גורמים שמכירים את ראש הממשלה נתניהו היטב אומרים שלמרות כל הכותרות, הוא עדיין לא החליט סופית על מות העסקה. בסוף השבוע תוגש כנראה הצעת הפשרה האמריקנית. האחרונה בהחלט? לא בטוח. התאריך הקובע מבחינת ארצות־הברית – גם אם הבית הלבן לעולם לא יודה בכך – הוא הבחירות בראשית נובמבר. השגת עסקה, הפסקת אש ותמונות מרגשות של חטופים חוזרים הביתה יכולות לשרת היטב את הממשל, גם בעוד חודשיים. כל עוד זה המצב, האמריקנים ירצו שהסיכוי לעסקה יישאר בחיים.
אחרי שתישלח יוזמת הגישור, ייתכן ששר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן יגיע לאזור בשבוע וחצי הקרובים. המחלוקות הן מגוונות, וממש לא רק על פילדלפי. משום שכולם דיברו השבוע על פילדלפי, הנה הערה: לפי המפה האחרונה שסיפקה ישראל, בסיום השלב הראשון של העסקה ושחרור 18־25 חטופים, יישארו כמה עמדות של צה"ל על ציר פילדלפי.
2 צפייה בגלריה
פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקאי
פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקאי
נתניהו ובלינקן. התאריך הקובע מבחינת ארה"ב - הבחירות בנובמבר
(צילום: חיים צח / לע״מ)
כפי שמפרסם היום גם עמיתי רון בן ישי - בהצעת הפשרה המתגבשת של האמריקנים צפוי להתווסף שלב חדש לעסקה, עם תום שחרור החטופים. בשלב הזה, צה"ל ייסוג ממרבית ציר פילדלפי, בין הים למעבר רפיח. צה"ל ישמר נוכחות בין מעבר רפיח למעבר כרם שלום. הבעיה היא שכלל לא ברור שהוד פסיכופטיותו, סינוואר, רוצה כעת עסקה - לדברי האמריקנים עצמם.
נניח שלא תהיה עסקה. במצב כזה הממשלה עודנה מחוסרת תוכנית להשבת התושבים לצפון הארץ. במסיבת העיתונאים איים נתניהו שזה ייעשה בכוח מול חיזבאללה. נכון, צה"ל יכול להכות בחיזבאללה חזק; ההרס בישראל יהיה משמעותי. אך גם אחרי מבצע כזה, אומרים לי בכירים במערכת הביטחון, כלל לא בטוח שחיזבאללה יפסיק לירות – אם המלחמה בעזה תימשך.
דברי השגריר האמריקני ג'ק לו
(צילום: INSS)

שגריר ארה"ב: אין זמן

כתבנו איתמר אייכנר דיווח היום כי בתדרוך שמסר הלילה בכיר אמריקני, הוא רמז שחמאס דורש שחרור של מספר רוצחים גדול יותר - והמחלוקת על ציר פילדלפי אינה המחלוקת היחידה. "חמאס מניח על השולחן דברים שהם בעייתיים ושונים ממה שנאמר לפני כמה חודשים", אמר הבכיר - אך טען כי לדעתו "אין מדובר במכשול משמעותי". גורם ישראלי בכיר אישר את דבריו: "חמאס הקשיח עמדות ודורש דרישות חדשות ביחס לשחרור רוצחים".
אותו בכיר אמריקני נשמע הלילה ספקן בנוגע לשאלה אם חמאס רוצה בכלל עסקה - אבל בכל זאת ציין כי עד כה סוכמו 90% מפרטיה. לדבריו, המתווה כולל 18 סעיפים בסך הכול – ויש הסכמה על 14 מהם. "לפעמים תשמעו את חמאס אומר שהם הסכימו לעסקה ב-2 ביולי, אבל מדובר ב-14 סעיפים", הדגיש. "בפסקה אחת יש תיקון טכני מאוד, ושלוש הפסקאות האחרות קשורות לחילופי שבויים, כשאפילו הטקסט של חמאס עצמו מ-2 ביולי אומר במפורש – עדיין צריך לנהל משא ומתן. אז בעצם, 90%, כולל אלה של חמאס, הוסכמו".
בתוך כך, שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו השתתף היום בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, והתייחס לביקורת שהשמיע הנשיא ג'ו ביידן על ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשאמר שהוא לא עושה מספיק כדי לקדם עסקה. "הוא נשאל שאלה, ונתן תשובה של מילה אחת - 'לא'. לא הייתי מייחס יותר מדי משמעות למילה אחת. כולם צריכים לעשות יותר", אמר.
לדבריו, למרות העימות הפומבי, ממשיכות להתקבל החלטות. "המשא ומתן נכנס לסוגיות הכי קשות, חלק מהן, הן לא אלו שבולטות בדיון הציבורי". לו הדגיש כי "למרות השבוע הקשה שהיה, צריך להבין שיש עוד התקדמות לעשות. אירועי סוף השבוע הבהירו כי אין זמן. אנחנו לא מקבלים את הגישה שאי-אפשר להשיג את שלב א' בעסקה. מנקודת המבט שלנו הכרחי להיכנס לשלב א' ולהציל חיים".
הטור המלא של נדב איל - מחר במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות" וב-+ynet