בשנה שעברה חל זינוק כמעט בכל תחומי הפשיעה. מגניבות רכב ועד תקיפות, מעבירות סדר ציבורי ועד עבירות מרמה. הנתונים שנחשפו ב-ynet הראו עלייה משמעותית ומדאיגה בפשיעה בשנה הראשונה לכהונת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. הנתונים הללו היו כלל-ארציים, אבל יש מקומות שבהם סובלים מהפשע עוד יותר ביחס לשאר.
במשך יותר משנה, ועל אף פניות חוזרות ונשנות של ynet, המשטרה לא פרסמה את נתוני הפשע לפי שכונות, על אף שבאתר הייעודי נכתב כי יפורסם עדכון שכזה מדי רבעון. בסופו של דבר, ובעקבות בקשות חופש מידע של התנועה לחופש המידע, הועברו אליה הנתונים לשנת 2023. כמו בשנה שעברה, אז פרסמנו את מפת הפשע ואת המגמות - החיוביות והשליליות - גם הפעם הנתונים נותחו על-ידי חברת מדלן. באתר הממשלתי הם עדיין לא מופיעים.
תיעוד גניבת למבורגיני מחניון בראשון לציון
(צילום: דוברות המשטרה)

בן גביר אחרי פרסום נתוני הפשיעה: "למה כל הזמן לא לפרגן?"
(צילום: ליאור שרון)

הנתונים מראים ששכונות במעמד סוציו-אקונומי נמוך נמצאות בצד הלא נכון של הרשימה, לצד שכונות הסמוכות להן וכאלה שנמצאות ליד קו התפר - אבל לצידן גם שכונות מבוקשות, שמחירי הדירות בהן אינם נמוכים כלל וכלל. בכל מקרה הטבלאות, שיובאו בהמשך הכתבה, לא מספרות את כל הסיפור.
מהניתוח של מדלן עולה שלכמעט 40% מהעבירות (160 אלף) שבוצעו בישראל בשנת 2023 אין שיוך לאזור סטטיסטי (שכונתי), לעומת מספר נמוך בהרבה בשנה שלפני - 89 אלף (27%). במקביל, ומסיבה לא ברורה, אזורים סטטיסטיים מסוימים נותרו ללא נתונים כלל, בדרך כלל כאלה שמכילים גם שטחים שאינם למגורים (תעשייה, תעסוקה, שטחים פתוחים ועוד).
הבדיקה גילתה ש-117 אזורים סטטיסטיים שב-2022 בוצעו בהם יותר מ-50 עבירות נרשמו ככאלה שלא בוצעו בהם עבירות כלל ב-2023. כך, למשל, ב-2022 שכונת נווה שאנן בתל אביב הייתה במקום הראשון והלא מחמיא בעבירות הרכוש ובעבירות הסמים. אבל מהנתונים שהעבירה המשטרה עלה כי שלושה אזורים סטטיסטיים בסביבות התחנה המרכזית בנווה שאנן נותרו ב-2023 ריקים מפשיעה, למרות שקשה להאמין שדווקא בהם מוגר הפשע. לכן, נווה שאנן הוצאה מהתחשיבים הסופיים.
1 צפייה בגלריה
 בן גביר והשכונות ש"מככבות" ברשימות
 בן גביר והשכונות ש"מככבות" ברשימות
בן גביר והשכונות ש"מככבות" ברשימות
(צילום: צילום: הרצל יוסף, ליאור אל-חי, אלכס קולומויסקי, Menahem KAHANA / AFP)
בדיקת העבירות שלא שויכו מגלה כי כ-60 אלף מביניהן הן עבירות סדר ציבורי, 41.5 אלף הן עבירות רכוש ו-21.5 אלף - עבירות נגד גוף. כך, למשל, מעצרים בהפגנות הענק השבועיות נגד הממשלה שנערכו במרכז תל אביב אינם מופיעים בנתונים, כנראה עקב העובדה שאירעו במה שמוגדר כשטח שאינו למגורים.
בנוסף, יש לזכור כי הנתונים מושפעים גם מגודל השכונות - כך שלעיתים שכונות קטנות שבהן הפשע משתולל לא יופיעו בהם, ולהפך. הנתונים גם מתבססים על המאגר המשטרתי והתלונות למשטרה, וביישובים ושכונות שבהם שיעור הדיווח נמוך עלולה להיות הטיה.

פריצות לבתים

בלב תל אביב שבמרכז העיר, אזור מבוקש אבל גם קרוב יחסית לדרום תל אביב וכולל בין היתר את שכונת לבונטין (רמת השרון) הצמודה לנווה שאנן, היו הכי הרבה פריצות ב-2023 - 103. אחת מהן הייתה לדירתו של תום אלוש (30), שהתגורר בדירת פרטר באזור עם שותף.
אינפו אינפוגרפייקה נתוני פשיעה לפי שכונות- פריצות לבתים
*הטבלאות: על פי נתוני המשטרה, שנותחו על ידי חברת מדלן
"יצאתי מהדירה בסביבות 8 בערב וכמה דקות לאחר מכן הפורץ כבר נכנס. הוא פתח את חלונות הבית בקלילות ולקח מחשב וקורקינט. תוך 12 דקות היה בחוץ", סיפר תום. "כשקראנו למשטרה הם אמרו שבכל השכונה יש פריצות, שזה חסר סיכוי ושהמחשב והקורקינט הלכו. הם לא ממש עזרו. יכולנו להוציא את המצלמות של הבנק ליד, אבל המשטרה לא ממש הייתה בעניין לעזור ולא זרמה. התבאסנו והתייאשנו לרדוף אחרי הגנב לבד".
"זה הזוי שזה קורה בלב תל אביב, מקום כל כך מרכזי והומה אדם ומישהו פורץ ובנונשלנט לוקח ככה דברים", הוסיף. "אבל יש המון הומלסים ועובדים זרים באזור, וזה לא מפתיע אותי שזו אחת השכונות עם הפשיעה הכי גבוהה".
למרות ההטרוגניות הגיאוגרפית, לא מעט שכונות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך מופיעות ברשימה ובהן שכונת התקווה בתל אביב, הדר הכרמל בחיפה וגם שכונה ד' בבאר שבע. לס', שמתגוררת בשכונה ד' כמעט שלוש שנים, פרצו לדירתה אשתקד: "ערבי נכנס אלינו לבית דרך החלון וגנב מחשבים ביחד עם זהב. לפי מה שהבנתי מאישה שפנתה אליי בפייסבוק, כמה דקות לפני הוא פרץ גם לבית שלה הגיע עם לום".
"תחושת הביטחון אצלי לא קיימת", היא אומרת. ״כולם יודעים שיש סטיגמה על שכונה ד' כשכונה בעייתית עם מספר פריצות גבוה מאוד. זה לא מפתיע אותי". בתיעוד שפרסמה בפייסבוק אחרי הפריצה נראה החשוד נמלט מהמקום.
תיעוד החשוד בפריצה לבית בשכונה ד' בבאר שבע

תיעוד פריצה לעסקים ברמת גן
(צילום: דוברות המשטרה)

מכה לא פחות קשה היא זו של הפריצות לעסקים. בשנה שעברה פרסמה המשטרה תיעוד מפריצה של חשוד בן 66 לארבעה עסקים ברמת גן ובתל אביב. הוא גנב בין היתר בקבוקי אלכוהול, מזומן וסלולרי, לפני שזוהה באוטובוס על-ידי אחד האזרחים שלעסק שלהם פרץ.

גניבות רכב

כמו ב-2022, גם ב-2023 מספר גניבות הרכב הגדול ביותר היה בשכונת פסגת זאב בירושלים, שמעבר לקו הירוק ושסמוכה לשכונות במזרח העיר. בשנה שעברה נפתחו 181 תיקים על גניבות רכב בפסגת זאב (לעומת 167 שנה לפני כן).
אינפו אינפוגרפייקה נתוני פשיעה לפי שכונות- גניבות רכב
יתר העשירייה הראשונה מורכבת בעיקר ממרכזי הערים שבמרכז הארץ - נתניה, הרצליה, פתח תקווה וכפר סבא. גם רמת אביב, שכונה חזקה נוספת, נמצאת ברשימה - וכך גם כפר שלם שבדרום תל אביב, הסמוכה לשכונות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. מבין 10 השכונות שבהן חל הזינוק הגדול ביותר במספר גניבות הרכב, שלוש הן מרמת גן.
רכבי יוקרה הם יעד עיקרי לגניבות. בספטמבר אשתקד פרסמה המשטרה תיעוד (בפתח הכתבה) מגניבת למבורגיני מחניון בראשון לציון, תוך נטרול מצלמות האבטחה ומכשירי האיתור שהותקנו ברכב, שנגנב באמצעות גרר. החשוד נעצר בביתו בבת ים והוגש נגדו כתב אישום.
תיעוד פריצת מחסום תרקומיא ומעצר גנבי רכב
(צילום: דוברות המשטרה)

באותו חודש נלכדו שש חוליות גנבי רכב שנתפסו על חם ו-14 רכבים הוחזרו לבעליהם, כחלק ממבצע שנערך במחוז הדרום. לאחר שזוהתה גניבת רכב מכפר מנחם והבנה שהחוליה בדרכה ליהודה ושומרון, נערכו הכוחות במעבר תרקומיא - שם הנהג החשוד תועד פורץ מחסום. הבלשים רדפו אחריו ועצרו את החשודים, שגנבו בין היתר רכבי "קלאב קאר" מהמושבים ערוגות וכפר הרי"ף.

עבירות רכוש

בראש הרשימה נמצאות שכונות שבהן לא מעט הומלסים ונרקומנים, או שהן קרובות למוקדים שכאלו. לפי הניתוח של מדלן, עלייה בעבירות אלה זוהתה בשכונות שבגבולות הערים (פסגות אפק בראש העין, נווה מנחם בבאר שבע והפרחים/דגניה בכפר סבא). ייתכן שהסיבה היא שלעבריין קל יותר להימלט לשטחים פתוחים אחרי ביצוע זממו.
אינפו אינפוגרפייקה נתוני פשיעה לפי שכונות- עבירות רכוש
במקום הראשון מהצד הלא נכון נמצאת שכונת הדר הכרמל בחיפה, עם 856 עבירות בשנה שעברה. איציק, שמתגורר בהדר הכרמל מאז 2016, מכיר את השכונה עוד מילדות - כשהיה מגיע לבקר את סבתו שהתגוררה בה. לאחד ממקרי הפשיעה הרבים בהדר הכרמל הוא היה עד ראייה, וניצל במזל רב.
"אירועי פשיעה ברחובות תמיד היו, אבל לא בהיקפים כמו בשנתיים האחרונות. לא עובר חודש בלי אירועים חמורים, ואין תחושה של הגנה מצד המשטרה", הוא אומר. "באחד הימים חזרתי לפנות בוקר מתל אביב ועשיתי את דרכי מתחנת הרכבת הביתה, בערך 20 דקות ברגל. עליתי במעלה ההר לכיוון השכונה וכשאני דקה מהבית פתאום שמעתי 4-3 יריות אקדח. בשניות הראשונות לא הבנתי מה קורה וחשבתי שיורים עליי. כמה שניות אחרי, כשיצאתי מההלם, העפתי מבט אחורה וראיתי דמות עומדת ויורה".
הרצח המזעזע בהדר הכרמל
(צילום: אביהו שפירא, שמוליק דודפור)

תיעוד פריצה ב-2023 לחדר במלון בתל אביב שבו גרו מפונים מהדרום
(צילום: דוברות המשטרה)

לדבריו, "מיד התחלתי לרוץ הביתה וכמה דקות אחרי התקשרתי למשטרה ודיווחתי. אני מרגיש מאז מועקה מאוד גדולה. הרחובות פה לא בטוחים בכלל וזו לא רק התחושה שלי. זה לא מזיז לאף אחד. המשטרה יודעת על הפשיעה פה ולא עושה כלום. אם זו הייתה שכונה שגרים בה אנשים חשובים, למשל ראש עיר, זה לא היה נמשך ככה. היו מטפלים בזה". ב-2013 אף אירעו בהדר הכרמל כמה מקרי רצח, ובהם כמה מזעזעים במיוחד: גופת גבר אותרה בתוך קיר בדירה ובמקרה אחר שניים מבניה של נור (טאליה) ריאן הואשמו ברציחתה.
בשנה האחרונה, בין קורבנות עבירות הרכוש נמצאים גם מפונים, מהדרום ומהצפון. בסוף אוקטובר האחרון, פחות מחודש לאחר פרוץ המלחמה, הוגש אישום נגד תושבי בת ים בגין גניבת אלפי שקלים מחדר בבית מלון שבו שהו מפונים מהדרום. המשטרה פרסמה אז את תיעוד הגניבה. החודש נעצר תושב אילת בחשד שהתחזה לקצין ביחידה מיוחדת, הגיע לזירות נפילה בקריית שמונה על מדים - ופרץ לבתי מפונים.

עבירות סמים

כמו בקטגוריה הקודמת, גם כאן הדר הכרמל שבחיפה נמצאת במקום הראשון והלא מחמיא, עם 117 תיקים שכאלה ב-2023. ברביעייה הראשונה שתי שכונות בעכו (קריית וולפסון ומרכז העיר), ואחריהן שכונות פלורנטין ושפירא שבדרום תל אביב.
אינפו אינפוגרפייקה נתוני פשיעה לפי שכונות- עבירות סמים

עבירות ביטחון

כמעט כל השכונות ברשימה נמצאות בירושלים, באזורים טעונים כמו פסגת זאב, הר הצופים, העיר העתיקה ומזרח העיר. בבית חנינא, שבראש הרשימה, נפתחו יותר מפי 2 תיקים על עבירות ביטחון ביחס לכל שכונה אחרת. במקום השני נמצאת פסגת זאב, שבה לפני שנה אירע גם רצח על רקע פלילי - גבר נדקר למוות, וכתב אישום הוגש נגד נער בן 15.
אינפו אינפוגרפייקה נתוני פשיעה לפי שכונות- עבירות ביטחון
בן ה-15 שנעצר אחרי הרצח בפסגת זאב
(צילום: לירן תמרי)


תקיפה

אחת משכונות העוני הוותיקות בישראל, שכונה ד' בבאר שבע, תופסת את המקום הראשון בקטגוריה בעייתית זו, עם 346 תיקים שנפתחו על מקרי תקיפה אשתקד. בעשירייה גם שתי שכונות נוספות מבאר שבע - שכונה ג' ושכונה ו'.
אינפו אינפוגרפייקה נתוני פשיעה לפי שכונות- תקיפה
עוד ב"צמרת": הדר הכרמל, המובילה בעבירות רכוש וסמים, שלישית בדירוג הזה, ואילו בית חנינא שהוזכרה בקטגוריית עבירות הביטחון - רביעית. משלימות את החמישייה: מרכזי הערים בפתח תקווה ובנתניה.
טל קופלטל קופלצילום: אורית פניני
טל קופל, מנכ"ל חברת מדלן שניתחה את הנתונים: "אנחנו רואים שמכת הפשיעה מגיעה לכל חלקי החברה הישראלית, וממש אינה נחלתן רק של 'שכונות פשע'. להיפך, בין השכונות שמככבות בטבלאות הפשיעה נמצאות גם שכונות מבוקשות עם אוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, שהמחירים בהן למ"ר הם מהגבוהים ביותר בישראל. למרבה הצער, מהנתונים עולה שהפשע כבר אינו בעיה של אוכלוסיות שוליים בישראל, אלא מחלחל לכל מקום כמעט".
בתגובה לטענות שהועלו בכתבה אמרו במשטרה: "לאורך כל השנה מפרסמת המשטרה נתוני פשיעה במגוון רחב של פרמטרים ואמצעים ובכך משתפת את הציבור באופן שוטף ובשקיפות מלאה. מאז תחילת השנה ישנה מגמה משמעותית של ירידה בפשיעה בתחומים רבים ובדגש על עבירות הרכוש וזאת בזכות פעילות מבצעית וחקירתית ממוקדת של כלל יחידות המשטרה".
מלשכתו של השר בן גביר נמסר בתגובה לנתונים המראים עלייה בפשיעה: "כשהשר הגיע למשרד הוא גילה משטרה שהזניחו אותה, מדינה שמשלמת פרוטקשן למשפחות פשע, שוטרים שמתפטרים, תחנות משטרה מפורקות ואפס משאבים והשקעה. מאז שהשר נכנס לכהונתו, קיבלה המשטרה משאבים שלא קיבלה מעולם. בשנה וחצי האחרונות השר בן גביר הספיק לעשות מה ששרים אחרים לא עושים ב-30 שנה".