התקשורת הממלכתית ברוסיה דיווחה הערב (יום ה') כי משלחת של חמאס בראשותו של בכיר ארגון הטרור מוסא אבו מרזוק נחתה במוסקבה. משרד החוץ הרוסי אישר שהמשלחת הגיעה, אך לא מסר פרטים בנוגע למשך הזמן שבו תשהה שם ולאישים שאיתם תיפגש. דוברת המשרד מריה זכרובה ציינה כי גם סגן שר החוץ האיראני מבקר כעת במוסקבה, ונפגש עם עמיתו הרוסי.
2 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
נשיא רוסיה פוטין. יפיק תועלת מהסחת הדעת מאוקראינה
(צילום: EPA/SERGEY GUNEEV/SPUTNIK/KREMLIN POOL)
סוכנות הידיעות הרוסית "טאס" דיווחה כי "מגעים התנהלו עם אבו מרזוק כהמשך לקו הרוסי של שחרור מיידי של בני הערובה הזרים מרצועת עזה. עניינים הקשורים להבטחת הפינוי של רוסים ואזרחים זרים אחרים משטח המובלעת הפלסטינית נידונו גם הם".
שעות אחרי ההודעה על הגעת המשלחת של חמאס למוסקבה מתח משרד החוץ של ישראל ביקורת על רוסיה: "החמאס הוא ארגון טרור הגרוע מדעאש", מסר בהודעתו. "‏ידיהם של בכירי החמאס מגואלות בדם של מעל 1,400 ישראלים שנטבחו, נרצחו, הוצאו להורג ונשרפו, והם אחראים על חטיפתם של למעלה מ-220 ישראלים בהם תינוקות, ילדים, נשים וזקנים. ‏ישראל רואה בהזמנת בכירי החמאס למוסקבה צעד מגונה, הנותן רוח גבית לטרור ולגיטימציה למעשי הזוועות של מחבלי החמאס. ‏אנחנו קוראים לממשלת רוסיה לגרש את מחבלי החמאס לאלתר".
הגעתה של משלחת חמאס לרוסיה באה כשברקע התנהלותה המקוממת – אם כי לא מפתיעה – של מוסקבה מאז מתקפת הטרור הרצחנית של הארגון נגד ישראל. בכל ההודעות שפרסמה מאז הטבח בדרום נמנעה רוסיה מלגנות מפורשות את חמאס, ובמקום זאת ניכר כי היא ממקדת את רוב הביקורת שלה בתגובה הישראלית – ובכישלון לדבריה של ארה"ב, יריבתה הגדולה, ליישב את הסכסוך במזרח התיכון. ממש אמש, בישיבה של מועצת הביטחון של האו"ם, ניצלה מוסקבה את זכות הווטו שלה כדי לסכל הצעת החלטה של ארה"ב שכללה גינוי חריף לחמאס וזכתה לרוב במועצה.
הכותרת
כסף קטארי, תמיכה איראנית: איך למוטט את יסודות חמאס?
21:25
2 צפייה בגלריה
מוסא אבו מרזוק. נכלל במשלחת למוסקבה
מוסא אבו מרזוק. נכלל במשלחת למוסקבה
מוסא אבו מרזוק. נכלל במשלחת למוסקבה
(צילום: רויטרס)
התנהלותה של רוסיה, יש לזכור, באה אחרי שבשנים האחרונות, בעיקר תחת הנהגתו של בנימין נתניהו, נזהרה ישראל מאוד בכבודה של מוסקבה ונמנעה מלמתוח עליה ביקורת, גם על מעשי הזוועה שלה באוקראינה. המדיניות הזו הוסברה בין השאר ברצון לשמור על יחסים טובים עם רוסיה כדי שלא תמנע – באמצעות נוכחותה הצבאית בסוריה – את התקיפות האוויריות של ישראל שם נגד משלוחי נשק איראניים.
מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" מוטחות בתקשורת הרוסית האשמות קשות ביותר נגד ישראל, וניכר כי שלטונות רוסיה, שהעיתונאים נתונים ברובם לפיקוחם המלא, מתייצבים בבירור לצד הפלסטינים וחמאס. הגעת המשלחת של ארגון הטרור למוסקבה כעת עשויה לאותת על הרצון של רוסיה להשתמש בקשריה עם חמאס כקלף מיקוח. ככלל, פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס, והאפשרות שתתרחב לזירות נוספות, נתפסים כהתרחשות המשרתת את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, משום שהיא עלולה להסיח את דעת המערב מהמתרחש באוקראינה ולאלץ את ארה"ב להסיט משאבים וציוד צבאי משם למזרח התיכון.
בתוך כך, שרי החוץ של תשע מדינות ערביות, רובן כאלה המקיימות שלום עם ישראל, פרסמו הערב הודעת גינוי נגד ההתנהלות הישראלית בעזה. בהודעה קבעו איחוד האמירויות, ירדן, בחריין, סעודיה, עומאן, קטאר, כוויית, מצרים ומרוקו כי הזכות להגנה עצמית אינה מצדיקה הפרה של החוק והתעלמות מזכויות הפלסטינים, והאשימו את ישראל בתקיפת אזרחים והפרה של החוק הבינלאומי. הן גינו גם את העקירה בכוח – לדבריהן – של אזרחים מבתיהם, ואת מה שהגדירו "ענישה קולקטיבית" בעזה.