הוועדה למינוי בכירים בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס השופט אשר גרוניס אישרה היום (רביעי) את מועמדותו של ניצב דני לוי למפכ"ל המשטרה. בפני הוועדה הופיעו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל היוצא, רב-ניצב יעקב שבתאי, וגם לוי עצמו. הממשלה תידרש כעת לאשר את מינויו של לוי למפכ"ל.
1 צפייה בגלריה
דני לוי
דני לוי
דני לוי
(צילום: דוברות המשטרה)
ניצב לוי מגיע להעיד בתביעה של מפגינים נגדו

הוועדה שהודיעה רשמית על האישור מסרה כי "לאחר בחינת החומר שהיה בפניה לא מצאה פגם מבחינת טוהר המידות, ככל שמדובר במועמד לתפקיד המפקח הכללי של המשטרה, ניצב דניאל לוי. הוועדה הודיעה על החלטתה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר".
המפכ"ל שבתאי אמר לוועדה כי מדובר במינוי ראוי, של קצין שמכהן כ-40 שנה במשטרה ויכול וראוי להיות מפכ"ל. גם בן גביר הגן על מינויו. לוי, נזכיר, קודם לדרגת ניצב רק לפני 11 חודשים.
סגל הפיקוד הבכיר במשטרה כבר הפנים מבחינתו שהמפכ"ל הבא, אם לא תהיה הפתעה מרעישה, יהיה ניצב דני לוי שעקף בדרך ניצבים ותיקים בעלי ניסיון שהשר נוהג לשבח. הבחירה של השר בן גביר בניצב לוי לא הפתיעה איש בסגל הפיקוד הבכיר שידע שהבחירה של בן גביר תהיה לוי, אחרי שמ"מ המפכ"ל ניצב אבשלום פלד הסיר את מועמדותו.
השר בן גביר נערך מבעוד מועד לפסילתו האפשרית של ניצב פלד, תוך כדי כך שהדליף את שמו של מפקד מחוז חוף ניצב לוי כמועמד אפשרי לתפקיד המפכ"ל. רבים מחבריו לסגל הפיקוד הבכיר רואים בניצב לוי נאמנו של השר בן גביר, בפרט בהנחיות שלו לנהוג בכוח מול מפגיני קיסריה וכרכור שקוראים להדחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
ברגע אחד דילג השר למעשה על שני ניצבים ותיקים: מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, ומפקד מחוז דרום, ניצב אמיר כהן. המבחן של השר בן גביר לתפקיד המועמד למפכ"ל: נאמנות גוברת על ניסיון והצלחה בתפקידים. ניצב כהן זכה לשבחים על ניהול הלחימה ב-7 באוקטובר מול מחבלי חמאס, ואף נפצע בקרב על תחנת שדרות. ניצב לוי, מנגד, זכה לשבחים בהתמודדות הנוקשה שלו מול המפגינים נגד ראש הממשלה.
מפכ"ל לשעבר אמר בשיחה עם ynet על אישור המינוי כי כעת "נאמנות שווה מפכ"לות". קצין בכיר במשטרה הוסיף: "ניצב לוי שידר על אותו גל עם השר בן גביר ושידר נאמנות עיוורת, היה ברור שהוא המועדף אחרי ניצב פלד".
באחת ההפגנות מול ביתו של נתניהו בקיסריה תועד עימות יוצא דופן בין ניצב לוי לבין מפגינים. "60 כמוני נהרגו בגללך, אתה תגיד לי למי חייבים? אתה חייב לנו את החיים שלך", אמר לוי למפגינים מולו - שהטיחו בו לפני כן "בן גביר מחבל", "מי מקדם אותך, למי הם חייבים". המפגין השיב: "אתה חוצפן, נלחמנו עוד לפני שנולדת", ומפקד המחוז הגיב: "תכבד את המשטרה". המפגין ענה: "אתה מבייש את המדים שלך". לוי גם הפעם לא שתק: "אתה מבייש את האזרחות שלך".
לצד ההפגנות הסוערות בקיסריה ובכרכור, בשנה האחרונה נדרש ניצב לוי להתמודד במחוז עם האלימות ומקרי הרצח בחברה הערבית, ולא הצליח לייצר שינוי בשטח. "הגיע הזמן שייבחר מפכ"ל למשטרה", אמר ניצב בשיחה עם ynet. "כבר לא משנה מי, העיקר שיהיה מפקד למשטרה ושנצא לעבודה למען הציבור בלחימה הקשה, בפשיעה הקשה ולהעניק שירות לתושבי ישראל".
המבחן הראשון של ניצב לוי, שנכנס לתפקיד המפכ"ל ה-20 של משטרת ישראל, הוא ייצוב סגל הפיקוד הבכיר, שחלקו לא מאויש אחרי שניצבים הודיעו על פרישה - או צפויים לעזוב את המשטרה לאחר שהבינו ששאלת המפכ"ל הבא נסגרה.
ניצב לוי התגייס למשטרה ב-1985. הוא שימש כקצין אגף מבצעים במרחב יפתח, מפקד תחנת שכונות במחוז תל אביב, מפקד תחנת לב תל אביב וקצין אגף מבצעים במחוז תל אביב. בהמשך, שימש לוי כמפקד מרחב יפתח, מפקד מרחב ירקון וסגן מפקד מחוז ירושלים. הוא בוגר תואר ראשון בלימודים כלליים, ותואר שני במדעי החברה.