אזרחי בריטניה ילכו היום (חמישי) לקלפיות כדי להצביע בבחירות לפרלמנט, שבהן על-פי כל התחזיות צפויה מפלגת הלייבור מהמרכז-שמאל להשיג את הניצחון הגדול בתולדותיה ולחזור לשלטון אחרי 14 שנה. למפלגה השמרנית של ראש הממשלה רישי סונאק מהימין צופים התרסקות חסרת תקדים, וכעת היא מתמקדת בניסיון לצמצם נזקים. גם השמרנים מודים כי יו"ר הלייבור קיר סטרמר יקבל מחר את המפתחות לדאונינג 10 ויתמנה לראש הממשלה, ואת הסיכויים לנס פוליטי תמצת השבוע מומחה הסקרים ג'ון קרטיס כך: "יש סיכוי גדול יותר שברק יכה פעמיים באותו מקום מאשר שרישי סונאק יישאר ראש ממשלה".
10 צפייה בגלריה
בריטניה קיר סטרמר מנהיג לייבור קמפיין בחירות
בריטניה קיר סטרמר מנהיג לייבור קמפיין בחירות
קיר סטרמר. "אם אתם רוצים שינוי, אתם צריכים להצביע בשבילו"
(צילום: Christopher Furlong/Getty Images)
10 צפייה בגלריה
בריטניה רישי סונאק בחירות
בריטניה רישי סונאק בחירות
רה"מ סונאק. במפלגה שלו כבר משלימים: "מה שחשוב הוא איזו אופוזיציה נהיה"
(צילום: Dan Kitwood/Pool via AP, File)
10 צפייה בגלריה
בחירות בריטניה פרלמנט
בחירות בריטניה פרלמנט
מחשבים את חלוקת המושבים הצפויה. הלייבור יכולה להשיג גם יותר מ-425
(צילום: AP Photo/Kin Cheung)
כבר חודשים ארוכים שסקרים בבריטניה מלמדים כי הלייבור צועדת ביתרון עצום של עשרות אחוזים על השמרנים בדעת הקהל, אחרי שנים של שערוריות, פרשות מביכות וטלטלות פוליטיות בהנהגת מפלגתו של סונאק. סקר גדול במיוחד שפרסם מכון YouGov לפני שבועיים חזה שהלייבור תזכה ב-425 מ-650 המושבים בפרלמנט, המספר הגבוה ביותר שלה אי-פעם, ושהשמרנים יתרסקו ל-108 מושבים, המספר הנמוך בתולדותיהם. לשם השוואה, בבחירות הקודמות השיגו השמרנים 365 מושבים והלייבור רק 202. לפי סקר אחר, בתרחיש קיצוני עשויה הלייבור לגרוף מספר דמיוני של 516 מושבים ולהותיר את השמרנים על 53 בלבד, רעידת אדמה בלתי נתפסת.
בימים האחרונים ניסה סונאק לשדר לבוחרים שניצחון שמרני עדיין אפשרי, ובתחילת השבוע אף ניצל לשם כך את הניצחון הדרמטי של נבחרת אנגליה אחרי שפיגרה עד הדקה ה-95 ביורו 2024, וצייץ ש"זה לא נגמר עד שזה נגמר". אלא שמאחורי הקלעים השמרנים מבינים היטב את מצבם, ויש בהם מי שמצהירים על כך מפורשות: "אני מכיר לגמרי בכך שלפי הסקרים הלייבור צפויה לרשום את הניצחון הגדול בתולדותיה ולזכות בפרלמנט ברוב מוחץ שכמותו המדינה מעולם לא ראתה", אמר אתמול שר העבודה השמרני מל סטרייד ל-BBC, "ולכן מה שחשוב עכשיו הוא איזה סוג של אופוזיציה נהיה". כשסונאק נשאל על דברי סטרייד הוא השיב: "אני נלחם קשה על כל קול".
10 צפייה בגלריה
בחירות בריטניה  רישי סונאק
בחירות בריטניה  רישי סונאק
סונאק בעצרת בשלישי בערב. "משפחה שמרנית מאוחדת"
(צילום: EPA/ANDY RAIN)
10 צפייה בגלריה
בחירות בריטניה קיר סטרמר לייבור
בחירות בריטניה קיר סטרמר לייבור
קיר סטרמר וסמל הקמפיין. "רוצה שתהיו חלק מהשינוי"
(צילום: AP Photo/Jon Super, File)
בצד של הלייבור, לעומת זאת, חוששים משאננות: אנשי הקמפיין של המפלגה מדגישים בימים האחרונים לבוחרים שדבר אינו מובטח, ושאם יישארו בבית או יצביעו למפלגות קטנות יותר – יום הבחירות יסתיים באכזבה. מנהיג הלייבור סטרמר אף אמר כי דבריו של השר סטרייד נועדו לגרום למצביעים שלא לממש את זכותם להצביע. "אם אתם רוצים שינוי, אתם צריכים להצביע בשבילו", אמר סטרמר ל-BBC. "אני רוצה שאנשים יהיו חלק מהשינוי, ויש ברחבי המדינה מחוזות בחירה שבהם הקרב צמוד. אני לא מתייחס לשום דבר כאל מובן מאליו, אני מכבד את הבוחרים ויודע שאנחנו צריכים להרוויח כל קול עד סגירת הקלפיות מחר. זה מה שנעשה".

סונאק גייס את ג'ונסון, שהזהיר: "יהיה אסון"

סטרמר התמנה ליו"ר הלייבור אחרי הכישלון הצורב שנחלה המפלגה בבחירות של 2019, אז הנהיג אותה ג'רמי קורבין, איש שמאל רדיקלי, פרו-פלסטיני ומבקר חריף של ישראל, שבעבר אף דיבר טובות על חמאס וחיזבאללה. תחת הנהגת קורבין דווח על מקרים רבים של אנטישמיות בתוך המפלגה, וסטרמר חרת על דגלו בין השאר את ניקוי הלייבור משנאת יהודים. גם אחרי מתקפת הטרור של חמאס הוא התייצב באופן עקבי לצד ישראל, עובדה שקוממה נגדו את החלקים הרדיקליים יותר במפלגתו, וכן מצביעים מוסלמים.
10 צפייה בגלריה
בחירות בריטניה בוריס ג'ונסון
בחירות בריטניה בוריס ג'ונסון
ג'ונסון בעצרת בשלישי בערב. "הלייבור תהרוס את כל מה שהשגנו"
(צילום: EPA/ANDY RAIN)
הקמפיין של סטרמר נבנה סביב המילה "שינוי", תוך ניסיון לנצל את אי-שביעות הרצון השוררת בבריטניה מהשירותים של הממשלה לאזרח ומתנאי המחיה המידרדרים – כולם סימפטומים של כלכלה מקרטעת ואי-יציבות פוליטית, גם על רקע הברקזיט, הפרישה מהאיחוד האירופי, שטלטלה את הממלכה בעשור שעבר. סונאק מצידו ניסה לשכנע את הבוחרים שב-20 החודשים שבהם הספיק לכהן בתפקיד הוא הצליח להציב את הכלכלה על מסלול של שיפור ולהתחיל לאושש אותה מהשלכות מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה. הוא מזהיר את הציבור הבריטי שכדי לקדם את האג'נדה שלו יגדיל סטרמר את המיסים, ושככל שהניצחון של הלייבור יהיה גדול יותר – כך יחוש סטרמר בטוח יותר להעלות את המיסים אף מעבר לרף שעליו כבר הצהיר. במחנה השמרני מכנים את התרחיש של ניצחון ענקי ללייבור "סטרמרגדון", הֶלחם של השם "סטרמר" עם המילה "ארמגדון" המזוהה עם יום הדין.
במה שנראה כניסיון אחרון לצמצם את ההפסד הצפוי פנה סונאק לראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון – אותו ראש ממשלה שאותו הוא עזר להדיח מדאונינג 10 – והזמין אותו לנאום אתמול בעצרת של השמרנים. ג'ונסון, אחד הפוליטיקאים המוכרים ביותר בבריטניה ומי שלפני שהודח בבושת פנים הביא לשמרנים ניצחון מוחץ בבחירות של 2019, מנה בנאומו בעיקר את הישגי ממשלתו שלו.
10 צפייה בגלריה
בחירות בריטניה לארי החתול של דאונינג 10
בחירות בריטניה לארי החתול של דאונינג 10
החתול לארי, שגר בדאונינג 10 עם חמישה ראשי ממשלה, עוד מימי דייוויד קמרון. בסופ"ש יקבל כנראה בעלים חדשים
(צילום: EPA/ANDY RAIN)
"אף אחד מאיתנו לא יכול להישען לאחור בעוד הלייבור נערכת להשתמש ברוב המוחץ שלה כדי להרוס את כל מה שהשגנו", אמר ג'ונסון בעצרת. אף שלא ניפק הצהרת תמיכה נלהבת כלשהי בסונאק עצמו, הוא אמר לקהל שצעק לו "בוריס! בוריס!" שהוא שמח שסונאק פנה אליו לעזרה: "יהיו המחלוקות בינינו אשר יהיו, הן שוליות לחלוטין בהשוואה לאסון שעלול לבוא עלינו אם הסקרים נכונים". סונאק לא הופיע עם ג'ונסון על הבמה, אלא עלה אחריו, ואמר: "זה לא נהדר שכל המשפחה השמרנית שלנו מאוחדת, חברים?".

ה"ברומטר" של ה"סאן" קבע: לייבור

ובכל זאת, הצרות של השמרנים נמשכו גם אתמול. אמש, רגע לפני ההליכה לקלפי, הודיע הצהובון הבריטי הפופולרי "סאן" באופן רשמי על תמיכה בלייבור ובסטרמר. "הגיע הזמן לשינוי", נכתב במאמר המערכת של הצהובון. "הבעיה הבלתי פתירה שאיתה מתמודדים השמרנים היא זו – במשך 14 שנה, שלא פעם היו כאוטיות, הם הפכו לאספסוף מפולג שמרוכז יותר במלחמות הפנימיות שלו מאשר בניהול המדינה. יש עדיין דאגות רבות בנוגע ללייבור, אבל עכשיו כשהוא מביא את המפלגה שלו בחזרה למרכז הפוליטיקה הבריטית לראשונה מאז שטוני בלייר היה בדאונינג 10, לסר קיר סטרמר יש זכות לפעול לשינוי".
10 צפייה בגלריה
בחירות בריטניה קיר סטרמר לייבור
בחירות בריטניה קיר סטרמר לייבור
ב"סאן" אומרים: מגיעה לו הזדמנות. סטרמר
(צילום: REUTERS/Lesley Martin)
10 צפייה בגלריה
בחירות בריטניה רישי סונאק שמרנים
בחירות בריטניה רישי סונאק שמרנים
סונאק נפגש עם ילדים בסיורי השטח שלו, במאמצים האחרונים של הקמפיין
(צילום: REUTERS/Claudia Greco/Pool)
ל"סאן" יש מוניטין של עיתון שמדי מערכת בחירות תומך בצד שבסופו של דבר מנצח בהן. קודם לכן השבוע הביעו גם ה"פייננשל טיימס", ה"סנדיי טיימס" וה"דיילי מירור" תמיכה בלייבור. מנגד, "דיילי מייל" ו"דיילי טלגרף" המזוהים עם הימין הביעו תמיכה בשמרנים.
הקלפיות בבחירות בבריטניה ייפתחו היום ב-9:00 שעון ישראל וייסגרו בחצות הלילה, ואז גם יתפרסמו המדגמים. ספירת הקולות תחל מיד אחר כך, ותוצאות ראשונות צפויות להתפרסם תוך שעות. התוצאה הכמעט סופית צפויה להתברר מחר בשעות הבוקר או לפני הצהריים שעון ישראל.
10 צפייה בגלריה
בריטניה קיר סטרמר מנהיג לייבור קמפיין בחירות מבקר ב מאפייה אנגליה
בריטניה קיר סטרמר מנהיג לייבור קמפיין בחירות מבקר ב מאפייה אנגליה
סטרמר בשטח. יכול לשאת נאום ראשון כראש ממשלה כבר מחר
(צילום: Carl Court/Getty Images)
ברגע שתיוודע התוצאה, בהנחה שמפלגת השלטון השמרנית תפסיד, צפוי ראש הממשלה סונאק להגיש את התפטרותו למלך מחר, ולאחר מכן ייפגש עם המלך מנהיג המפלגה המנצחת, כנראה סטרמר, והמלך יבקש ממנו להקים ממשלה. לאחר מכן ייסע המנצח לדאונינג 10, ויישא נאום ראשון לציבור כראש הממשלה. בימים הבאים יתחיל למנות שרים, תחילה הבכירים שבהם. הפרלמנט יתכנס מחדש ב-9 ביולי, והממשלה תציג בו רשמית את תוכניתה ב-17 ביולי.
פורסם לראשונה: 22:20, 03.07.24