בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס בנוגע לעסקת חטופים, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, פרסם היום (רביעי) את נוסח ההצעה בת שלושת השלבים לעסקת שחרור חטופים שהעבירה מצרים להנהגת חמאס בסוף השבוע - ואת התיקונים שארגון הטרור דרש.
3 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, רויטרס)
לפי ההצעה, בשלב הראשון, שיימשך 40 ימים, תהיה הפסקת אש זמנית בין הצדדים וצה"ל ייסוג מזרחה מאזורים צפופים ברצועה, לאזור קרוב לגבול הישראלי בכל הרצועה (למעט בקעת עזה). בנוסף, כך דווח, תהיה הפסקה של טיסות מעל הרצועה למשך 8 שעות ביום, ו-10 שעות בימי שחרור חטופים. תהיה בנוסף הגברה של הכנסת הסיוע ההומניטרי והדלק לרצועה.
עוד דווח כי חמאס ישחרר לפחות 33 חטופים חיים, בהם נשים, ילדים (מתחת לגיל 19), מבוגרים (מעל גיל 50), חולים ופצועים. ישראל, כך נכתב, תשחרר בתמורה 20 אסירים פלסטינים מתחת לגיל 19 ואסירות על כל חטוף שישוחרר, על סמך רשימות שמסר חמאס. על כל חטוף מעל גיל 50, ישוחררו בתמורה 20 אסירים פלסטינים מעל גיל 50, או פצועים (בתנאי שיתרת עונשם אינה עולה על 10 שנים). על כל חייל או חיילת שישוחררו, ישוחררו 40 אסירים פלסטינים, מתוכם 20 עם מאסרי עולם ו-20 שמרצים מאסר של יותר מ-10 שנים. לישראל יש זכות לסרב לשמות האסירים שישוחררו, אבל לא על יותר מ-200.
לפי לוח הזמנים, בשלב הראשון חמאס ישחרר שלושה חטופים ביום הראשון של ההסכם, ולאחר מכן שלושה חטופים כל שלושה ימים, עד ליום ה-33. עד ליום השביעי (לכל היותר), כך דווח, יגיש חמאס רשימה של כל החטופים שנותרו (בנוסף ל-33 הנזכרים) מהקטגוריות הנ"ל, ובלבד שישוחררו ביום ה-34. עם ההסכם להפסקת המבצעים הצבאיים, תוארך ההפוגה במספר ימים בהתאם למספר החטופים הנותר (יום נוסף לכל חטוף שישוחרר). בתמורה, ישראל תשחרר מספר זהה ומוסכם של אסירים פלסטינים לפי הרשימות שיסוכמו.
3 צפייה בגלריה
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב, אתמול
(צילום: שב"פ)
עוד דווח כי לא יאוחר מהיום ה-16 לשלב הראשון, יחלו דיונים עקיפים בין הצדדים בדבר הסכמה על ההסדרים הנדרשים להחזרת ה"שקט בר-קיימא" ברצועה. בשלב זה יחלו הארגונים הבינלאומיים והאו"ם במתן שירותים הומניטריים בכל הרצועה, ובשיקום התשתיות (חשמל, מים, תברואה, תקשורת וכבישים) בכל הרצועה. "האו"ם, סוכנויותיו הרלוונטיות וארגונים בינלאומיים נוספים מבצעים את עבודתם במתן שירותים הומניטריים בכל אזורי רצועת עזה, והדבר נמשך לאורך כל שלבי ההסכם", נכתב.
עוד נכתב בסעיף זה כי תהיה הקלה על הכנסת אספקה וסיוע הדרושים להקמת מחנות מחסה לקליטת עקורים שאיבדו את בתיהם במהלך המלחמה, ושהחל מהיום ה-14 יורשו מספר מוסכם של "אנשי צבא" (מחבלים) פצועים לעבור במעבר רפיח כדי לקבל טיפול רפואי.
באשר לחזרת העקורים לבתיהם, נכתב בהצעה כי "ביום השביעי (לאחר שחרור כל הנשים), כוחות ישראליים ייסוגו מרחוב אל-רשיד מזרחה לאורך רחוב סלאח א-דין, באופן המאפשר את כניסת הסיוע ההומניטרי, את תחילת חזרת אזרחים עקורים לא חמושים לאזורי מגוריהם ואת חופש התנועה של האוכלוסייה האזרחית בכל אזורי הרצועה". ביום ה-22, לאחר שחרור שני שלישים מהחטופים לפי נוסח ההצעה שפורסם, "ייסוגו כוחות ישראליים ממרכז רצועת עזה (בעיקר מציר נצרים וציר כיכר כווית), מזרחית לכביש סלאח א-דין, לאזור סמוך לגבול, שם רשאים אזרחים עקורים לחזור למקומות מגוריהם בצפון רצועת עזה".
הפגנה למען השבתם החטופים בירושלים
(צילום: לירן תמרי )

נוסח ההצעה מתייחס גם לסוגיית הסיוע ההומניטרי: "הקלת כניסת כמויות אינטנסיביות ומתאימות של סיוע הומניטרי, חומרי סיוע ודלק (500 משאיות, מתוכן 50 משאיות דלק, כש-250 יגיעו לצפון הרצועה), כולל הדלק הדרוש להפעלת תחנות חשמל, והציוד הדרוש לפינוי הריסות ולשיקום בתי חולים, מרכזי בריאות ומאפיות בכל אזורי רצועת עזה". סעיף זה, לפי הדיווח, יימשך כאמור לאורך כל שלבי ההסכם.

"שקט בר-קיימא" ושיקום הרצועה למשך חמש שנים

בשלב השני, שיימשך 42 ימים, יושלמו ההסדרים הנדרשים להחזרת ה"שקט בר-קיימא" ברצועה, והכרזה על כניסתו לתוקף לפני תחילת חילופי שבויים בין הצדדים - כשישראל תקבל את כל החטופים הגברים שנותרו בחיים (אזרחים וחיילים, מעל גיל 19 - ולמעשה כל החטופים שנותרו), בתמורה למספר מוסכם של אסירים פלסטינים - וכמו כן "נסיגה מלאה" של צה"ל מרצועת עזה.
גורם בחמאס אמר לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי בארגון הטרור מעוניינים שישראל תביע את נכונותה ל"נסיגה מלאה״ בשלב השני, ולא "נסיגה הדרגתית", לצד "נכונות להחזרת כל העקורים ללא התנגדות ישראלית ולמתן ערבויות נאותות להפסקת אש". אותו גורם אמר כי "חמאס, לאחר התייעצות עם שאר סיעות ההתנגדות והנהגת ההתנגדות ברצועת עזה, הביע התנגדות לנוסח בדבר נכונות הצבא לנסיגה הדרגתית מרצועת עזה".
3 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
השלב השלישי - שיקום הרצועה למשך חמש שנים. הריסות בעזה
(צילום: Mahmud HAMS / AFP)
לדבריו, "משלחת התנועה שמייצגת את ההתנגדות מסרה לצד המצרי תיקון לסעיף זה, שקובע כי הנסיגה הישראלית מרצועת עזה תושלם ולא תשאיר את העניין במתכונתו הנוכחית". עם זאת, הוא אמר כי "ההתנגדות הראתה גמישות בכל הנוגע לקבלה של נסיגה הדרגתית, ובלבד שתיקבע נסיגה מלאה". עוד הוא אמר כי "יש סתירה בין חזון ההתנגדות לבין הנוסח שהציע הכיבוש בנוגע להחזרת תושבי רצועת עזה לאזורי צפון עזה שמהם נעקרו. הכיבוש קבע מתווה המחייב החזרת אזרחים בלבד, מבלי לציין פרטים כמו על מי חל מעמד האזרח ועל מי לא. אנו דוחים זאת, ומתעקשים לא להציב כל הגבלה או תנאי להחזרת התושבים לצפון".
בשלב השלישי, שיימשך גם הוא 42 ימים לפי הדיווח, יוחלפו גופות הישראלים שנמצאות ברצועה בתמורה לגופות מחבלים פלסטינים לאחר זיהוי. בנוסף, תחל תוכנית שיקום הרצועה לחמש שנים, שתכלול בניית בתים, מתקנים אזרחיים ותשתיות.
ב"אל-אחבאר" דווח בנוסף, מפי מקורות בעזה, כי ההנהגה הפלסטינית ברצועה ומחוצה לה שלחה מסר לגורמים בינלאומיים שקשורים לארה"ב, בריטניה והאו"ם - כי היא דוחה כל נוכחות צבאית של כל צד על אדמת עזה, ב"אמתלה של הקלה על העברת סיוע". לפי הדיווח, במסר נאמר בבירור כי "הזרועות הצבאיות של ההתנגדות יראו בכל חייל שרגלו תדרך על שטח עזה כיעד עוין, ויטופל ככוח כובש".
נתניהו אתמול: "נפעל ברפיח״
(צילום: איתי בית-און / לע״מ)

עוד פורסם בעיתון הלבנוני כי ישראל, ארה"ב והמודיעין המצרי ממשיכים לפנות עקורים מאזור רפיח. מקורות אמרו לעיתון כי המצרים התריעו על שדות מוקשים לאורך רצועת הגבול עם עזה, ואמרו כי הפלגים הפלסטיניים הטמינו מלכודות נפץ באזור. עוד נכתב בדיווח כי המודיעין המצרי שאל את הנהגת חמאס אם בכוונתו לפוצץ את המכשולים בגבול כדי לגרום לכניסה של העקורים לסיני, דבר שמצרים חוששת ממנו. לפי המקורות, "קהיר לא תוכל לסבול תמונות של חיילים מצרים יורים בפלסטינים".
כמו כן דווח כי וושינגטון ביקשה לפתוח במבצע "פינוי בטוח" של 800 אלף עקורים מהאזור למחנות שמצרים הבטיחה שתסייע בהקמתם, באזור שנמצא בין אל-מוואסי לדיר אל-בלח, ובכמה אדמות חקלאיות באזור חאן יונס.