ראש הממשלה בנימין נתניהו יישאר בסוף השבוע בארה"ב, אחרי שלפי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ביקש ממנו לקיים את הפגישה ביניהם ביום שישי. נתניהו צפוי לנאום היום (רביעי) בקונגרס, ובחמישי לפגוש את הנשיא ג'ו ביידן וגם את סגניתו קמלה האריס. את סוף השבוע הוא יעביר בוושינגטון, אחרי שישוב מפלורידה.
3 צפייה בגלריה
נחיתת בנימין ושרה נתניהו בוושינגטון, ארה"ב
נחיתת בנימין ושרה נתניהו בוושינגטון, ארה"ב
נתניהו ורעייתו יורדים ממטוס "כנף ציון" אחרי הנחיתה אתמול בוושינגטון
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אירועים מרכזיים בביקור בנימין נתניהו בארה"ב החל מהיום ה-291 למלחמה
לשכת ראש הממשלה הסבירה אמש כי "ישנה חשיבות רבה למדינת ישראל שראש הממשלה ייפגש עם הנשיא ביידן ועם שני המועמדים המובילים לנשיאות ארה"ב. הבית הלבן קבע ביום חמישי פגישה בין הנשיא ביידן לראש הממשלה נתניהו בשעה 13:00, ופגישה מיועדת עם סגנית הנשיא לשעות אחר הצהריים. משום כך, האפשרות היחידה להיפגש עם דונלד טראמפ היא ביום שישי. מאחר שלא ניתן לטוס בשבת, המשלחת תשוב ארצה מיד בצאת השבת".
לוח הזמנים של נתניהו, שמטרת ביקורו המרכזית בארה"ב היא הנאום הצפוי לו הערב בקונגרס, לא הובהר עד אמש - וגם במהלכו היה בלבול רב. טראמפ, שהיה זה שהודיע על המפגש עם נתניהו, מסר תחילה כי הוא ייערך ביום רביעי. טראמפ תיקן במהרה את ההודעה שלו ומסר שהמפגש ייערך ביום חמישי, אבל אז פרסם הודעה נוספת שבה מסר כי לבקשת נתניהו - המפגש ייערך באחוזתו מאר-א-לאגו שבפלורידה ביום שישי. יצוין כי ביום שישי יחגוג יום הולדת בנו של נתניהו, יאיר, שחי בפלורידה.
3 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב מישיגן גרנד רפדיס
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב מישיגן גרנד רפדיס
טראמפ. נתניהו ייפגש עימו באחוזתו מאר-א-לאגו בפלורידה ביום שישי
(צילום: Jim WATSON / AFP)
במערכת הפוליטית הגיבו להחלטת נתניהו להישאר בארה"ב בסוף השבוע, והאשימו שפעל בכוונה להאריך את הביקור. ביש עתיד טענו כי "אם נתניהו היה עסוק בהרתעה ובביטחון כמו שמשקיע מאמץ בלסחוט וויקנד בארה"ב, אולי היה מצליח למנוע את מחדל 7/10, אלפי ההרוגים ומאות החטופים. כמה מביך. כמה מנותק".
יו"ר מפלגת הדמוקרטים, יאיר גולן, אמר: "נתניהו נסע למופע ראווה בארה"ב בעיצומה של מלחמה, ללא עסקה להשבת 120 חטופות וחטופים, מפקיר עשרות אלפי פליטים וחבלי ארץ שהוקרבו לגורלם. במקום להקדים את החזרה הביתה ולערוב לשובם של יקירינו המצויים בתופת החמאס, לנצל את ההישגים הצבאיים המרשימים לטובת שיקום צה"ל, הדרום, העוטף והצפון – במקום כל אלה – ראש ממשלת ישראל, אבי מחדל אוקטובר – מאריך ביוזמתו את השהות בארה"ב". הוא הוסיף: "כך מתנהג אדם מנותק. אבל מה הפלא? הרי יום ההולדת של הגולה במיאמי, מייסד ומפעיל מכונת הרעל, חשוב מהמדינה, מאזרחיה, משלומה וביטחונה".
נתניהו במפגש אתמול עם משפחות חטופים, במלון בוושינגטון
(צילום: דוברות רה"מ)

שחר זהירו, אחיינו של החטוף אברהם מונדר, שהגיע לארה"ב לצד קרובי חטופים נוספים באופן עצמאי ובצל הזעם שלהם על התנהלות נתניהו, מתח גם הוא ביקורת על החלטת ראש הממשלה להאריך את הביקור לסופ"ש. "נתניהו עושה מכולם צחוק. אין דין ואין דיין, נתניהו הישר בעיניו יעשה. צריך לצעוק שהמלך הוא עירום, אנשים צועקים אבל יש מספיק שעוד חושבים שהוא עם חליפת מלכים. גם החברים הכי קרובים של ישראל פה בסנאט לא מאמינים בו, יודעים שהוא מבטיח לכל אחד מה שהוא מוכן לשמוע והתוצאה היא שהחטופים משלמים על זה בחייהם - ועם ישראל מידרדר לאבדון".
לדברי זהירו, "התמרון לא מביא חטופים ולא מביא ביטחון, כבר תשעה חודשים שיהפכו לתשע שנים. צריך לשנות מסלול ולטלטל אותם ולהביא שיחת שכנוע שיתעוררו על החיים שלהם. זה מה שהחברים עושים. לא יודע אם זה יעזור לנתניהו ששקוע עד הצוואר בעניינים משפטיים, איך הבן אדם הזה יכול להתעניין במשהו חוץ בהישרדותו הפוליטית. ישראל לא מעניינת אותו, רק אמריקה. הבן שלו באמריקה ועכשיו גם הוא".
אופק שאול, אחיו של אורון שאול שטס לוושינגטון במשלחתו של נתניהו, הגיב גם הוא: "אני לא יודע כבר את הלו"ז, אנחנו יודעים רק שאנחנו חוזרים במוצאי שבת. אין לנו איזשהו כעס על זה, אנחנו מבינים שיש שינויים בלו"ז וזה בסדר. יש גם שמועות שניפגש עם ביידן, אבל עדיין לא עודכנו על כלום". לגבי הטענות על הארכת השהות בגלל יום ההולדת של יאיר נתניהו, אמר שאול כי "זה לא נשמע לי רציני. אני לא שמעתי על זה ואני לא רואה בזה קשר".
נתניהו, יצוין, הגיע מלווה בכמה נציגים של משפחות חטופים, אבל במקביל למשלחת הרשמית בוושינגטון נמצאות כעת שלוש קבוצות נוספות של משפחות. אחת מהן מאופיינת בתור "משפחות שער בגין", אלו שמפגינות יום-יום בשער בגין של הקריה בתל אביב וקוראות לעסקה מיידית. חלק מהמשתתפים במשלחת זו הצליחו לטוס באמצעות מימון המונים, דוגמת שחר זהירו, אחיינו של אברהם מונדר או אילה מצגר, גיסתו של יורם מצגר ז"ל. בני משפחות מדרגה ראשונה "זכו" למימון חלקי על-ידי משרד הביטחון. 
3 צפייה בגלריה
מלון ווטרגייט
מלון ווטרגייט
מלון "ווטרגייט" שבו שוהים נתניהו ובני המשפחות שהתלוו לביקור
(צילום: EPA/WILL OLIVER)
יהודה כהן, שבנו נמרוד חטוף בעזה, אמר שלשום: "אנחנו לא מתכננים מחאה של צעקות, גם במהלך הנאום לא. אנחנו מחכים להבין האם נצליח להיכנס לקונגרס באותו הזמן אבל אנחנו פשוט נדבר עם עיתונאים במקביל, לא נהיה ניצבים נוספים. אנחנו עובדים מקצועית, לא מבקשים שירחמו עלינו". 
מי שלנים עם יהודה וקבוצתו באותו המלון בוושינגטון הם בני משפחות שמונת החטופים האמריקנים שהגיעו גם כן לוושינגטון על מנת להיפגש עם נציגי הממשל האמריקני המלווים אותם ולהאזין לנאומו של רה"מ מהגלריה שבבית הנבחרים. קבוצה שלישית שנמצאת בוושינגטון מורכבת מבני משפחות שטסו למשלחת מטעם עצמם. הם אינם מזוהים בהכרח עם מחאה כזו או אחרת אך בחרו שלא לטוס עם נתניהו ויצרו לו"ז פגישות עבור עצמם.
בתוך כך, נתניהו התייחס גם למתקפות על נועה ארגמני, בשל החלטתה להצטרף למשלחת לארה"ב. ראש הממשלה גינה את המתקפות, ואמר באירוע עם מנהיגים אוונגליסטים כי הוא "מזועזע מהמסע שמכוון נגדה. נועה עברה ייסורים בשבי חמאס. היא ייחלה לחזור לאמה לפני מותה והספיקה. ועכשיו כשהיא חוזרת ומתייצבת יחד עם רה"מ במשלחת הרשמית של מדינת ישראל בנאום חשוב ביותר בפני שני בתי הקונגרס יוצא מסע נגדה ש'חבל שיצאת מהשבי'. אין גבול לטרלול? יש גבול - זה הגבול. מספיק".
נתניהו גם נפגש עם כ-45 מנהיגים יהודים מכל הזרמים והארגונים בארה"ב, ואמר להם בנוגע לעסקת חטופים כי "יש תזוזה ויכולה להיות תזוזה גדולה יותר". לדבריו, "המפתח לעסקה טובה הוא עוד לחץ. אסור להשאיר את חמאס בעזה וזאת הדרישה של חמאס - שנעזוב את עזה. אני שם כל פוליטיקה בצד ומחויב לשחרור כל החטופים". עוד אמר נתניהו, כי ישראל נמצאת במלחמת קיום וכי יש אפשרות שהאויבים ינסו לפלוש מכמה חזיתות.
שלשום, נתניהו התייחס למגעים לעסקה במהלך מפגש טעון עם חלק מבני המשפחות במלון "ווטרגייט" בוושינגטון, ואמר כי ישראל עומדת בפני "החלטה קשה מאוד", על רקע המגעים לעסקה מול חמאס והוצאת המשלחת לקטאר להמשך השיחות ביום חמישי. "אנחנו נחושים להחזיר את כולם. אנחנו מפעילים לחץ חזק ורואים שינוי מסוים שילך ויגדל. זוהי מטרת המלחמה. הרצון להביא את יקיריכם הביתה הוא רצון של כל אדם. אנחנו לא מרפים ולא נרפה. יש שמפקפקים. אני לא מפקפק, אפילו לרגע. הלחץ מייצר אפשרות להביא את כולם", אמר.
פורסם לראשונה: 22:31, 23.07.24