במשך חודשים תיעדה מ' מהצפון ביומן הסלולרי שלה את אירועי האלימות המילולית, הפיזית והנפשית שהפעיל כלפיה בעלה ואבי ילדיה הקטנים. בהמשך, התיעוד הפך לראיה מרכזית בכתב האישום שהוגש נגדו בסוף השבוע. הוא מואשם בתקיפה ואיומים והיום (שלישי) צפוי להתקיים דיון בהארכת מעצרו עד תום ההליכים.
4 צפייה בגלריה
הקטעים מתוך היומן שכתבה מ'
הקטעים מתוך היומן שכתבה מ'
"שוב איים לרצוח אותי". הקטעים מתוך יומנה של מ'
מ' לא זיהתה את התהליך המסוכן שאליו היא צועדת. היא אישה משכילה שעובדת בהייטק ובעלה איש תוכנה אקדמאי גם הוא, ולא האמינה שתהיה קורבן לאלימות שצפויה לסגור עליה ולהעמיד אותה בסכנת חיים. לפני שבועיים מצאה עצמה מ' נעולה בתא השירותים בביתם המשותף לאחר עוד ויכוח שבו צעק עליה לעיני ילדיהם שהיא "שרמוטה מטומטמת", דחף אותה בכוח לעבר הרצפה ואיים כי ירצח אותה. מהתא הנעול היא התקשרה למשטרה. הבעל ברח מהבית ונתפס בידי השוטרים שדלקו אחריו.
האישה סיפרה ל-ynet ו"ידיעות אחרונות": "לא חשבתי שאראה את היומן למישהו או אדווח על הדברים. תיעדתי את האירועים האלו כחלק מההתמודדות והליווי שקיבלתי במרכז לאלימות במשפחה, ואני חושבת שהתיעוד עזר לי להבין כמה זה חמור וכיצד המציאות הולכת ונהיית מסוכנת יותר עבורי".
4 צפייה בגלריה
הקטעים מתוך היומן שכתבה מ'
הקטעים מתוך היומן שכתבה מ'
"אני אשבור לך את הפנים". מ' תיעדה את האלימות במשך חודשים
4 צפייה בגלריה
הקטעים מתוך היומן שכתבה מ'
הקטעים מתוך היומן שכתבה מ'
תיעוד מיומנה של מ'
באחד הקטעים ביומן כתבה מ': "אחרי שדיברתי איתו על גירושים הוא אמר שכל עוד אין לו מישהי אחרת הוא לא ייתן לי גט. ואז הוא התחיל לזרוק דברים מהמחסן לסלון. צילמתי אותו, והוא חטף לי את הטלפון, מחק את הסרטון והתחיל למחוק את שאר התמונות והסרטונים שהיו לי". בקטע אחר כתבה: "הוא איים לרצוח אותי, אמר 'אני אתן לך אגרוף למוח'. קפאתי ולא עשיתי כלום". במקרה אחר כתבה שהוא "צרח עליי 'אני אשבור לך את הפנים'".
במהלך החקירה מבינים החוקרים כי יש בידי האישה תיעוד של אירועי האלימות, ומבחינתם היה מדובר בראיית זהב שסייעה בהעמדת כתב האישום. סעיפי האישום שנאספו נגד הבעל הצטברו הודות לראיות החשובות שסיפקה מ' מהתיעוד. בתחנת המשטרה היא פגשה ברב-סמל ראשון ליעד אלמקיאס, חוקר במחוז הצפוני, שגבה ממנה עדות. "בחקירתו הראשונה הכחיש הבעל כל אלימות או איומים שיוחסו לו, בעוד מהאישה עלתה מסכת ארוכה וקשה של איומים והתעללות נפשית ופיזית שעברה מידיו", סיפר אלמקיאס.
התיעוד מבחינת המשטרה היה ההוכחה לדברים הקשים שתיארה. "ניתן לעקוב אחר החתימה הדיגיטלית של התיעוד ב'פתקים' שכתבה בסלולרי שלה ונראה בבירור שהתיעוד אותנטי", הסביר החוקר. "ניכר היה שהיא פנתה למשטרה בנקודת קפיצת מדרגה באלימות כלפיה, והבנו שהקו האדום הולך להיחצות בקרוב מאוד, ושאם לא ניכנס מהר לתמונה וניתן טיפול מדויק - היא עלולה להיפגע". לדבריו, "במהלך העימות בין בני הזוג, כחלק מהחקירה, האישה אמרה לו: 'אני רק רציתי שזה ייפסק'. זה משפט שנחרט לי בתיק הזה. היה לה רע והיא חששה לחייה".
4 צפייה בגלריה
הקטעים מתוך היומן שכתבה מ'
הקטעים מתוך היומן שכתבה מ'
"אני עוד שנייה פותח את הדלת וזורק אותך החוצה"
"אני חושבת שזה מאוד חשוב שנפגעות אלימות ידעו שבמשטרה מתייחסים ברצינות לאלימות, לא כמו פעם" מוסיפה מ'. "פחדתי שהם לא יאמינו לי ולא יעשו עם זה כלום. אבל הם האמינו לי והיו מאוד נחמדים אליי".
לילי בן עמי, מנכ"לית פורום מיכל סלה, ציינה כי בכל יום מגיעות אל הפורום יותר מ-30 פניות מנשים שנמצאות במעגל האלימות והן או קרוביהן זיהו תמרורי אזהרה. "אנחנו מזהות שתיעוד ראיות לאלימות יכול להציל חיים ולספק תשתית משמעותית לכתבי אישום. בסוף, אלימות במשפחה מתרחשת לרוב מאחורי דלת סגורה ומאחורי התריס המוגף, וזו מילה שלו מול מילה שלה. לכן, ראיות ותיעודים משנים את המשוואה".
סנגורו של הבעל מטעם הסנגוריה הציבורית, עו"ד נאג'י עמאר, מסר: "מדובר אדם נורמטיבי ואיש מחשבים שמפרנס את בני משפחתו ולא התכוון לפגוע באשתו. מדובר באב טוב ואכפתי שמשפחתו חשובה לו והוא יאמר את דברו בפני בית המשפט כשהתיק יתנהל".