הערב (שני) שודרה הקלטת טקס הזיכרון הממלכתי-ממשלתי לציון שנה לטבח 7 באוקטובר. הטקס צולם לפני כמה שבועות באופקים ושולבו בו נאומים, תפילת המונים ושירת קהל. נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס בטקס ל-101 החטופים שעדיין מוחזקים בעזה: "לא נהיה שלמים - עד שישובו אלינו".
דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הממלכתי
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

"אצלנו בגן" מתוך הטקס הממשלתי-ממלכתי
(V:\news_arch\2024\October\0710\berg\samp)

הנשיא הרצוג אמר בהודעה מצולמת ששודרה בטקס: "עד יומי האחרון ילוו אותי ריח הגופות השרופות ומראה שלוליות הדם, לצד התמונות המשפחתיות וספרי הילדים - בגן העדן שהפך לגיהינום".
בהתייחסו לחטופים, הוסיף: "כבר שנה, שבפשע מתועב נגד האנושות אחיותינו ואחינו חטופים בידי מרצחים. הלבבות שלנו קשורים אליהם בעבותות של אהבה ודאגה. ואנחנו יודעים שלא נהיה שלמים - עד שישובו אלינו. קדושת החיים, שזורמת בעורקינו כאומה, מחייבת אותנו – במיוחד את ההנהגה – למלא את הצו האנושי, היהודי והישראלי העליון: להשיבם במהרה".
הוא פנה לבני המשפחות השכולות ואמר: "אני מתבונן בעיניכם הדומעות, הכואבות, ובשם מדינה שלמה – מרכין את ראשי בתודה וביראה, ומייחל שעוד תדעו מזור ונחמה. אני מתפלל וזועק שנהיה ראויים לאהוביכם. אני מאמץ אל ליבנו את הפצועים בגוף ובנפש, עלינו ללוות ולתמוך בהם במאבק ההרואי לשיקום ולריפוי".
הרצוג הוסיף: "כבר שנה שאנחנו גם מלאים עד גדותינו באמונה ובגאווה. כבר שנה שאנחנו נחשפים לגבורה אזרחית וצבאית – של אנשים ונשים, שבתושייה ובמסירות בלתי נתפסת הצילו ומצילים נפשות, משפחות וקהילות. אני כל כך גאה להיות בן העם הזה. עם שהקים ומחיה כל יום מחדש את מדינת הלאום היהודית היחידה בעולם; ואת הדמוקרטיה התוססת הישראלית, שכולה פסיפס מרהיב של השקפות, אורחות חיים ואמונות. עם שכמה ומתפלל יום יום לשלום, ויודע לעמוד איתן מול כל צר ואויב. עם שמגלה עוצמות בלתי-נתפסות של אחווה וערבות הדדית. עם ישראל חי".
:גן העדן הפך לגיהינום". הנשיא הרצוג
(צילום: מערך הטקסים והאירועים הממלכתיים)

את הטקס הנחו העיתונאית חן זנדר, ששכלה את אחותה נועה בפסטיבל הנובה; אורין גנץ זך, שבתה עדן זכריה נחטפה מהמסיבה ונרצחה בשבי החמאס; שמעון אטיאס, ששכל את אחייניתו עמית בוסקילה בנובה; רותי גרינגליק שבנה שאולי נהרג בקרב בעזה, ויודן פירט, בן קיבוץ כיסופים, שחווה עם משפחתו את טראומת הטבח.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהודעה ששודרה טקס: "ב-7 באוקטובר הוטלנו למערכה גורלית - אבל לא הוכרענו. ההיפך הוא הנכון: אנחנו אלה שפועלים להכריע ולהרתיע את אויבינו. כל עוד האויב מאיים על קיומנו ועל שלום מדינתנו - נוסיף להילחם. כל עוד חטופינו בעזה – נוסיף להילחם. לא נוותר על אף אחד ואחת מהם. אני לא אוותר. כל עוד אזרחינו לא שבו לבתיהם בבטחה – נוסיף להילחם".
הוא ציטט את ללי דרעי, אימו של רס"ל (מיל') סעדיה דרעי שנפל ברצועת עזה: "צל הוא לא חושך. צל הוא סימן שיש אור מאחור. גם אם הר היגון מסתיר את האור – כולנו כעם צריכים לטפס עליו, כי האור קיים. הכיוון הוא תמיד למעלה – אל האור".
נתניהו הוסיף: "בכל מפגש אומרים לי ולרעייתי - אסור להפסיק את המערכה בטרם עת. הניצחון הוא האור. הניצחון מבטיח את הנצח. 7 באוקטובר יסמל לדורות את מחיר תקומתנו – והוא יבטא לדורות את גודל נחישותנו ואת עוצמת רוחנו. יחד נמשיך להילחם, ויחד – בעזרת ה' – ננצח. עם ישראל חי".
זיו שילון, קצין צהל שאיבד את ידו מפיצוץ מטען על גבול עזה ב-2012, אמר בטקס: "זו הייתה השנה הארוכה והעצובה בחיי, בחיי כולנו. 365 ימים שמשפחות רבות אינן יכולות לעצום עיניהן בשלווה אף לא ללילה אחד בודד. שנה שבה לא היה ישראלי שנשאל מה שלומך, ענה 'בסדר', התנצל והרגיש שהכל רחוק מלהיות בסדר. האובדן הוא עצום, השבר הוא עמוק, אך העם הזה, אוי כמה שהעם הזה יודע לנצח. נקום, נחבוש את פצעינו ונבנה מחדש כך עשינו בכל אחת ממערכות ישראל".
הטקס הממלכתי-ממשלתי נפתח לאחר סיומו של "טקס הזיכרון הלאומי" של המשפחות, שנערך בפארק הירקון ובו השתתפו 23 אמנים מובילים. בסיומו אמר אחד ממארגניו, יונתן שמריז, אחיו של אלון שנהרג בשוגג מירי צה"ל בעזה: "אין דוגמה אישית. אין חזון, אין מנהיגות ואין קבלת אחריות. אבל מהתופת קם דור חדש, דור שמאמין בנו. בחברה ישראלית מתוקנת ומאוחדת".
1 צפייה בגלריה
טקס לציון 7 באוקטובר בשדרות
טקס לציון 7 באוקטובר בשדרות
הטקס בשדרות לציון שנה לטבח 7 באוקטובר
(צילום: תומר שונם הלוי )
טקס הזיכרון באופקים, הערב:
הלוחם מ' בטקס באופקים
(צילום: מאיר אבן חיים)

הנשיא יצחק הרצוג בטקס בשדרות
(צילום: תומר שונם הלוי )

ברחבת תחנת המשטרה הישנה בשדרות נחנכה אנדרטה לזכר חללי העיר. בימים אלה וקם שם "גן הגבורה והזיכרון" שכולל אנדרטה ובה 18 עמודים וקירות זיכרון לזכר הנופלים. ראש העירייה אלון דוידי אמר: "צריך להמשיך בנחישות גדולה בהשמדת אויבנו בדרום ובצפון ולאפשר לנו לחיות בשקט ובבטחה. כולנו זוכרים את 101 החטופים והחטופות שעדיין בשבי החמאס בעזה ומתפללים ומצפים להשבתם לבתיהם מהר ככל האפשר".
מפכ"ל המשטרה דניאל לוי: "67 שוטרים ולוחמים נפלו במלחמת חרבות ברזל, מתוכם 17 שוטרים ולוחמי ימ"מ בשדרות. 67 גיבורים שהיו הראשונים לצאת לשדות הקרב להגן על אזרחי ישראל ולהילחם למען המולדת. אותם גיבורים ידעו שהם יוצאים למשימה שממנה אין ודאות לשוב, ולמרות זאת לא היססו לרגע".
בגן הבנים באופקים נערך טקס זיכרון עירוני בהשתתפות המשפחות השכולות, ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הגיע לטקס, מפקד מרחב הנגב ניצב אפי שימן ועוד. הודלקו 54 אבוקות לזכר נפלי העיר ו-מ', לוחם מסתערב, שר בפנים מוסתרות את השיר "יחפים".
שירן אבוהרון, אלמנתו של השוטר רוני אבוהרון ז"ל, אמרה בטקס: "שנה למלחמה. שנה של יום שעדיין לא נגמר. שנה ועדיין 101 חטופים בשבי. שנה שאנו עדיין נלחמים בכל החזיתות. רוני היה אומר 'אנחנו עם של אריות'. גם אם נצטרך לעלות על גגות, נמשיך להילחם עד הניצחון. רק ביחד, באחדות ואהבת חינם אנחנו ננצח".