אחד מארבעת צוותי העבודה שהוקמו לטיפול בסוגיות הבוערות במסגרת המו"מ לעסקת חטופים עוסק בשאלת השליטה במעבר רפיח וגורלו במסגרת העסקה. האמריקנים בתמיכת המתווכות, כפי שפרסם ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, החליטו להתעלם מההערות והדרישות של חמאס ומהתוספות של ראש הממשלה בנימין נתניהו - מה שאפשר להקים ארבעה צוותים שיטפלו בנושאים - מבלי שיהיו מחויבים למה שקרה אחרי הצגת המתווה בחודש מאי.
2 צפייה בגלריה
כרם שלום
כרם שלום
(צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
בצוות העבודה שיעסוק במעבר רפיח נכללת גם נציגות של הרשות הפלסטינית - שצפויה לקבל בימים הקרובים זימון לקהיר. האמריקנים מצידם מעוניינים שאנשי הרשות ינכחו במעבר. מלבד הצוות שיעסוק במעבר רפיח, הוקמו צוותים גם לסוגיות ציר פילדלפי, הסיוע ההומניטרי - וצוות נוסף למשא ומתן. ישראל תדון בשליטה בציר פילדלפי מול מצרים, אך לא תשלח נציגות לצוות העבודה שיעסוק ברפיח, בו ידונו מצרים, חמאס ופתח.
ברשות הפלסטינית אמרו כי לא יסכימו לשלוט במעבר כל עוד ישראל לא נסוגה מהרצועה, ולמרות שבארה"ב מעדיפים שהמעבר יהיה בשליטת הרשות, ראש המשלה בנימין נתניהו מעוניין כי אזרחים פלסטינים שאינם מזוהים עם פתח או חמאס יהיו מעורבים בניהולו. ברמאללה ציינו בנוסף כי הם לא שוללים פיקוח ישראלי, אך מסרבים לשליטה צבאית של צה"ל. בינתיים, הם ממתינים לאור ירוק מנתניהו, ולנסיגה ישראלית.
עוד ציינו ברשות כי צוות מטעמה כבר מתכונן לנסיעה לשיחות בקהיר, אולם עד כה לא הגיעה פנייה רשמית בעניין. הצוות צפוי לכלול בין היתר את מזכ"ל אש"ף חוסיין א-שייח ואת ראש המודיעין הכללי הפלסטיני מאג'ד פרג'. לצידם תגיע לקהיר דמות עזתית, שתצטרף לצוות מטעם הרשות הפלסטינית.
2 צפייה בגלריה
מאג'ד פרג'
מאג'ד פרג'
מאג'ד פרג'. ייקח חלק בדיונים ללא ישראל
(צילום: אתר המודיעין הפלסטיני)
( צילום: ירון ברנר)

כאמור, האמריקנים החליטו בדוחא לעשות מעין מסע בזמן ל-27 במאי ולהיצמד לניסוח שישראל שלחה - ושנחשף על ידי הנשיא ג'ו ביידן והתקבל על ידי מועצת הביטחון - ולהתעלם בינתיים מההערות והדרישות של חמאס ומהתוספות ופניות הפרסה של נתניהו. הגישה הזו היא שאפשרה להקים את ארבעת צוותי העבודה.
אומנם לא ברור עדיין מתי תצא המשלחת מטעם הרשות לקהיר, אך הצוותים שיעסקו בסיוע ההומניטרי ובמשא ומתן צפויים להיפגש כבר היום. בנוסף, מסתמן כי כלל הצוותים, מכל המדינות, אמורים להיפגש בקהיר ביום חמישי או לכל המאוחר ביום ראשון בשבוע הבא, ולאחר מכן לסכם את פעולת כל צוותי העבודה בתקווה שיהיה אפשר לסגור הסכם.