גורמים בכירים המעורבים במשא ומתן הרגיש לעסקת חטופים עם חמאס הופתעו אתמול (ראשון) מהודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששרטט את הקווים האדומים של ישראל במובן נוסף - שמקשה לדבריהם על השיחות עם מצרים על עתיד ציר פילדלפי והפעולה ברפיח.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה רוהמ ביבי בנימין נתניהו ,  כרם שלום, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
ראש הממשלה רוהמ ביבי בנימין נתניהו ,  כרם שלום, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
נתניהו וא-סיסי
(צילום:REUTERS/Shannon Stapleton, חיים גולדברג פלאש90, Christophe Ena / POOL / AFP,)
בהודעת ראש הממשלה אתמול צוין באחד התנאים כי "לא יתאפשרו הברחות נשק לחמאס ממצרים לגבול עזה". לדברי הגורמים הבכירים אין בכך הקשחת תנאים יוצאת דופן, אולם ההודעה של נתניהו מקשה על המגעים עם המצרים, לפני שנכנסים לפרטים עצמם בשיחות היום. "זה מזיק לשיח שמתנהל עם קהיר ומשפיע לרעה על כל השיחות", הם אמרו.
שלשום, נזכיר, ל-ynet נודע נתון חדש - 70% מהמנהרות שהתגלו ברפיח וחצו למצרים נאטמו על-ידי קהיר.
במשלחת הביטחונית שיצאה הבוקר לקהיר, בראשות ראש השב"כ רונן בר, נמצאים גם ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון דרור שלום, ראש אגף אסטרטגיה בצה"ל אלוף אליעזר טולדנו ומתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן. בביקור הצדדים יעסקו בין השאר בסוגיית מעבר רפיח, וצפויה לעלות בקשה ישראלית לבניית מכשול תת-קרקעי בציר פילדלפי למניעת הברחות אמל"ח.
גורמים במערכת הפוליטית והביטחונית קיבלו אתמול בתדהמה את הודעתו הרשמית של ראש הממשלה בנימין נתניהו על חמשת העקרונות במשא ומתן לשחרור החטופים, בעיקר בגלל התזמון שלה. נתניהו קיים אמש דיון ביטחוני והערכת מצב לגבי עסקה לשחרור החטופים יחד עם שר הביטחון יואב גלנט ואנשי צבא ומודיעין.
2 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לשער בגין
הפגנה מחוץ לשער בגין
המחאה אתמול בתל אביב למען החזרת החטופים
(צילום: יובל חן )
ואולם, זמן קצר לפני הישיבה, החליט נתניהו לחשוף בהודעה רשמית לתקשורת את התנאים שלו לעסקה – ועוד בטרם סיכם דבר עם גלנט ואנשי המערכת הביטחונית. ההודעה של נתניהו פורסמה באחד הרגעים הקריטיים לשחרור חטופים במסגרת עסקה אפשרית מול חמאס.
גורם ביטחוני טען כי נתניהו פרסם את ההודעה כדי לייתר את הדיון על העסקה ובכך פגע בסיכוי לקדם אותה. "התנהלות לא ראויה שתפגע בסיכוי להחזיר את החטופים הביתה", אמר הגורם הביטחוני. "יש פה גם שאלה של טיימינג. אם אתה מוציא את ההודעה עוד לפני שהדיון בלשכה התחיל - אז בשביל מה לקיים דיון? אם זו ההתנהלות החטופים לא יחזרו".
העסקה, נזכיר, כוללת שלושה שלבים - כשבשלב הראשון ישתחררו כל הנשים, החולים והמבוגרים שנותרו בשבי. מדובר ב-33 חטופים חיים ומתים, לפי הדיווחים, שישוחררו במשך שישה שבועות. בשלב ב' - שעליו ינהלו חמאס וישראל משא ומתן - אמורים להשתחרר יתר החטופים החיים, ובעיקרם הגברים הצעירים והחיילים. על השלב הזה סובבת המחלוקת החריפה ביותר בהסכם, שכן חמאס מתנה את קיומו בהפסקת אש קבועה - ואילו ישראל לפי שעה מסרבת לה. בשלב השלישי אמורים להשתחרר שאר הגופות. בכל שלב במסגרת העסקה ישראל אמורה לשחרר מאות מחבלים מבתי הכלא.