ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הימין הממלכתי גדעון סער קיימו הערב (ראשון) הצהרה משותפת - שבה הודיע השר לשעבר על הצטרפותו לממשלה בפעם השנייה במהלך המלחמה. סער יתמנה לשר ללא תיק, יהיה חבר בקבינט המדיני-ביטחוני וייקח חלק גם בפורום ההתייעצויות הביטחוני המצומצם של נתניהו.
תיק הביטחון, שעליו הודיע שוויתר לפני כשבוע בתמורה לכניסה לממשלה, לא הובטח לסער - אך גם האפשרות לא נפסלה סופית. בינתיים, סער גם לא יצטרף לליכוד, אך גם זה ייתכן שיקרה בהמשך.
הצהרתם המשותפת של נתניהו וסער
( צילום: לע"מ)

מי שתיווך בין הצדדים במהלך השעות האחרונות הוא שר המשפטים יריב לוין, מקורבו של נתניהו שבעבר שיתף פעולה עם חבר מפלגתו של סער, זאב אלקין, בכל הנוגע למו"מ קואליציוני. במערכת הפוליטית מעריכים כי לאחר שהמצב הביטחוני בצפון יירגע, ההסכם בין נתניהו לסער יורחב - ויתבסס בחלקו על המשא ומתן שהתקיים בסיבוב הקודם, אך זה ייקח זמן.
"גדעון סער נענה לבקשתי לחזור לממשלה", אמר נתניהו בהצהרה הערב, וטען: "עם פרוץ המלחמה, פעלתי מיד להקים ממשלה רחבה ויציבה ככל האפשר. לכן, הערכתי מאוד את הצטרפותם לממשלה של בני גנץ וגדעון סער, והצטערתי כשהם עזבו. מאותה סיבה, אני מעריך את העובדה שגדעון סער נענה לבקשתי והסכים היום לחזור לממשלה. מהלך זה תורם לאחדות בתוכנו, ולאחדות מול אויבינו".
לדבריו, בדיוני הקבינט המדיני-ביטחוני "התרשם מאוד מראייתו הרחבה של סער, ומיכולתו להציע פתרונות יצירתיים בעיות סבוכות. לא אחת ראינו עין בעין את המהלכים שיש לבצע. זה לא סוד שהיו בנינו בעבר מחלוקות, אבל מאז 7 באוקטובר שנינו שמנו מאחורינו את כל משקעי העבר. כך היה כשגדעון סער הצטרף לממשלה באוקטובר, וכך גם יהיה כשגדעון חוזר היום לממשלה ולקבינט המדיני-ביטחוני. אנחנו נעבוד יחד, שכם אל שכם, ואני מתכוון להיעזר בו בפורומים המשפיעים על ניהול המלחמה".
סער טען בהצהרתו כי הצטער להתפטר מהממשלה בחודש מרץ האחרון, למרות תמיכתו במטרות המלחמה, בשלב שבו לדבריו הרגיש שלא יכול היה להשפיע כחבר קבינט המלחמה. "בשעתו, כשהתפטרתי מהממשלה מתחתי ביקורת על מה שראיתי כדשדוש. ברור שהגישה שבאה לידי ביטוי מביירות ועד חודיידה היא גישה אקטיביסטית מובהקת, שבה אני מצדד מאז ומתמיד".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וגדעון סער מודיעים על הצטרפותו של סער לממשלה
בנימין נתניהו וגדעון סער מודיעים על הצטרפותו של סער לממשלה
סער ונתניהו
(צילום: חיים צח, לע"מ)
סער הוסיף: "על כן, נעתרתי לבקשת נתניהו להצטרף לממשלה ולתרום לעבודתה במוקדי קבלת ההחלטות מניסיוני ומיכולותי. זהו המעשה הפטריוטי והנכון לעשות כעת. אני מצטרף לממשלה בשלב זה ללא הסכם קואליציוני – אבל עם השקפת עולם סדורה ועם גישה פטריוטית עזה למען עמנו. עם ראש הממשלה היו לי בעבר שנים של יחסי עבודה ושיתוף פעולה קרובים וטובים מאוד והיו גם שנים של קרע פוליטי ואישי.
"בממשלה הנוכחית עבדנו ביחד באופן ענייני וללא משקעים. שמרנו על קשר גם לאחר מכן. השיחות בינינו התמקדו במלחמה, על היבטיה השונים. מצאנו מכנה משותף רחב. אני מאמין שנוכל לעבוד יחד שכם אל שכם, בלי מחיצות, למען ישראל וביטחונה". לדבריו, "במצב הנוכחי, ולאחר ששקלתי את הדברים הגעתי למסקנה כי אין תוחלת בהמשך הישיבה באופוזיציה, במצב שבו עמדות רוב חבריה בנושא המלחמה, שונות ואף רחוקות מעמדותיי. זוהי עת בה חובתי לנסות ולתרום ליד שולחן קבלת ההחלטות".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בירך על הצטרפות סער לממשלה, ומסר: "עם ישראל זקוק כעת לאחדות בדרך לניצחון מוחלט. ‏אני מברך את ח״כ גדעון סער וסיעת הימין הממלכתי על כניסתם לקואליציה. ‏יחד, בשילוב כוחות ואחדות, בע״ה ננצח".
כבר כשדווח על המגעים להצטרפות סער לממשלה לפני כשבועיים צוין כי ייתכן שאחת הסיבות לכך היא צמצום השפעתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על החלטות הקבינט וכן על יציבות הקואליציה. בראיית נתניהו, הכנסת סער לממשלה גם מחזקת את הממשלה וגם מחלישה את בן גביר.
עם זאת, בן גביר בירך הערב על הצטרפותו של סער לממשלה. "מברך את חברי ח"כ גדעון סער על הצטרפותו לקואליציה ולממשלה. זהו הצעד הנכון והאחראי לעשות כעת. נסיונו הרב הוא ערך מוסף שיסייע להמשך הניצחון והשגת היעדים. ברוך הבא גדעון״, מסר.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט בנימין נתניהו גדעון סער
יואב גלנט בנימין נתניהו גדעון סער
גלנט נתניהו וסער. "הבין שנתניהו יתקשה להדיח שר ביטחון בזמן הסלמה"
(צילום: אלעד מלכה, אלכס קולומוסיקי, יאיר שגיא)
כאמור, לפני כשבועיים התנהלו מגעים מתקדמים לצירוף ח"כ סער לממשלה. חלק מטיוטות ההסכם כבר נוסחו, וגורמים המעורים בפרטים אמרו ל-ynet כי נתניהו נערך לפיטורי שר הביטחון יואב גלנט בזמן הקרוב. במסגרת השיחות הוצע לשר לשעבר סער לקבל את תיק הביטחון, בזמן המלחמה, במקום גלנט שיפוטר על ידי נתניהו, כזכור לא בפעם הראשונה.
אחרי הסערה הציבורית והפוליטית שהתעוררה, ובצל ההסלמה הביטחונית, מסר סער במוצאי השבת שעברה כי הודיע לראש הממשלה נתניהו על החלטתו לוותר על תפקיד שר הביטחון לנוכח ההתפתחויות האחרונות במלחמה עם חיזבאללה. בכך, למעשה, הודה סער לראשונה כי אכן הוצע לו התפקיד, אחרי שבלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדיווחים הרבים בנושא.
במערכת הפוליטית העריכו אז כי סער החליט לוותר על תפקיד שר הביטחון לאחר שהבין כי נתניהו יתקשה להדיח את גלנט במהלך העימות הנפיץ מול חיזבאללה. גורמים המעורים בפרטי המו"מ טענו כי סער לא רצה להיכנס לתקופה של "המתנה" ארוכה, שבמהלכה לא יהיה ברור אם הוא מכהן כאיש אופוזיציה או כחבר בממשלת נתניהו. לפי אחד הגורמים, סער הרגיש כי "אבד המומנטום" להחלפת גלנט ומינויו לתפקיד. הגורם טען כי המו"מ החשאי הודלף וגרם לפגיעה בסיכויים של המהלך הזה לקרות.