ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר הערב (שלישי), על רקע הסדקים שנפערו בימים האחרונים בקואליציה: "הקמנו ממשלת ימין - והיא תמלא את ימיה". ההודעה הקצרצרה של נתניהו מגיעה בין השאר בצל הזעם של יהדות התורה בטענה לאי-כיבוד ההסכמים הקואליציוניים, חילופי ההאשמות מול השר איתמר בן גביר - והתפטרותו של סגן השר אבי מעוז, שטען גם הוא להפרת ההסכם שנחתם עמו.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו, אתמול בכנסת. בליכוד טוענים שהמשבר ייפתר "תוך יומיים"
(צילום: שלו שלום)
מוקדם יותר היום נועד נתניהו עם חבר הכנסת משה גפני וסגן השר אורי מקלב מיהדות התורה, בצל המשבר מול המפלגה - הטוענת כאמור להפרת ההסכם הקואליציוני עמה. נתניהו התחייב לחזור אליהם עם תשובות בתוך 24 שעות, והערב מסר גורם בכיר בליכוד: "מדובר בפערים כספיים קטנים שייפתרו ביומיים הקרובים. כל הצדדים הבהירו שאין בכוונתם לפרק את ממשלת הימין".
גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לסדקים בקואליציה, ואמר הערב כי "ברור לי שאף אחד מהחברים שמציבים אולטימטומים ושולחים מכתבי התפטרות לא חושב להפיל את הממשלה ולא רוצה כלל לערער את יציבותה. זה מסוכן ולא אחראי. אני אומר בצורה חד משמעית: הפלת ממשלת הימין הטובה הזו אינה אופציה! הרפורמה המשפטית בדרך הנכונה למימוש. אני קורא לחבריי לקואליציה כולם: בואו ננהג באחריות ונשמור על הפיקדון שקיבלנו מאזרחי ישראל. נמשיך לעבוד קשה ולשאוף לממש את כל מה שהבטחנו. יחד ובאחריות. בסבלנות ובעבודה קשה".
ביהדות התורה טוענים להפרת התחייבויות לגבי תקציבים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. מדובר בין השאר בהתחייבויות של נתניהו להשוות את שכר צוותי החינוך החרדי לזה החילוני, ולהעביר תקציבים נוספים למוסדות חרדיים. אתמול החרימו חברי יהדות התורה את הדיון שיזמה האופוזיציה בכנסת בנוגע למהפכה המשפטית, וגם את ההצבעה הסמלית על נאומו של נתניהו בדיון - במחאה על הדרישות שלא קוימו. לאחר שיחה שהתקיימה בין בכירים במפלגה לנתניהו, התחייב נתניהו לפתור את הסוגיות עד היום בבוקר, אולם דבר לא קרה וביהדות התורה הזעם רק גבר.
4 צפייה בגלריה
משה גפני במליאת הכנסת
משה גפני במליאת הכנסת
גפני בכנסת. ביהדות התורה זועמים על הפרת התחייבויות בנוגע לתקציבים
(צילום: אלכס קולומויסקי )
לפני המפגש הערב בין נתניהו לגפני ומקלב אמרו גורמים ביהדות התורה ל-ynet: "בליכוד יש קריאת מפה פוליטית לקויה. נתניהו לא מבין שאם לא יוסדרו הבעיות הפוליטיות הכוח הקואליציוני שלו ייחלש". אחד הגורמים הוסיף: "לליכוד יש מנגנון של הרס עצמי, הכול חוזר על עצמו. נתניהו היה שנה וחצי באופוזיציה ולא למד שום דבר כיצד להתנהג עם חברי קואליציה. הוא מפר את ההסכמים הקואליציוניים ואין לו שום בעיה עם זה". הגורמים הוסיפו כי המחשבה שהימין כולו מאוגד תחת נתניהו ואין לו לאן ללכת היא שגויה: "לא נשב בחיבוק ידיים ונאפשר לו לזלזל".
המשבר מול יהדות התורה החריף הערב גם בעקבות הודעתו של השר מאיר פרוש, המשמש השר לירושלים ולמסורת וזה האחראי על אירועי ההילולה במירון, כי הוא מבקש להסיר ממנו את האחריות על ההילולה. פרוש הסביר את הבקשה בטענה שלא ניתנו לו הסמכויות הנדרשות כדי למלא את האחריות שלו: "מוטלת עליי אחריות ללא סמכויות. הן מפוצלות ביני לבין המרכז הארצי למקומות הקדושים והמשרד לשירותי דת", האשים פרוש במכתב לנתניהו. עם זאת, פרוש אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי למרות תחושות של תסכול, כעס ומרמור, כלשונו, הוא סבור שהקואליציה לא נמצאת ב"סכנת מוות".
4 צפייה בגלריה
מאיר פרוש
מאיר פרוש
השר מאיר פרוש. מבקש להסיר מעליו את האחריות על מירון: "לא קיבלתי סמכויות"
(צילום: אוהד צויגנברג)
גם בקרב עוצמה יהודית והעומד בראשה בן גביר הביעו בימים האחרונים תסכול מהתנהלות נתניהו והליכוד. כמו יהדות התורה, גם בן גביר וחברי סיעתו החרימו את הדיון וההצבעה אתמול בכנסת, במחאה על על פינוי המתנחלים שעלו למאחז הבלתי-חוקי "אביתר" (בתגובה לפיגוע בחווארה שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב), וכן במחאה על מה שבן גביר מתאר כ"מדיניות הכלה" אל מול גל הטרור. אמש גם טענו גורמים בעוצמה יהודית כי נתניהו ממדר את בן גביר מדיונים ביטחוניים.
בליכוד תקפו אמש את בן גביר על החרמת הדיון בכנסת, ואמרו כי "ההיעדרות היא מעשה חסר אחריות נגד ממשלת ימין. כשיש הצבעה של השמאל נגד ממשלת ימין - כולם מתייצבים". בכירים בעוצמה יהודית הגיבו למתקפה: "מדיניות ההכלה של נתניהו והליכוד מאז שהוקמה ממשלת הימין היא מעשה חסר אחריות. כשיש טרור של מחבלים נגד ישראלים - ישראל צריכה להלום בטרור ולא להיכנע לו".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בן גביר עם נתניהו בכנסת, בחודש שעבר. חילופי האשמות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם אבי מעוז, יו"ר מפלגת "נעם", הודיע אמש על פרישה מתפקידו כסגן שר במשרד ראש הממשלה - בטענה להפרת ההסכם מולו, הסכם שבזמנו עורר סערה כיוון שכלל את העברת האחריות על התכנים החיצוניים במשרד החינוך לידיו של מעוז, שמביע התנגדות לזכויות להט"ב וגם לשירות נשים בצה"ל. במכתב שלו אתמול טען כי יוזמות שונות שקידם, מול משרד החינוך ומשרדים אחרים, לא צלחו. "לתדהמתי, גיליתי שאין כוונה רצינית לקיים את ההסכם הקואליציוני ביחס לרשות לזהות לאומית יהודית", הוסיף, בנוגע להבטחה נוספת שהייתה בהסכם עמו. מעוז הבהיר כי ימשיך להיות חבר בקואליציה, כחבר כנסת מן המניין.