נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא הלילה (יום ג') לכוחות הרוסיים לנוס על נפשם, שעות אחרי שקייב הודיעה על מתקפת-הנגד שלה בדרום המדינה. זלנסקי הצהיר שהצבא האוקראיני משיב לידיו את השטחים שנלקחו ממנו. ברוסיה טוענים שעד כה המתקפה האוקראינית בדרום היא כישלון.
מתקפת-הנגד בדרום החלה אחרי שבועות של מבוי סתום במלחמה: במערב טוענים שהצבא הרוסי לא מצליח להתקדם אל מעבר לאזורים שכבר כבש בדרום אוקראינה ובמזרח המדינה. רוסיה שולטת ברצועה דרומית באוקראינה הכוללת את המחוזות זפוריז'יה וחרסון, ובנוסף השתלטה גם על רוב חבל דונבאס שבמזרח אוקראינה: היא כבשה את מחוז לוהנסק בדונבאס, אך לפי שעה אין לה די כוחות ומשאבים כדי להשלים את כיבוש דונייצק - המחוז השני שמרכיב את דונבאס.
תושב חרסון: ביומיים האחרונים הכול השתנה
(צילום: שמוליק דודפור)

12 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, חיילים רוסים שומרים על תחנת כוח במחוז חרסון דרום אוקראינה
ולדימיר פוטין, חיילים רוסים שומרים על תחנת כוח במחוז חרסון דרום אוקראינה
חיילים רוסים במחוז חרסון. הפנטגון: "פוטין מתקשה לגייס עוד לוחמים"
(צילום: AP)
מחוז חרסון הוא המחוז הראשון שנפל לידי הצבא הרוסי במלחמה באוקראינה. רוסיה החלה להנהיג במחוז את השימוש במטבע ובלוחיות הרישוי שלה, ולהיערך למשאל עם – מבוים ומכוון מלמעלה – על סיפוח המחוז אליה. בשבועות האחרונים הצהירה קייב כי הצליחה לשחרר עשרות יישובים בחרסון, ואתמול הודיעה שכוחותיה מתקדמים לעבר העיר חרסון עצמה. בעדכון הבוקר דיווחה אוקראינה על "קרבות קשים ופיצוצים כמעט בכל מחוז חרסון".
מתקפת-הנגד הגבירה את החשש לאסון בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, ששוכנת במחוז שסמוך לחרסון. ביממה האחרונה נמשכו הדיווחים על ירי לתחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה, והבוקר טענה רוסיה ששני פגזים אוקראיניים התפוצצו בסמוך למחסן דלק. הדיווח הרוסי היה לקראת הגעתה לתחנה של משלחת מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), בביקור שנועד לבחון את מצב התחנה ולהגן עליה מפני אסון גרעיני. המשלחת, בראשותו של ראש סבא"א רפאל גרוסי, תחל מחר בבדיקת התחנה – שלמרות הכיבוש הרוסי עובדיה הם עדיין אוקראינים.
12 צפייה בגלריה
ראש סבא"א רפאל גרוסי עם צוות הסוכנות תמונה שפרסם בהודעה על הוצאת משלחת סבא"א ל זפוריז'יה אוקראינה גרעין
ראש סבא"א רפאל גרוסי עם צוות הסוכנות תמונה שפרסם בהודעה על הוצאת משלחת סבא"א ל זפוריז'יה אוקראינה גרעין
ראש סבא"א רפאל גרוסי עם פקחי הסוכנות. המשלחת בדרך לזפוריז'יה
12 צפייה בגלריה
אוקראינה צילום לוויין של מתקן ה גרעין מתקן גרעיני תחנת כוח גרעינית זפוריז'יה
אוקראינה צילום לוויין של מתקן ה גרעין מתקן גרעיני תחנת כוח גרעינית זפוריז'יה
צילום לוויין של מתקן הגרעין הגדול באירופה
(צילום: EPA / MAXAR TECHNOLOGIES / HANDOUT)
בהצהרתו הלילה התחייב זלנסקי שהכוחות האוקראיניים ירדפו את הכוחות הרוסיים "עד הגבול" והזהיר את האויב: "אם הם רוצים לשרוד – זה הזמן של הצבא הרוסי ללכת. לכו הביתה, אוקראינה לוקחת בחזרה את מה ששלה". אולכסיי ארסטוביץ', יועץ בכיר לזלנסקי, הצהיר אמש שהכוחות האוקראיניים פרצו את קווי ההגנה של הצבא הרוסי בכמה מוקדים בחזית הלחימה בסמוך לעיר חרסון "בתוך כמה שעות". הוא הוסיף שהאוקראינים הפגיזו את המעבורות שמוסקבה משתמשת בהן להעברת אספקה לשטח בשליטתה בגדה המערבית של נהר הדנייפר במחוז חרסון.
בשעות האחרונות דיווחה התקשורת האוקראינית על פיצוצים באזור העיר חרסון. תושבי העיר דיווחו ברשתות החברתיות על קולות ירי ופיצוצים. צבא אוקראיני מסר הלילה כי התנהלו קרבות בכמה אזורים במדינה – אך לא התייחס למתקפה בחרסון. מנגד טען משרד ההגנה הרוסי כי הכוחות האוקראיניים מנסים לבצע מתקפות במחוזות חרסון ומיקולאייב – אך נכשלים וסופגים אבדות כבדות. "ניסיון התקיפה של האויב נכשלו כישלון חרוץ", נמסר ממוסקבה.
אחד היישובים שנמצאים תחת כיבוש רוסי בחרסון היא העיירה נובה קחובקה. גורמים בשלטון המקומי – שמונו על-ידי רוסיה – דיווחו על מטח רקטות של צבא אוקראינה לעבר העיירה, ומסרו שכתוצאה מהתקיפה העיירה נותקה ממים ומחשמל. העיירה נמצאת ממזרח לעיר חרסון, שהייתה העיר הגדולה הראשונה שרוסיה הצליחה לכבוש במלחמה באוקראינה.
12 צפייה בגלריה
תושבי העיר חרסון בדרום אוקראינה מפגינים נגד הכיבוש הרוסי בחודש מרץ
תושבי העיר חרסון בדרום אוקראינה מפגינים נגד הכיבוש הרוסי בחודש מרץ
"עולם בלי רוסיה". תושבי חרסון מפגינים נגד הכיבוש הרוסי בחודש מרץ
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
רכב משוריין של צבא רוסיה בעיר חרסון שנכבשה על ידי הרוסים
רכב משוריין של צבא רוסיה בעיר חרסון שנכבשה על ידי הרוסים
הכוחות הרוסיים בחרסון הכבושה
(צילום: רויטרס)
בעיר הנמל מיקולאייב בדרום אוקראינה, שנותרה תחת שליטה אוקראינית למרות הפצצות רוסיות מתמשכות, נהרגו לפחות שני בני אדם בהפגזות של הצבא הרוסי. לפי גורמים רשמיים בעיר, מלבד ההרוגים עוד 24 בני אדם נפצעו וכמה בתים נחרבו בהפגזות. לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס בתקיפה נפגע בית של משפחה שמתגוררת בסמוך לבית ספר. אישה נהרגה בתקיפה.
בעדכון על הלחימה אמר הבוקר משרד ההגנה של בריטניה שצבא אוקראינה הגביר את קצב הירי הארטילרי בדרום המדינה. לפי בריטניה מתקפות של טילים מדויקים וארוכי טווח ממשיכות לשבש את הפעולות הרוסיות לחידוש האספקה. משרד ההגנה הבריטי הוסיף כי רוסיה מנסה מתחילת החודש לתגבר את כוחותיה באזור העיר חרסון.
12 צפייה בגלריה
תקיפה רוסית בעיירה ווזנוסנק במחוז מיקולאייב דרום אוקראינה
תקיפה רוסית בעיירה ווזנוסנק במחוז מיקולאייב דרום אוקראינה
נזקי המלחמה במחוז מיקולאייב
(צילום: רויטרס)
גורם בכיר בפנטגון אמר אמש שרוסיה מתקשה לגייס חיילים נוספים למערכה באוקראינה, ואפילו מגייסת אסירים. לפי הגורם מבין המתגייסים החדשים רבים חסרי ניסיון והכשרה, ואחרים מבוגרים מדי או במצב פיזי גרוע. הגורם ציין את הצו שעליו חתם ביום חמישי ולדימיר פוטין. נשיא רוסיה הורה לצבא להגדיל את מספר החיילים ב-10% החל מינואר הקרוב ל-1.15 מיליון חיילים בשירות סדיר.
הבכיר האמריקני אמר שבפנטגון מאמינים שבעקבות שורת מפלות משמעותיות ואבדות קשות בחצי שנה של מלחמה, "המאמץ הזה לא צפוי להצליח". הוא ציין כי לאורך ההיסטוריה "רוסיה לא עמדה ביעדי כוח האדם" שהיא הציבה לעצמה. "רוסיה כבר התחילה לנסות להרחיב את מאמצי הגיוס. היא עשתה זאת בין השאר באמצעות ביטול מגבלת הגיל המקסימלי למתגייסים חדשים, ומגייסת גם אסירים", אמר הגורם. "רבים מהמתגייסים החדשים נתפשים כמבוגרים, לא-כשירים וחסרי הכשרה".
מסקנת הפנטגון היא שנראה שגם תוספת של חיילים לא תצליח להרחיב ביעילות את כוח הלחימה עד סוף השנה. הגורם ציין שגם לפני המלחמה כוחות הביטחון הרוסיים לא עמדו ביעד שהציבו לעצמם – מיליון חיילי סדיר, והיו במרחק של 150,000 מתגייסים מהיעד הזה.
בחודשים האחרונים כבר דיווחו כלי תקשורת רוסיים כי הצבא הרוסי מנסה להגדיל את כוחותיו על-ידי גיוס מתנדבים בעזרת הצעות מפתות, חתימה על חוזים עם ארגונים פרטיים של שכירי חרב ואפילו מתן חנינה לאסירים בתמורה לכך שייצאו לשדה הקרב.
בתחילת אוגוסט העריך משרד ההגנה האמריקני שמתחילת הפלישה לאוקראינה בין 70 ל-80 אלף חיילים רוסים נהרגו או נפצעו. ההערכות במערב הן שמספר ההרוגים הרוסים נע בין 15 ל-20 אלף.