמקביל שיח על היום שאחרי המלחמה.
בשלב השלישי תיסוג ישראל מהרצועה - והלחימה תיפסק. החיילים והגברים ישוחררו - וישראל תשחרר בתמורה מחבלים. באותו שלב תוקם גם ממשלה של טכנוקרטים, שתהיה אחראית בין השאר על עזה.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, דוחה את המתווה המצרי
(צילום: EPA)
ראש הממשלה נתניהו, אתמול: "נמשיך להילחם עד לניצחון"
(צילום: לע"מ)

בישראל אמרו אמש (יום א') כי היוזמה המצרית מהווה פתח למשא ומתן בין הצדדים. יחד עם זאת, ישראל הבהירה כי לא תהיה מוכנה לקבל את תנאי השלב השני והשלישי, שכוללים הקמת ממשלת מומחים (טכנוקרטית) פלסטינית חדשה בעזה ובגדה, נסיגה של צה"ל מהרצועה ועסקה כוללת שבמסגרתה ישוחררו כל החטופים שייוותרו אז בשבי חמאס (חיילות, חיילים וגברים) בתמורה לשחרור מחבלים "כבדים".
על פי ההערכה הרווחת, ישראל לא תסכים לתנאים בבסיס ההצעה - שדורשת את הפסקת המלחמה לפני השמדת היכולות של חמאס.
על רקע פרסום התוכנית המצרית, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בסרטון שפרסם: "אנחנו מעמיקים את המלחמה ברצועת עזה. אנחנו נמשיך להילחם עד לניצחון המוחלט על חמאס. זאת הדרך היחידה להשיב את חטופינו, לחסל את חמאס ולהבטיח שעזה לא תהיה יותר איום על ישראל".