תקציב המדינה עודכן לטובת צורכי המלחמה, וגם עבור סוגיות שנויות במחלוקת: מליאת הכנסת אישרה בצהריים (חמישי) ברוב של 58 תומכים מול 45 מתנגדים את הגדלת תקציב המדינה לשנת 2023 בכ-25.9 מיליארד שקל לצורכי ביטחון, תשלום ימי מילואים, הוצאות סיוע לנפגעים ומפונים ועוד. בקואליציה אמרו שהשרה גילה גמליאל מהליכוד החרימה את ההצבעה, ובשל כך צפויות להינקט נגדה סנקציות. יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ יולי אדלשטיין, גם הוא מהליכוד, הצביע בטעות בעד הצעת החוק, אך ביקש לציין בפרוטוקול שהוא נמנע. "לא מלחמה - לא עכשיו", צייץ אדלשטיין. ynet העביר את הדיון מהכנסת בשידור חי.
בזמן ההצבעה על ההסתייגויות לחוק, מרבית חברי הכנסת של מפלגת המחנה הממלכתי, שהצטרפה לממשלת החירום אחרי פרוץ המלחמה, לא נכחו במליאה. סיעת יש עתיד משכה בשלב מסוים את ההסתייגויות שלה, ובשל כך כמה מחברי הכנסת ממפלגתו של השר בני גנץ לא הספיקו להשתתף בהצבעה הסופית. אחרי ההצבעה הדגישו במחנה הממלכתי שעמדתם ברורה ושכל חברי הכנסת של המפלגה התכוונו להתנגד לתקציב.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בירך: "בשעה טובה, תקציב לשנת 2023 אושר במליאת הכנסת. זהו תקציב המלחמה. ביחד עם השותפים בנינו תקציב טוב, שנותן מענה לצורכי המלחמה בחזית ובעורף. לצה"ל יש, כמו תמיד, גיבוי תקציבי מלא לעשות כל מה שצריך כדי לנצח את אויבינו. בעורף, בתקציב הזה קידמנו מדיניות מרחיבה כדי לתת מענה רחב למפונים, לעסקים, לניצולים למשרדי הממשלה לטובתם של כל אזרחי ישראל. זהו תקציב טוב ונצרך בעת הזו, תקציב שמעניק לחזית ולעורף מרווח נשימה ארוך כדי להביא ניצחון".
דבריהם של יאיר לפיד ואביגדור ליברמן במליאת הכנסת לפני ההצבעה על התקציב
(צילום: ערוץ כנסת)

"עברתי על סעיפי התקציב, זה לא תקציב - זאת כלכלת בחירות", האשים יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן. "הממשלה הזאת לוקחת אותנו ממחדל ביטחוני למחדל כלכלי. שמעתי כמה דוברים מטעם הקואליציה וכנראה הם באמת לא מבינים מה זה כלכלה. אנחנו רואים פה פיזור כסף על בסיס סקטוריאלי. אני מקווה שמהר מאוד נחליף אתכם, התקציב הזה הוא ביזה בדרך לאופוזיציה - השוד האחרון ושהכול יישרף".
ליברמן אמר עוד: "אני שומע כרגע שיש החלטה להפסיק בונוס לחיילים במילואים, אלה שמשרתים יותר מ-60 יום היו מקבלים בונוס של 133 שקל, אז לוקחים את הבונוס, רק משאירים לקצינים מרמת מ"פ ומעלה. כלומר, חייל פשוט שנמצא במילואים ונהנה מאותו בונוס זה נגמר עבורו, לזה לא מצאתם כסף. במקום לנצל את המומנטום, לקרב אוכלוסיות ולתת למשל לאוכלוסייה החרדית עידוד להתגייס לצה"ל, חיזקתם דווקא תמריצים שליליים".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת לפני ההצבעה על התקציב
מליאת הכנסת לפני ההצבעה על התקציב
ראש הממשלה נתניהו עם השרה סטרוק
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת לפני ההצבעה על התקציב
מליאת הכנסת לפני ההצבעה על התקציב
מליאת הכנסת לפני ההצבעה על התקציב
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ח"כ ליברמן
(צילום: שלו שלום)
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר בסיכום הדיון: "הבניין הזה פעם בכמה שנים מציב ברירה חדה ליושביו - מה יותר חשוב לכם הפוליטיקה או המדינה. זה הרגע הזה. כל מי שיצביע בעד התקציב הזה לא יוכל להגיד לעצמו 'בשעתה הקשה, הייתי בצד של המדינה'. אתם תצביעו על השאלה שעליה תצטרכו לענות כל חייכם החל מהיום - 'איך התנהגתי בזמן המלחמה'. לא תוכלו להגיד 'הייתי שם בשביל לוחמי גדוד 13, בשביל מפוני קריית שמונה, בשביל תושבי קיבוץ בארי' - לא היית. אתם תשאלו את זה כל חייכם. הילדים שלכם יתביישו בכם".
לפיד אמר עוד: "התקציב שמונח פה היום הוא תקציבם של אלו שלא למדו דבר ולא הבינו דבר. אלו שאינם מבינים שאחרי 7 באוקטובר לא יסלחו להם. לא תהיה סליחה על הרגע הזה. לא תהיה מחילה. הייתה לכם הזדמנות אחת, תקציב אחד, כדי להראות שהבנתם. שאתם מתחילים לתקן, מתחילים לרפא את הפצעים. במקום זה הנחתם תקציב שאומר 'לא אכפת לנו, לא מעניין אותנו, אנחנו לא רואים אתכם ולא שומעים אתכם'. באולם הזה יש מצלמות, בכל פעם שתצביעו היום, בכל פעם שתלחצו על הכפתור, זה יונצח לתמיד. לדיראון עולם.
"בכל פעם שתצביעו היום יראו אתכם בשידור חי. יראו אתכם משפחות הקורבנות ומשפחות החטופים ומשפחות ההרוגים ומשפחות של מאות אלפי חיילי מילואים ומשפחות של מאות אלפי מפונים מביתם. והמשפחות שלכם. איש מכם לא יחמוק מתחת לרדאר. אתם לא תהיו הערת שוליים. אתם אלה שעושים את זה. אתם אלה שבזמן שמדינת ישראל נלחמת על חייה עוסקים בפוליטיקה הגרועה והצינית ביותר, משרתים את האינטרסים הצרים והמושחתים ביותר. אם תצביעו בעד התקציב הזה לא תסלחו לעצמכם, ומדינת ישראל לא תסלח לכם".
יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי אמרה במליאה: "איך יודעים שנתניהו ממש בצרות? הוא מאשים את אוסלו. אוסלו שהביא צמיחה כלכלית לישראל, הוריד את האבטלה, הביא להמוני מותגים בינלאומיים שהחרימו את ישראל. התקציב שנתניהו מביא היום הוא נזק מיידי ומוחשי שגורם נתניהו לכלכלה הישראלית, שיעלה לכל אחד ואחת מאיתנו בפגיעה אנושה בשירותים החברתיים, בעתיד שלנו ובקרוב בהעלאת מיסים- אבל נתניהו מדבר נגד אוסלו. בתוך החורבן הגדול שנתניהו מביא למדינת ישראל הוא מביא תקציב שהולם את הימים האלה, ממש תקציב חנוכה, תקציב פח".
יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מיהדות התורה השיב על הביקורת בנוגע לכספים שלא יועדו ללחימה כי האופוזיציה תמכה בחלקם ושמדובר בתקציב הוגן לכולם. לדברי גפני, "אמרתי בוועדה שצריך גם כסף למשחקי הספורט, לתרבות. היו כמה עשרות מיליונים למשחקי כדורגל, כדורסל, כדורעף, כדוריד. זה לא קשור למלחמה, אבל דיבר איתי שר התרבות והספורט זוהר ואמר שזה בתיאום עם האופוזיציה, אז הבאתי את זה.
"אני חושב שזה חשוב להמשך פעילות מלאה של המדינה כאן וכך עברו עשרות העברות, עשרות תקציבי עודפים שהועברו בוועדת הכספים בראשותי ואני מתגאה בזה. החוק שאנחנו מביאים היום לכנסת, אני אומר לכם בארבע עיניים גם האופוזיציה בעד, אף על פי שהיא לא בעד. אני רוצה לשבח את שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שעמד מול תקשורת שפגעה בו כל הזמן ודאג לכולם. אני משבח אותו על זה שלא התרגש מזה שתקפו אותו והביא תקציב מאוזן לכולם".

התקציב המעודכן והסערה על סעיפים שלא קשורים ללחימה

לפי הצעת חוק תקציב נוסף לשנת 2023, תקציב המדינה לשנה זו יגדל כאמור בכ-25.9 מיליארד שקל לצורכי המלחמה. 17 מיליארד שקל מהם לצורכי ביטחון כמו תשלום ימי מילואים, חימוש והצטיידות. כ-6.1 מיליארד שקל ישמשו להוצאות סיוע לנפגעים ולמפונים, 1.8 מיליארד שקל לתגבור מערכי ביטחון אזרחיים – משטרת ישראל, שירותי ביטחון מיוחדים, שב"ס, כבאות, כיתות כוננות, הצטיידות חירום לרשויות המקומיות ומקלטים. 1.8 מיליארד שקל נוספים לצורך הוצאות לטיפול במשק וכמיליארד שקל למערכת הבריאות.
אחד הסעיפים שעוררו סערה היה תקציב המשרד להתיישבות ומשימות לאומיות של השרה אורית סטרוק, חברת סיעת הציונות הדתית של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. תקציב הבסיס של המשרד ל-2023 עמד על 133 מיליון שקל וסוכם להגדיל אותו במאות מיליוני שקלים. בישיבת הממשלה לפני כשבוע הוגדל תקציב המשרד והובא לסכום של 343 מיליון שקלים, אך בנוסח שאושר בוועדת הכספים תקציב זה כבר טפח ל-755 מיליון שקל, בהם 142 מיליון שקל למנהלת הזהות היהודית. בנוסף, הייתה ציפייה שהממשלה תקצץ במשרדים מיותרים או תוכניות שאינן רלוונטיות בתקופת המלחמה ותסיט את הכספים הללו לצרכים הביטחוניים והאזרחיים, אך רק עשירית מהתקציב הכולל הוסטה ממקורות אלו לתקציב המלחמה.
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת
שר האוצר סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
בנוסף, מליאת הכנסת אישרה ברוב של 60 תומכים מול 53 מתנגדים את הצעת חוק-יסוד: משק המדינה, שבמסגרתה מוצע לאפשר דחיית מועדים בתקופה שלא תעלה על 50 ימים במצבים שבהם התרחש אירוע חריג ובלתי צפוי שיש לו השלכה תקציבית משמעותית בסמוך למועד הגשת דוח ההפרשים. במקביל אישרה הכנסת ברוב של 60 תומכים מול 53 מתנגדים את הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, שלמעשה תגדיל את תקרת הגירעון ל3.7% במקום 2.75%, וכן את ההוצאה הממשלתית המותרת ב-3.75% עבור צרכים צבאיים וב-1.95% עבור צרכים אזרחיים שנובעים ממלחמת חרבות ברזל.

"תקציב של חלוקת שלל"

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) אמר בדיון הבוקר במליאה: "הביטוי 'להיכנס מתחת לאלונקה' נהיה ציני, מנותק ושקרי. נשכבתם אתם על האלונקה היום ואמרתם 'סחבו אתם', 'סחבו אתם אותנו'. התקציב אינו תקציב של אחרי שבעה באוקטובר, הוא תקציב של שישה באוקטובר כאילו לא קרה דבר, כאילו לא הבנתם, כאילו לא הפנמתם. התקציב במקום 'יחד ננצח' הפך ל'יחד ניקח, כי אנחנו יכולים'. תקציב של חלוקת שלל".
ח"כ אפרת רייטן (העבודה) אמרה: "אפילו חבריי בקואליציה מודים שיש פה הוצאות מיותרות של מאות מיליוני שקלים. אנחנו שנים אומרים שתושבי העוטף חשים מופקרים לא כי אנחנו נגד הממשלה, אלא כי אלו התחושות האמיתיות שנשמעו. אז כל מי שמכר סיפורים והבטחות ריקות חייב לעשות חשבון נפש ולרדת מכיסא ההנהגה. יום הדין הזה חייב להגיע, חשבון נפש לכל מי שאי-פעם עשה שימוש במילה טפטופים על רקטות בדרום, לכל מי שנרמל בלוני תבערה ששורפים את השדות, כל מי שקראו לקיבוצים פריבילגים, לכל מי שמתעסק בג'ובים בזמן מלחמה בנושאים שלא רלוונטיים בעליל וחשבון נפש לכל מי שהופך כל ביקורת עניינית לעילת הטיה פוליטית וצבועה".
פורסם לראשונה: 11:34, 14.12.23