ח"כ אדלשטיין: "הממשלה הנוכחית לא יודעת לקבל החלטות"
(צילום: טל שמעוני, משה מזרחי)

השינויים במדיניות הבידוד בחזרה מחו"ל, סיום תוקף מתווה "הכיתה הירוקה" ועוד הנחיות שמשתנות לא אחת - והקורונה עדיין מוסיפה להתפשט ברחבי המדינה ומניין הנדבקים היומי מגיע לשיאים שלא נראו פה מחודש ספטמבר. מי שאשמים בכך, לטענתו של חבר הכנסת יולי אדלשטיין (הליכוד), הם חברי הממשלה, "שלא יודעים לקבל החלטות".
"בחודשים האחרונים, נראה כי כל משרד מנהל מדיניות עצמאית ואין יד מכוונת", אמר הבוקר (שני) אדלשטיין בריאיון לאולפן ynet, "אנחנו נכנסים לגל החמישי של המחלה הארורה הזו במצב לא כל כך ברור. אני לא אגיד 'ברדק' בשידור, אבל זה מה שמלווה את כל המציאות שלנו בחודשים האחרונים".
אז איך אדלשטיין, שהיה שר הבריאות בממשלה הקודמת ונאלץ להתמודד בעצמו עם הגלים השונים, היה מטפל בהתפרצות הנוכחית? "זאת השאלה. הרי העובדות הן שהמומחים הרפואיים שעמדו לרשותי ולרשות הממשלה הקודמת עומדים לרשות הנוכחית. הם בוודאי לא השתנו לרעה - הם רק צברו עוד יותר ניסיון במאבק במגפה. יש כבר עייפות ושחיקה, אבל האנשים המסורים הללו עובדים מסביב לשעון, אז כנראה שהבעיה העיקרית היא בחוסר היכולת של הממשלה לקבל החלטות".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בקבינט הקורונה
נפתלי בנט בקבינט הקורונה
"לשבת על הידיים ולקוות שזה יחלוף מעצמו - חוסר מדיניות". ישיבת קבינט הקורונה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"אני לא אחד כזה שיגיד שכל ההחלטות שקיבלנו היו 100% נכונות ושהכול היה פיקס", הודה חבר הכנסת, "זה לא היה המצב. התמודדנו עם הבלתי נודע אבל קיבלנו החלטות והתקדמנו. הייתה תחושה בציבור - וזה בא גם לידי ביטוי בסקרים שנעשו - כי יש יד מכוונת, יש ממשלה שעושה את מה שהיא מבינה לנכון גם אם זה לא מוצא חן בעיני מישהו. כרגע אין פשוט קבלת החלטות".
מומחים בצוות הטיפול אומרים שאין צורך לסגור את המדינה או לעשות שום דבר דרמטי. היית הולך לסגר? "אני לא חושב. אנחנו בסך הכול אוכלוסייה מחוסנת. גם עכשיו אני רוצה להגיד לאנשים שעם כל חוסר הכבוד לבלבול ולהחלטות - צריך ללכת ולהתחסן. החיסונים מונעים מחלה קשה".
3 צפייה בגלריה
התור לבדיקות קורונה ברחבת מוזיאון תל אביב
התור לבדיקות קורונה ברחבת מוזיאון תל אביב
"כאוס". התור לבדיקות קורונה ברחבת מוזיאון תל אביב
(צילום: שאול גולן)
אתה תומך בהצעה של יובל שטייניץ לחובת חיסונים? "לא, אני לא תומך ואמרתי את זה גם כשהייתי שר הבריאות. אבל, בין סגר כללי לבין חוסר היכולת לקבל החלטות אלמנטריות יש מרחק רב. ראיתי דיווחים בארה"ב, שם חיילים של המשמר הלאומי נכנסו באלפים לבתי החולים כדי לחזק את הצוותים הרפואיים כי יש מחסור בכוח אדם. ראיתי גם דיווחים כי הרבה ילדים מאושפזים בשל האומיקרון, כך שאני חושב שלהתייחס למגפה כ'גל שקצת עלה ועבר', או כ'סתם שפעת', ולשבת על הידיים ולקוות שזה יחלוף מעצמו - זה חוסר מדיניות, חוסר אחריות וכאוס".
יכול להיות שהציבור מאס בכולנו? בנו העיתונאים, בכם הפוליטיקאים, בהנחיות, ברופאים? "בתקופה שהייתי שר הבריאות, בכל יום הייתה הפגנה מחוץ לביתי של מישהו שלא אהב את ההחלטות וההנחיות. עם זאת, צריך לדעת שלפעמים מקבלים גם החלטות לא פופולריות כדי לצאת מהמשבר - וזה בדיוק מה שעשינו. בסופו של דבר, אותו ציבור נתן ציונים טובים לתפקוד שלנו בקורונה. מה שאני הייתי עושה זה מכנס את אותם המומחים, מקבל מהם את כל ההמלצות ואז מעביר אותן בממשלה ובכנסת. זה התפקיד של השרים ושל הממשלה - ולא לבוא ולהמליץ לרופאים איך לקבל החלטות רפואיות. את זה הם כנראה שכחו".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"הייתי מכנס את המומחים ומקבל מהם המלצות". אדלשטיין
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
רופאים ומומחים שמשוחחים איתנו דווקא משבחים את הממשלה ואומרים שהשרים מקשיבים להם. "כנראה שאנחנו מדברים עם מומחים שונים, כי לצערי אני שומע גם לא מעט תסכול אצל אנשים מההתנהלות של הממשלה. כשיש שרים שמובילים מאבק נגד הגבלות וחיסונים - אני לא חושב שזה נותן למומחים תחושה של רוח גבית ושל הבנה לצרכי המערכת.
"לכן אני אומר שיש עוד דברים שאפשר לעשות חוץ מסגר, למשל בתחום של הגבלות בהתקהלויות המוניות, תו ירוק ומבצעי חיסונים. עם זאת, כנראה שמה שלא נעשה - מתנגדי החיסונים לא יתחסנו. ועדיין, יש לא מעט אנשים שפשוט נפלו תחת ההשפעה שלהם או שפשוט לא הגיעו (החיסונים) אליהם עד הבית, כך שבהתנהלות נכונה אפשר קצת לשפר את המספרים. אין פה ניסים, אתה לא תתעורר בבוקר ותמצא פתרון. צריך לקבל החלטות ממה שיש - וזה בדיוק מה שהממשלה הנוכחית לא עושה".

"במקום לחזק את חומש - הממשלה מפנה מבנים"

אדלשטיין, שהודיע כי יתמודד על ראשות הליכוד מול בנימין נתניהו, עלה אתמול למאחז חומש והכריז על שדולת "חומש תחילה". כעת, הוא מתעקש שאין מדובר בחלק מהקמפיין. "הקמתי את השדולה עוד אחרי ההתנתקות, שאז עוד היה ויכוח אם ההתנתקות הייתה נכונה או לא", הסביר, "ואני חושב שהיום כבר אין את הוויכוח הזה חוץ מהשוליים שבשוליים. גם בתקופה של השלטון שלנו לפעמיים הייתה לי ביקורת וגם אז נאבקתי למען חומש ועליתי לשם לא פעם כשר וכיו"ר הכנסת.
"עכשיו, במקום ללכת לכיוון של חיזוק ההתיישבות בעקבות הפיגוע הרצחני שהיה שם - הממשלה הורסת מבנים ומדברת על פינוי בחורי הישיבה שלומדים שם כבר 15 שנים ברציפות. הרגשתי שאני לא יכול לשבת מהצד אז חידשתי את השדולה. אתמול היינו שם וראינו את הדברים מקרוב. אני שמח שיותר מ-40 ח"כים כבר הצטרפו - גם מהאופוזיציה וגם מהקואליציה".
אתה חושב שאתה האיש הראוי להחליף את נתניהו ולהחזיר את הליכוד לשלטון? "אחרת לא הייתי מכריז על ההתמודדות. אני אכן סבור שכשאני אעמוד בראש הליכוד, נוכל לחזור לשלטון די במהרה".