בעוד הממשלה עסוקה בחילופי האשמות ומאות מילואימניקים עדיין מתקשים להגיע לבסיס בהיעדר תחבורה ציבורית בגלל החג, כמו בימי ראשית המלחמה - אזרחי המדינה מתעלים על המחלוקות ומציעים עזרה. כך למשל, פוסט של חנוך דאום בפייסבוק הוליד "מאות מתנדבים תוך עשרים דקות", לצד הסעות גם של פיקוד צפון.
4 צפייה בגלריה
פוסט של חנוך דאום
פוסט של חנוך דאום
פוסט של חנוך דאום - הוליד מאות מתנדבים
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של חנוך דאום)
גם תנועת "אחים לנשק" היו ערים למצב המורכב, ובשיתוף שירות "נעים בסופ"ש", המופעל על ידי עיריות במרכז הארץ, הוקם מערך אוטובוסים, לצד פלטפורמה המשדכת בין חיילי מילואים הזקוקים לטרמפ ובין נהגים המוכנים להסיע אותם.
ההסעות יפעלו כבר מהיום בשעה 20:00 בערב מתל אביב, באר שבע וחיפה ולכל אורך השבת. "איפה שאנחנו רואים צורך, אנחנו נכנסים ופועלים בדרך היחידה שאנחנו מכירים. מערך ההיסעים שלנו יהיה זמין החל מהערב וכל עוד נידרש להפעילו", נמסר מתנועת "אחים לנשק".
עיריית תל אביב יפו עדכנה כי האוטובוסים הראשונים ייצאו הערב בשעה 20:00 מתחנת סבידור לתחנה המרכזית-המפרץ בחיפה. הם יעצרו במחלף הסינמה סיטי-רמת השרון, מחלף הסירה-הרצליה, מחלף נתניה ומחלף אולגה-חדרה. בנוסף, יצאו אוטובוסים מתל אביב יפו לתחנה המרכזית באר שבע, וחזרה לתל אביב יפו מחיפה ומבאר שבע בשעה 21:30 לערך.
מחר יפעלו ההסעות לאורך היום לפי הפירוט הבא: מסבידור לתחנה המרכזית-המפרץ בחיפה בשעות 08:00, 10:00, 12:00, 14:00, כולל עצירה במחלף הסינמה סיטי-רמת השרון, מחלף הסירה-הרצליה, מחלף נתניה ומחלף אולגה-חדרה. חזרה מחיפה לסבידור בתל אביב יפו בשעות 09:30, 11:30, 13:30, 15:30. מסבידור לתחנה המרכזית באר שבע בשעות 08:00, 11:00, 14:00. חזרה מהתחנה המרכזית באר שבע לסבידור בתל אביב יפו בשעות 09:30, 12:30, 15:30.
4 צפייה בגלריה
חיילים מחפשים טרמפים לבסיסים בגלל מחסור בתחב"צ בחג
חיילים מחפשים טרמפים לבסיסים בגלל מחסור בתחב"צ בחג
חיילים מחפשים טרמפים לבסיסים
ראש העיר הרצליה, יריב פישר, אמר כי "מדינת ישראל מוציאה צווי 8 ומגייסת מילואים - אבל לא דואגת איך יגיעו לבסיסיהם. 'אחים לנשק' הצביעו על הצורך - ואנו התגייסנו מיד למשימה. באמצעות קווי נעים בסופ"ש יגיעו כוחות המילואים לתל אביב - משם באמצעות מערך אוטובסים שנקצה - יוכלו להגיע לחיפה או לבאר שבע - ומשם באמצעות מתנדבים - לבסיסיהם".
ובינתיים, חילופי האשמות בין משרדי הממשלה נמשכים. ממשרד התחבורה נמסר כי הוא "ערוך בכל נקודת זמן לתת מענה מיידי עם אלפי אוטובוסים לצרכי מערכת הביטחון". בהודעת המשרד נכתב כי מתקיימות הערכות מצב באופן רצוף ושוטף, בראשות השרה מירי רגב, "לבחינת צרכי הפעלת התחברה הציבורית לעת המלחמה בכלל ועם התגברות המערכה בצפון בפרט.
"לקראת התגברות המערכה בצפון נערך המשרד להפעלת חירום גם של מערך הרכבות וגם של אוטובוסים", הוסיפו במשרד התחבורה. "גורמי מקצוע במשרד באו בדברים עם גורמי הביטחון השונים, לרבות משרד הביטחון, לבחינת צרכי הפעלת מערך הסעות לחירום נוסף על זה שמופעל על ידי משרד הביטחון, ובמכלול הנסיבות נמצא שלעת הזו אין צורך בהפעלת מערך נוסף על ידי משרד התחבורה".
עוד ציינו: "משרד התחבורה ערוך באופן מיידי עם אלפי אוטובוסים להסעת חיילי מילואים כשתתקבל דרישה ממשרד הביטחון. במהלך השבת והחג ניתן מענה על פי שיקולים מקצועיים ועל פי השיקולים הביטחוניים. נציין כי גם בשעה האחרונה בוצעה פניה נוספת ממשרד התחבורה למשרד הביטחון - ונמסר בתגובה כי אין צורך בתגבור נוסף. צה"ל לא נסמך על התחבורה הציבורית וגם לעולם לא נסמך בעבר. ישנם אוטובוסים ייעודים שלוקחים לנקודות הכינוס.
"ככל שלעמדת גורמי הביטחון צרכי הביטחון יצריכו הפעלת מערך תחבורה נוסף על ידי משרד התחבורה, הרי שכאמור לעיל, בעקבות הערכות המצב שקוימו, משרד התחבורה יפעיל את מערכי החירום שתוכננו כאמור", סיכמו במשרד התחבורה.
אך למרות הטענות של משרד התחבורה, במכתב שנשלח ב-1 באוקטובר מהמשרד צוינו כל הכשלים הביורוקרטיים בדרך לאישור הפשוט של תחבורה ציבורית למילואימניקים בשבת. בין השאר, צוין במכתב הביקוש הנמוך - לטענת הכותב - לתחבורה ציבורית בשבת בראשית המלחמה; ולאחר מכן נטען כי "נוכח הימשכות המלחמה, נבקש לדעת האם חל שינוי שמצדיק הפעלת שירותי תחבורה ציבורית בסופי השבוע הקרובים".
מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל מפעיל מערך היסעים מוגבר בשל הלחימה בלבנון וברצועת עזה, גם בחג ובשבת. לטובת היחידות שקלטו את משרתי המילואים בפיקוד הצפון, הוקצו מאות אוטובוסים לצרכים השונים, ומשרתי המילואים הופנו לנקודות איסוף ברחבי הארץ. בנוסף, צה״ל מאפשר הפעלת מוניות בהתאם לדרישת היחידות על מנת להסיע חיילים בסדיר ובמילואים במקרים בהם נדרש פתרון זה".
השתתפו בהכנת הכתבה: נינה פוקס, יעל צ'כנובר ורענן בן צור