ה"ניו יורק טיימס" פרסם הלילה (בין שישי לשבת) כי תקיפת המפקדה המרכזית של חיזבאללה בדאחייה, שבה שהה חסן נסראללה, התרחשה אחרי שישראל קיבלה מידע על כך שהוא כינס "ישיבת הנהגה" במתקן התת-קרקעי.
התקיפה בדאחייה

הדיווח, שעליו חתום עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, מסתמך על חמישה גורמים ישראלים שדיברו בעילום שם, שמעריכים כי נסראללה חוסל בתקיפה. ככל הנראה, בין הבכירים ששהו במפקדה באותו רגע היו גם מפקד חזית הדרום של הארגון, עלי כרכי, ששרד השבוע ניסיון חיסול ישראלי, וגם גנרל איראני שהחליף את חסן מהדווי שחוסל בדמשק.
הגורמים הישראלים אמרו לעיתון שסוכנויות המודיעין הישראליות היו מודעות למתקן התת-קרקעי, שממוקם מתחת לארבעה בנייני מגורים בשכונה מאוכלסת בצפיפות, וישראל הורתה על תקיפות אוויריות על סמך מידע בזמן אמת שהצביע על כך שנסראללה נמצא שם.
לפי אותם גורמים, בהתבסס על המידע הזה ועל כמות התחמושת הגדולה שנורתה, שכוללת נשק שנועד להשמיד בונקרים, והמודיעין שנאסף מתוך חיזבאללה מאז התקיפה - ההערכה הראשונית של ישראל היא שנסראללה נהרג. עם זאת, הם הזהירו שההערכה היא ראשונית ועשויה להשתנות עדיין.
2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
חסן נסראללה. כינס ישיבת צמרת של חיזבאללה במפקדה התת-קרקעית
(צילום: Shutterstock)
2 צפייה בגלריה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
( צילום: SOCIAL MEDIA/via REUTERS)
שלושה מהגורמים אמרו כי החלטת ממשלת ישראל לתקוף התבססה גם על "גורמים פוליטיים, אסטרטגיים ואחרים" - ולא על מודיעין בלבד. "לישראל היה מידע מודיעיני על מיקומו של נסראללה בעבר, אך נמנעה מלנסות לחסל אותו", הם אמרו.
מעט אחרי השעה 18:00 בערב אתמול שלחו מטוסי קרב של חיל האוויר כמה פצצות חודרות בונקרים, מהסוג שדומה לאלו שצה"ל הטיל על מנהרות חמאס ברצועת עזה, למתחם בניינים שמתחתיו, לפי הערכות הצבא, שהה נסראללה. הפעולה אושרה כאמור שעות ספורות לפני כן, בעקבות מודיעין מדויק על מיקומו של נסראללה ברובע הדאחייה שבדרום ביירות, אך המוכנות של חיל האוויר לפעולה שכזו הייתה עוד קודם לכן.
למעשה, בחיל האוויר הכינו בשבוע האחרון "חבילת ציד" מתוזמנת, שפעלה סביב השעון בכל לבנון, עם זמינות מיידית באוויר של מטוסי קרב חמושים - על מנת לחסל בכירים בחיזבאללה בכל חלון הזדמנויות שייפתח ועל כל מודיעין שיקפוץ.
כעת, ניתן להניח שכך היה גם עם נסראללה, שהיה על הכוונות הישראלית לאחר שגילה בימים האחרונים יותר מעורבות מבצעית בניהול הצבאי של ארגון הטרור, אחרי ששרשרת הפיקוד המנוסה שלו נפגעה או חוסלה במבצע "חיצי הצפון" בימים האחרונים.
הבונקר של נסראללה היה עמוק מתחת לאדמה, ולכן נבחר החימוש המיוחד - שמסוגל לחדור לבטן האדמה ושם לנקודה ספציפית שנבחרה. כך ניתן להעריך מצפייה בעמודי האש שיצרו הפגיעות של הפצצות בקרקע – זאת לצד העובדה שבניינים סמוכים כמעט ולא ניזוקו, כחלק מההשקעה האדירה בתכנון משימה זו להימנע ככל הניתן מפגיעה בבלתי מעורבים.
התקיפה בביירות

למעשה, התוכנית המודיעינית והמבצעית בוצעה היטב לפי התכנון, כולל בעומק הפצצות שחדרו ולנקודות שרצו שיגיעו בחיל האוויר, וההבנה היא שאם נסראללה אכן היה שם כפי שהעריכו - הוא לא שרד.
ועדיין, כך לפי דיווחים ראשוניים מביירות, יש אזרחים שנהרגו בתקיפה. אך במכלול הנזק האגבי שנלקח בחשבון לפני שמאושרת פעולה שכזו, אפשר להניח שישראל לקחה בחשבון שהמחיר והתועלת יצדיקו גם פגיעה בבלתי מעורבים - בשל נכסיותו של היעד. בחיל האוויר עמלים כעת על תהליך של חקרי הביצועים, על מנת להבין את תוצאת הפעולה.
לפי ניסיון העבר הקרוב מהחיסולים הקודמים, ייקח כמה שעות נוספות לפחות, אם לא מעבר לכך, עד שיבינו בישראל אם נסראללה חוסל או שרד. מלאכת זו נשענת לא רק על ניתוח הזירה מצילומי תצפית אוויריים ומתיעודים שמגיעים מלבנון, אלא גם ממודיעין, שמהווה חלק מהמצוד המתהדק אחר בכירי חיזבאללה. מפתח נוסף להמשך הוא הבכירים שנותרו לחיזבאללה, וכנראה היו לצידו, בהם, כך על פי הפרסומים, עלי כרכי שניצל מניסיון חיסול בתחילת השבוע. במובן הזה, מעריכים בישראל, שחיזבאללה יישאר ללא שרשרת פיקוד - ואיראן תנחה אותו מטהרן.