מולדובה מיטלטלת היום (ב') בין רוסיה לאירופה, בין שמרנות לליברליזם – ובמידה רבה בין העבר לעתיד, בעקבות פרסום תוצאותיו של משאל העם שנערך אתמול ושבו התבקשו האזרחים להצביע בעד או נגד תוכניתה של הנשיאה מאיה סנדו לצרף את המדינה לאיחוד האירופי. במהלך הלילה נראה תחילה כי המחנה המתנגד להצטרפות צועד לניצחון סנסציוני, כשהוביל עם 57%, אבל לקראת הבוקר נמחק יתרונו, ובצהריים, אחרי ספירת 99.41% מהקולות, הודיעו הרשויות כי מחנה ה"כן" ניצח בפער זעום, עם 50.39% לתומכים לעומת 49.61% למתנגדים. כך או כך, מדובר בתוצאה מאכזבת לנשיאה סנדו.
9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו מולדובה נשיאה מאיה סנדו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו מולדובה נשיאה מאיה סנדו
פוטין וסנדו. זה מאבק גאו-פוליטי רחב יותר
(צילום: Daniel MIHAILESCU / AFP, AP)
9 צפייה בגלריה
מולדובה משאל עם
מולדובה משאל עם
מצביעים במשאל העם, אתמול. הפזורה בחו"ל דחפה את מחנה ה"כן"
(צילום: REUTERS/Vladislav Culiomza)
ההצבעה במולדובה – מדינה בת 2.6 מיליון תושבים שהייתה בעבר חלק מברית המועצות אך בשנים האחרונות נשאה פניה יותר ויותר למערב אירופה, במיוחד מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה – לוותה במתיחות רבה, והנשיאה הפרו-אירופית סנדו טענה במהלכה להתערבות חיצונית "חסרת תקדים" של רוסיה בהליכיה הפנימיים של מולדובה, בניסיון לשבש את ההצבעה, להרחיק את קישינב מהמערב ולהשאיר אותה באזור ההשפעה הרוסי.
בחודשים האחרונים ביצעה משטרת מולדובה כ-350 פשיטות ובהן עצרה מאות בני אדם החשודים שהתכוונו לשבש את ההצבעה בשם רוסיה, לא רק באמצעות הפצת שקרים וחומרי תעמולה פרו-רוסיים, אלא גם באמצעות "קניית" כ-300 אלף קולות, כרבע מסך המצביעים הצפויים, שיטו את התוצאות לטובת המחנה המתנגד לאיחוד האירופי, וזאת בהשקעה של מאות מיליוני דולרים.
בין השאר נטען כי את המבצע הפרו-רוסי הגדול הוביל איש העסקים הישראלי אילן שור, שנמלט למוסקבה אחרי שהואשם במולדובה בניסיון לערער את היציבות בשליחות הקרמלין והורשע שם בשחיתות. שור הנהיג במולדובה מפלגה פרו-רוסית שהוכרזה כ"לא חוקתית", אחרי שתמכה אשתקד בהפגנות נגד שלטונה של סנדו, לכאורה כדי להפילו ולאפשר עליית ממשל אוהד לרוסיה. בגין המעשים המיוחסים לו גם נתון שור בן ה-37 לסנקציות אמריקניות. הלילה, כשמחנה ה"לא" במולדובה הוביל ביתרון גדול, הוא לעג ברשתות החברתיות לנשיאה סנדו על ה"תבוסה" ו"הכישלון האומלל" שלה לכאורה.
9 צפייה בגלריה
אילן שור
אילן שור
אילן שור. לעג ל"תבוסה" ול"כישלון האומלל"
(מתוך אינסטגרם)
9 צפייה בגלריה
מולדובה משאל עם
מולדובה משאל עם
עומדים בתור לקלפי, אתמול בקישינב. 300 אלף קולות על השולחן
(צילום: REUTERS/Evgenia Novozhenina)
9 צפייה בגלריה
מולדובה משאל עם
מולדובה משאל עם
גם אחרי המהפך - לא לזה סנדו ציפתה. סופרים קולות
(צילום: REUTERS/Stringer)
לאמיתו של דבר, גם כעת כשסנדו השיגה את הניצחון הדחוק במשאל העם – קשה מאוד לראות בכך הצלחה. הנשיאה בת ה-52, כלכלנית לשעבר בבנק העולמי התומכת בכל מאודה בהצטרפות לאיחוד האירופי, יזמה את המשאל כדי לקבל אשראי פומבי מהציבור למדיניות שהיא מובילה וקיוותה לניצחון מהדהד. כעת לא רק שהניצחון שרשמה הושג בפער קטן מאוד, אלא נוסף על כך הוא הושג בעיקר הודות לשיעור ההצבעה הגבוה באופן יוצא דופן בקרב אזרחי מולדובה החיים בחו"ל, אוכלוסייה התומכת ברובה בהצטרפות לאיחוד האירופי. עובדה זו צפויה לערער את הנהגתה של סנדו בתוך מולדובה ואת התדמית הפרו-אירופית שניסו לצייר לאוכלוסייתה מחוצה לה.
מולדובה החלה את הליך ההצטרפות שלה לאיחוד האירופי בחודש יוני השנה, ולפי תוכניתה של סנדו היא אמורה להשלים אותו עד 2030. התוצאות המסתמנות בקישינב הן אכזבה גדולה לא רק לסנדו אלא גם לבריסל, שבצל מה שנראה כהתקרבות של גאורגיה בחזרה לרוסיה קיוותה לפחות לגרור את מולדובה למרחב ההשפעה שלה במאבק הגאו-פוליטי מול מוסקבה.
9 צפייה בגלריה
מולדובה נשיאה מאיה סנדו
מולדובה נשיאה מאיה סנדו
הנשיאה מצביעה, אתמול. האשימה "ארגוני פשיעה" בשיתוף פעולה עם בעלי אינטרסים בחו"ל
(צילום: Daniel MIHAILESCU / AFP)
9 צפייה בגלריה
מולדובה משאל עם
מולדובה משאל עם
קרב צמוד גם בבחירות לנשיאות: הולכים לסיבוב שני. קלפי באולם הספורט
(צילום: Daniel MIHAILESCU / AFP)
9 צפייה בגלריה
מולדובה אלכסנדר סטויאנוגלו מועמד בחירות נשיאות
מולדובה אלכסנדר סטויאנוגלו מועמד בחירות נשיאות
אלכסנדר סטויאנוגלו. מבטיח "מדיניות מאוזנת", נתמך על-ידי פרו-רוסים
(צילום: AP /Vadim Ghirda)
בנאום שנשאה לפנות בוקר אמרה הנשיאה סנדו כי יש "ראיות ברורות" לכך שארגוני פשיעה משתפים פעולה עם גורמים זרים העוינים לאינטרסים של מולדובה והזרימו לתהליך עשרות מיליוני אירו בניסיון לעוות את ההצבעה ולקנות מאות אלפי קולות. בפנים חמורות סבר היא טענה כי מדובר בהונאה בקנה מידה חסר תקדים, והבטיחה שלא להיכנע: "המטרה שלהם היא לפגוע בתהליך הדמוקרטי וללכוד אותנו באי-ודאות ובחוסר יציבות. כוונתם הייתה לזרוע פחד ופאניקה בחברה. אנחנו ממתינים לתוצאות הסופיות, ונגיב בהחלטות נחרצות".
משאל העם התקיים במקביל לבחירות לנשיאות מולדובה, ומהתוצאות שפורסמו הלילה עולה כי גם בזירה זו נמצאת סנדו בבעיה: היא אמנם גרפה כ-42% מהקולות, אך מכיוון שלא השיגה את התמיכה הנחוצה לניצחון בסיבוב הראשון, 50%, היא תיגרר לסיבוב שני ב-3 בנובמבר, ומולה יתייצב התובע הכללי לשעבר אלכסנדר סטויאנוגלו, שקיבל 26%. סטויאנוגלו, שזוכה לתמיכה מצד סוציאליסטים פרו-רוסים, עשוי לאסוף סביבו את תומכיהם של מועמדים אחרים ולסכן את נשיאותה של סנדו. הוא טוען כי אם יעלה לשלטון ינקוט מדיניות "מאוזנת" וישמור על קשרים עם כל הצדדים – האיחוד האירופי, ארה"ב ורוסיה.