3 צפייה בגלריה
פגישת רגב עם בכירי הרכבת
פגישת רגב עם בכירי הרכבת
החרדים זעמו, רגב ביקשה צמצום עבודות. שרת התחבורה, סגן השרה מקלב ונציגי הרכבת בדיון, אתמול
הזעם של החרדים סביב עבודות הרכבת בשבת, והדיון הבהול שכונס בעקבותיו לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו, העלו אתמול (א') את השאלה האם העבודה המשותפת של שרת התחבורה, מירי רגב, וסגנה, אורי מקלב מיהדות התורה, תתקיים בהרמוניה גם בהמשך. בדיון איים סגן השר על נציגי הרכבת שאם לא יביאו לצמצום העבודות בשבת, יובאו יועצים חיצוניים שינחו כיצד לפעול בלי חילול שבת.
בישיבה שהתקיימה אתמול חזרה והדגישה רגב כי "סטטוס-קוו עבודות הרכבת בשבת יישמר כפי שהיה בממשלות נתניהו", אך למעשה פועלת לצמצמן - על אף שהעבודות שהתקיימו שלשום היו חייבות לדעת כל המומחים להתקיים רק בשבת, שכן אחרת הן מחייבות עצירת תנועה של הרכבת. מקלב, נציג יהדות התורה, היה מעט יותר תקיף בדיון, והאשים את נציגי הרכבת שהגנו באופן גורף על כל העבודות המבוצעות. בדיון אמר: "מה זה 'אין מה לעשות'? זה לא מקובל עליי. הייתי בעיריית ירושלים, ובנינו חצי מהעיר בלי שחיללנו שבת אחת. במדינת ישראל, שבה בנו כבישים בלי חילול שבת, צריך שיהיה רצון והכל יסתדר".
הוא האשים את נציגי הרכבת: "על בסיס עבודות של פיקוח נפש, אתם מביאים עבודות שלא קשורות לכך". כשנציגי הרכבת המשיכו להגן על הקו שלהם, וטענו כי מדובר בעבודות הכרחיות, אמר להם סגן השר: "אנחנו לא רוצים להגיע למצב שאנחנו מביאים אנשי מקצוע חיצוניים שייעצו לרכבת איך לעשות את הכול לא בשבת". נציגי הרכבת השיבו: "אם יש לך כאלה, נשמח".
3 צפייה בגלריה
עבודות רכבת ישראל ביום שבת
עבודות רכבת ישראל ביום שבת
ביהדות התורה מסמנים את חילול השבת בפרהסיה כקו אדום מבחינתם. עבודות הרכבת בשבת
3 צפייה בגלריה
בליכוד מנסים להרגיע את תסיסת החרדים. נתניהו וגולדקנופף
בליכוד מנסים להרגיע את תסיסת החרדים. נתניהו וגולדקנופף
בליכוד מנסים להרגיע את תסיסת החרדים. נתניהו וגולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בפגישה שדרש ראש הממשלה בנימין נתניהו משרת התחבורה לקיים עם בכירי הרכבת הבהירה רגב כי העבודות בשבת האחרונה נגעו לפיקוח נפש, והיה חייב לבצען. השרה הסבירה כי עבודות החשמול יתבצעו כסדרן, וגם עבודות שקשורות לבטיחות הנסיעות ויש בהן פיקוח נפש. רגב אמרה בפגישה: "אין שום שינוי ממה שהיה, נשמר פה הסטטוס-קוו". לפי ההחלטה שהתקבלה בפגישה, עד יום רביעי יוצגו לרגב כלל התוכניות של הרכבת לשנה הקרובה, שכאמור יוסרו מהן עבודות בשבת שלא קשורות לחשמול או לבטיחות.
גורמים ביהדות התורה אמרו כי יבחנו את התוכנית לאחר הגשתה, ואם ברכבת ימשיכו לטעון שצמצום העבודות אינו אפשרי, הם יספקו "יועצים משלהם" כדי שינחו את הרכבת כיצד לפעול בלי לחלל שבת.
בליכוד נוהגים בעדינות בכל הנושא בגלל ההבנה שמדובר באירוע נפיץ מאוד, שיכולות להיות לו השפעות גם בהמשך. ביהדות התורה מסמנים את חילול השבת בפרהסיה כקו אדום מבחינתם, ולכן גם רה"מ נתניהו דרש לקדם את הדיון, כאמור, ורגב קיימה אותו ללא דיחוי. המטרה, כך נראה, להרגיע כעת את התסיסה של החרדים, אולם בהמשך לאפשר לרכבת להתקדם בעבודות ולהשלים אותן בפרקי זמן סבירים.
עבודות רכבת ישראל בשבת

רגב אמרה אמש בתום הפגישה שלה ושל מקלב עם בכירי רכבת ישראל כי הרכבת תציג עד לסוף השבוע פתרונות לצמצום העבודה בשבת. במשך שנים, כולל בזמן כהונת ממשלות נתניהו הקודמות, נעשו עבודות תחזוקה ברכבת ישראל בשבתות. הסיבה לכך הינה ברורה - הטיפול בתשתיות הרכבת, בין אם במסילות, מערכת האיתות או החשמול, חייב להיות בזמן שהמסילה ריקה מכלים וסגורה, כדי למנוע כל אפשרות לפגיעת העובדים מרכבת חולפת.
במדינה שגם כך סובלת מתחבורה ציבורית מקרטעת, כל הפסקה של עבודות הרכבת בשבת תפגע משמעותית בהתקדמות פרויקטים שעליהם עובדים כיום ברכבת ישראל, ובראשם חשמול המסילה. אך לא רק. חלק מהעבודות הינן עבודות תחזוקה, הקמת המסילה המזרחית והרביעית באיילון, והקמת מסילת 431 שתעבור בין ראשון לציון למודיעין. כל עצירה של העבודות בשבת תוביל באופן ישיר לפגיעה בשירות לנוסעים, משום שהעבודות ייאלצו להתבצע בימי חול, והדבר יוביל לנזק של מיליארדים רבים למשק.
הפגישה התקיימה על רקע המכתב ששלח יו"ר יהדות התורה שר השיכון יצחק גולדקנופף לרגב, שבו דרש לעצור את עבודות הרכבת בשבת, ששלשום עסקו בהחלפת מסילות באזור המרכז. העבודות הללו הן תהליך ארוך של שלושה ימים, ולכן הוא נעשה בדרך כלל בסופי השבוע. גורמים במשרד התחבורה הדגישו אתמול, כי על אף הביקורת של גולדקנופף, אין שום היערכות מחודשת בעניין העבודות בשבת, ואין כל כוונה לשנות את תוכנית הרכבת. יהדות התורה, נזכיר, ביקשה בהסכמים הקואליציוניים למנות סגן שר במשרד התחבורה, וכבר אז דווח כי הסיבה לכך היא העבודות בשבת.
פורסם לראשונה: 22:45, 08.01.23