לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי הממשל האמריקני עיכב משלוח נשק לישראל ועורר זעם רב בבית הלבן, שאף הוביל לביטול פורום אסטרטגי בין המדינות, ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את נתניהו, ואמר בריאיון ל-ynet כי "מה שהוא עושה זה טירוף דעת מדיני - בשביל להתחנף לבייס שלו". לדבריו, "להאשים את ביידן בסרטון באנגלית, בזמן שאנחנו מקבלים עזרה בהיקף שלא היה מעולם, זה כי הוא היה צריך לבחור בין נשיא ארה"ב לברדוגו - והוא בחר בברדוגו".
( צילום: ירון ברנר)

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יאיר לפיד
בנימין נתניהו יאיר לפיד
לפיד מאשים: "נתניהו פרסם את הסרטון כדי להתחנף לבייס - ויצר עימות הרסני עם ארה"ב"
(צילום: עמית שאבי, אביגיל עוזי)
לפיד התייחס בכך למגיש ערוץ 14 יעקב ברדוגו, שהשבוע פרסם דובר צה"ל הודעה חריגה נגדו, ולפיה "הפרסום של ברדוגו לפיו הרמטכ"ל תומך בהשארת שלטון חמאס בעזה הוא שקר חמור ומשולל כל יסוד. הרמטכ"ל התבטא אינספור פעמים בעניין, שאין לאפשר את המשך השליטה של חמאס בעזה. לצד זאת, מי שקובע את המדיניות מול ארצות הברית ועזה הוא הדרג המדיני, וצה״ל מממש את ההנחיות בעניין. טענות אחרות, כפי שהועלו על ידי הכתב בימים האחרונים, הן שקר מוחלט וניסיון לפגוע בצה"ל וברמטכ"ל, שמוביל את צה"ל בלחימה נגד חמאס בנחישות רבה ובתוצאות משמעותיות".
לפיד פירט והוסיף כי "מתחילת המלחמה האמריקנים העבירו לנו סיוע ביטחוני ביותר משבעה מיליארד דולרים והעבירו בקונגרס סיוע של 14 מיליארד דולרים. הוא מאשים את ביידן בזה שהוא לא דואג לביטחון ישראל, אבל ביידן הוא זה ששלח נושאת מטוסים לחופי ישראל - כדי להגן עלינו. גם כשאיראן החלה במתקפה מי שעזר לנו לבנות את מערך ההגנה היו האמריקנים". לטענת ראש האופוזיציה הסיבה היחידה של נתניהו בפרסום הסרטון "זה להתחנף לבייס שלו. הוא רצה שהם לא ידברו על חוק הרבנים אז הוא יצר עוד עימות הרסני ומיותר עם האמריקנים".
לפיד הבהיר כי "גם אם אתה לא מרוצה והיה משלוח נשק אחד שעוכב, וגם על זה מתקיים דיון וגם זה היה מזמן - לא מנהלים מדיניות ובטח לא את היחסים עם בעלת הברית הגדולה והקרובה ביותר שלנו בסרטונים מעליבים". הוא הוסיף: "זאת ממשלה שבה שר התפוצות שיקלי אמר באנגלית בשנת בחירות בארה"ב שהוא ממליץ לאמריקנים להצביע לטראמפ. הוא לא ננזף ולא קראו לו לסדר".
הוא הדגיש כי "גם אם טראמפ ייבחר שוב - הוא ייכנס לתפקיד רק בינואר. יש לנו עוד קיץ ארוך וחם ואחריו חורף ארוך וקר של לפחות שלוש חזיתות פעילות מאוד, של צורך להחזיר את החטופים ושל ניסיון למנוע מלחמה בצפון". לדבריו, "היתרון הכי גדול של ישראל היה שכל השנים היא הייתה אירוע לא מפלגתי בארה"ב. ישראל היא הנושא היחיד שעליו רפובליקנים ודמוקרטים לא רבים. זה לא יימשך ככה אם נתניהו ימשיך להמר על טראמפ בשנת בחירות אמריקנית, כשאנחנו זקוקים לארה"ב במלחמה. עם מי יפתחו מעכשיו מערכות הגנה ומי ינסה לטפל בנושא הגרעין האיראני אם ממשלת ישראל מנתקת מגע עם הממשל האמריקני? אני חוזר על דבריי, זה מעשה של טירוף מדיני - וזה חוסר אחריות בהיקפים שלא נודעו כמותם בעולם".
2 צפייה בגלריה
שריפות בקצרין
שריפות בקצרין
"נטשנו את חבל הארץ הפורח ביותר. אין עשייה מדינית בממשלה הזאת". שריפות בקצרין
(צילום: נתי אלימלך סגל)
על רקע ההסלמה בצפון ואיומי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, אמר ראש האופוזיציה לפיד כי "נסראללה שולט למעשה במצב התושבים בצפון הארץ. זה מצב בלתי נתפס, מדינת ישראל צריכה להחליט. אנחנו פשוט נטשנו את חבל הארץ הפורח ביותר שלנו". לדבריו, "צריך לנסות לעשות את זה בלי מלחמה, אבל אם לא תהיה ברירה אז נלך למלחמה. קודם כל צריך למצות את המהלך הדיפלומטי עד הסוף, אבל זה לא שיש עשייה מדינית מאיזשהו סוג בממשלה הזאת.
"ישבתי השבוע עם עמוס הוכשטיין המתווך האמריקני, דיברתי ארוכות עם מקרון על כך שהצרפתים עובדים הרבה בלבנון", הוסיף לפיד. "באופן כללי מה שמדינת ישראל עשתה היא אמרה אני מעבירה למיקור חוץ את הרעיון של מדיניות ומדיניות חוץ, אם האמריקנים יודעים להביא לנו תוצאה יופי, אם הצרפתים יודעים להביא לנו משהו גם בסדר, אנחנו זה לא כל כך ענייננו לנסות להגיע להסדר מדיני. זו פשיטת רגל מוחלטת ברמה המדינית".
על המצב בקואליציה על רקע המשבר האחרון בעקבות "חוק הג'ובים לרבנים", הוסיף לפיד כי "כל סיפורי 'ימין על מלא' מאה אחוז, אבל הם לא מצליחים למשול על כלום. זו ממשלה הכי לא מתפקדת והכי מופקרת שהייתה פה אי-פעם אז זה מייצר סדקים. בנוסף בממשלה הזאת כל אחד מושך לכיוון שלו, יש שם אנשים לגמרי משוגעים. בסוף הקיצוניות של בן גביר וסמוטריץ' גוררת אותנו למחוזות של טירוף וגם מפוררת את הממשלה מבפנים. אני מזהה מתי העסק מתחיל להתפרק - והעסק מתחיל להתפרק".
על חוק הגיוס אמר לפיד כי "זו בעיה ערכית ולא פוליטית". לדבריו, "מאז שדין הרציפות המשונה הזה הועבר בכנסת ועד שהגענו לוועדה עבר שבוע - בשבוע הזה היו 16 לוויות, 16 לוויות של לוחמים שלנו שנהרגו. הם לא אמרו 'נמות ולא נתגייס', הם הלכו, התגייסו ומתו. המצב הזה לא יכול להימשך ואת זה מבינים גם אנשים בתוך הממשלה".