השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אחראי מתוקף תפקידו על המשטרה. המפכ"ל, יעקב שבתאי, חשף לאחרונה כי פעמים רבות הוא ניסה להשפיע על החלטות שוטפות בארגון, כמו "השעיה" שלא הייתה של שוטרים אלימים במירון, או הנחיה לא לאבטח שיירות סיוע.
באופן כללי השר מרבה להתייחס לאירועים יומיומיים, אבל כשזה נוגע לאירועים פליליים שתחת אחריות המשטרה - השר שהבטיח להחזיר את המשילות מול הפשיעה המאורגנת, כך נראה, לא כל כך מעוניין להתייחס.
רחובות: המטען התפוצץ - הרכב המשיך לנסוע

1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
שנת 2023 הייתה שנת שיא ברציחות. בן גביר בשער שכם
(צילום: Menahem Kahana / AFP)
בן גביר ספג ביקורת חריפה על תפקודו אל מול הרציחות בחברה הערבית, וגם הפשע המאורגן בחברה היהודית, עוד הרבה לפני 7 באוקטובר. שנת 2023, נזכיר, הסתיימה במספר שיא של מקרי רצח הן בחברה היהודית והן בחברה הערבית, חרף דעיכה מסוימת שחלה אחרי פרוץ המלחמה. בחודשים האחרונים שיעור מקרי הרצח שב לעלות, אבל לפחות מאז 7 באוקטובר - עוקביו של השר ברשת X, שבה נוהגים פוליטיקאים לפרסם את הצהרותיהם בענייני השעה, לא יכולים למצוא כל אזכור לאחריותו על הנושא.
מבדיקת ynet עלה כי מאז 7 באוקטובר, השר לביטחון לאומי לא התייחס אפילו למקרה רצח אחד שאירע בישראל על רקע פלילי בחשבון שלו ברשת X. למעשה, גם לנושאים אחרים - כמו למשל העלייה המשמעותית בתופעת גניבות כלי הרכב, שמייקרת את מחירי הביטוח ועלותה מוערכת במיליארדים - השר כלל אינו מתייחס. מתוך מאות ציוצים של השר, ynet ספר בודדים בלבד שעסקו בעניינים פליליים - ורובם המוחלט נובע משיקולים פוליטיים. מהכישלונות, לרוב, בוחר השר להתעלם. אלה, למשל, האירועים הפליליים שבהם בוחר השר לשתף את עוקביו:
ב-18 בפברואר התייחס בן גביר למפגין בקפלן שהכה אישה, וכתב: "שמח שמשטרת ישראל תפסה את העבריין. מי שמרביץ שישלם את המחיר". ב-4 במרץ יצא נגד הפרקליטות, שהחליטה להגיש כתב אישום בגין ריסוס הכתובת "בושה" על בתי הדין הרבני - והזכיר את שפי פז, שנגדה הוגש כתב אישום בגין ריסוס כתובות גרפיטי.
ב-11 במרץ התגאה השר בתפיסת אמצעי לחימה ותחמושת ומעצר של שבעה חשודים בנגב, ובאותו יום צייץ גם כי המשטרה נכנסה ליישוב לקיה בגין ירי צרורות בזמן חג הרמדאן. ב-21 במרץ הוא בירך על מבצע נגד כנופיות פשע, שבסיומו נתפסו שמונה חברי כנופיה.
ב-25 במרץ בחר בן גביר לתמוך בצעד חסר תקדים של המשטרה, שהוציאה צו לסגירת אצטדיון היכל שלמה ("דרייב-אין") שמשמש את הפועל תל אביב בכדורסל בגלל אירוע אלימות. בן גביר, שנוהג להגיע למשחקים נפיצים של בית"ר ירושלים, מעולם לא קרא לסגור את אצטדיון טדי - או כל אצטדיון אחר - בעקבות אירועי אלימות.
ב-30 בנובמבר בירך השר את מחוז דרום של המשטרה על מבצע "תכשיט בערבה", שבמסגרתו סוכלה הברחת ענק של אמל"ח מירדן לשטח ישראל.
ב-2 באפריל כתב שלוחמי שב"ס ביצעו מאסרים בתוך שטח בית הסהר נגד ארגון הפשע של קוטייר עודה, שאנשיו איימו על קצינים בארגון. בן גביר הפר אז צו איסור פרסום, ובהמשך אותו יום פרסם ציוץ נוסף - שבו האשים בכך את התקשורת. אנשיו של עודה, נציין, אחראים לפי החשד למהומות קשות בכלא, גם בזמן כהונתו של בן גביר. השר כל-כך התגאה באותו מבצע, עד שפרסם עוד ציוץ אחד נוסף בנושא - ושלושה בסך הכול.
ב-8 באפריל פרסם צילום מסך מכתבה באתר כלכליסט, שכותרתה "הפיקוח על עבירות בנייה עובר לבן גביר בדגש על החברה הערבית". הוא תקף: "כשבן גביר לא מטפל בפשיעה בחברה הערבית - הפקרות. ‏כשבן גביר מטפל בפשיעה בחברה הערבית - גזענות".
ב-8 במאי פרסם בן גביר ציוץ על הריסת "עשרות מבנים בלתי חוקיים בצביר אבו עסא שבנגב, וכתב כי מדובר ב"צעד חשוב להחזרת המשילות". הוא אף החמיא למפקד מחוז דרום אמיר כהן "שמיישמים מדיניות". ב-5 ביוני שוב בחר בן גביר לשבח את המחוז הדרומי של המשטרה, הפעם על ביצוע מעצרים "מהירים ונחושים" של החשדים בירי בתל ערד. הוא הסביר כי "המאבק להחזרת המשילות בנגב נמשך כל העת". למקרי רצח שאירעו בנגב, מנגד, לא מצאנו כל התייחסות של השר.
פיצוץ הרכב באשקלון

בכך תמו הצהרותיו של בן גביר ברשת X הפופולרית בנוגע לנושא שאמור להיות במרכז עיסוקו. ובעוד השר לא התייחס לאף אירוע רצח או גניבה, הוא הקדיש עשרות ציוצים לנושאים פוליטיים, ליועצת המשפטית לממשלה, למצעד הדגלים, לדברי ביקורת חריפים על ניהול המלחמה של ממשלתו, ועוד. כל זאת, בזמן שמתחילת השנה הנוכחית בלבד נרצחו 94 בני אדם בחברה הערבית - האחרון שבהם עומר אלאעסם בן ה-14, שנורה למוות בזמן נסיעה בכביש עוקף באר שבע.

2024 - ירידה ברציחות רק לעומת שנת השיא ב-2023

לפי נתונים שהעבירה ל-ynet המשטרה, השנה נרצחו 16 יהודים באירועים על רקע פלילי, לעומת 22 בתקופה המקבילה אשתקד. האחרונה שבהם היא צעירה כבת 20 באשקלון - בפיצוץ מכונית שבו נפצעה גם ילדה באורח קשה. בן גביר אמנם הגיע לזירת הרצח וטען כי "נחצה קו אדום", אך הטיל אחריות על "גורמים משפטיים" - ולא התייחס לאירוע כלל בחשבונותיו ברשת X. בטלגרם, עם זאת, הוא פרסם הודעה.
השר טען לאחרונה בריאיון בגלצ - אחרי ש-2023 הסתיימה במספר שיא של נרצחים על רקע פלילי - כי חלה ירידה במקרי הרצח בחברה הערבית, ושבחברה היהודית הירידה הזו גדולה עוד יותר. בפועל, בכהונתו חלה דווקא עלייה משמעותית: בשנה שעברה הגיע מספר הנרצחים הערבים לשיא של כל הזמנים, עם שיעור פענוח זעום של המשטרה - שמלמד על כך שרוצחים רבים ומסוכנים מסתובבים חופשיים. לעומת שנה שעברה, השנה אכן חלה "ירידה" מסוימת - עם 94 נרצחים מול 102 ב-2023 - אך עדיין מדובר במספר גבוה בהרבה משהיה ב-2022. (לפי נתוני "יוזמת אברהם", בחציון הראשון של 2022 נרצחו 47 ערבים).
בחברה היהודית, מנגד, חלה בשנים האחרונות התעוררות מדאיגה של הפשע המאורגן, וחיסולים פליליים מתרחשים לאור יום בלב הערים. רק אתמול, למשל, התפוצץ רכב בדרך הים ברחובות, ימים ספורים בלבד אחרי הרצח באשקלון. בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023, אכן יש ירידה מסוימת בנרצחים - אך שוב, מדובר היה בשנת שיא.
לפי נתוני מרכז טאוב, שנת 2023 - הראשונה לכהונת בן גביר - הסתיימה עם 66 נרצחים שאינם ערבים - כלומר, יהודים ואחרים - לעומת 38 בשנת 2022. למעשה, הזינוק ב-2023 קרה דווקא לאחר שבין שנת 2011 ל-2022 הייתה ירידה עקבית במספר מקרי הרצח בקרב יהודים – כ-60% במצטבר.
מטעמו של בן גביר נמסרו לנו צילומי מסך של התייחסויותיו להריסת הבתים בצביר אבו עסא ושל המעצרים בתל ערד. בנוסף, קיבלנו צילום מסך של הודעה שפרסם השר בטלגרם בנוגע לרצח באשקלון.