הסכסוך בין חברת סולל בונה לרכבת ישראל סביב העבודות על הגשר במחלף ענבה שבכביש 1 נמשך, ובינתיים – הציבור משלם. לאחר שהעבודות הופסקו אתמול (שלישי), לכאורה בשל טענות למחסור בכוח אדם בחברת סולל בונה, ובצל מערכת יחסים מורכבת בין שתי החברות, הן צפויות להתחדש הערב.
1 צפייה בגלריה
חסימות במחלף ענבה בכביש 1
חסימות במחלף ענבה בכביש 1
הגשר במחלף ענבה בכביש 1. החברות מסוכסכות
(צילום: יובל חן )
במכתב ששלח מנכ"ל חברת סולל בונה, אסף ענבר, לסמנכ"ל הפיתוח של הרכבת, איליה וולקוב, נטען כי "מאז מרץ אשתקד, לא פחות מארבע פעמים תיאמתם איתנו את עבודות הפירוק המדוברות – ובכל פעם ביטלתם אותן ברגע האחרון, מטעמים פוליטיים ובלחץ מפלגות מסוימות שהתנגדו לביצוע עבודות הפירוק בשבת. העבודות צריכות להתבצע ברצף אחד, כנדרש מקצועית ובטיחותית. בשל הביטול הוצאנו סכומי כסף ניכרים, והכל משיקולים פוליטיים ולא ענייניים".
עוד הוא הוסיף במכתב כי "מאותם טעמים פוליטיים, החלטתם לשנות את שיטת הפירוק: במקום לפרק את הקונסטרוקציה כולה ברצף במהלך סוף שבוע אחד, כאשר בזמן הפירוק אין תנועה תחת הגשר – החלטתם לבצע את הפירוק במשך שבעה לילות, כאשר בתום כל לילה נשאר חלק מהקונסטרוקציה כאשר אינו מפורק – והתנועה בכביש למטה נמשכת. השינוי הפך את הפירוק למורכב ומסוכן בהרבה, ויצר בהכרח סיכון לציבור הנוסע בכביש 1".
עוד טענו בחברה, כי "נוכח המורכבות וכדי להקטין את הסיכון שיצרה בחירתכם, הכרחי שדן טמיר, מנהל מקצועי ותפעולי של העבודות בגשר, שהקים את הקונסטרוקציה המדוברת – חייב להיות נוכח בעת עבודות הפירוק. טמיר גויס למילואים בסוף חודש מאי ולמרות זאת התחלנו את העבודות ביומיים הראשונים, אך הבהרנו שכשנגיע לשלב המורכב יותר – לא נוכל להתקדם בלי נוכחותו".
אתמול בשעות הבוקר, סולל בונה עדכנה את הרכבת שטמיר לא הצליח להשתחרר משרות המילואים, ולכן ביצוע העבודות ייאלץ להידחות. "טמיר צפוי לסיים את שירותו תוך שבוע. אנו עושים מאמץ להקדים זאת, אך הדבר לא בשליטתנו. לא יעלה על הדעת שחברתנו תיפגע ותאוים בחילוט ערבות בסך 40 מיליון שקל, רק כי בעל תפקיד קריטי שוהה במילואים – ומשרת את המדינה".
ברכבת ישראל הסתפקו מצידם במכתב תגובה קצר לדברים אלו, בו נאמר: "המכתב שבנדון, על כלל האמור בו, אינו מקובל עלינו לחלוטין, ואין לנו אלא להתפלא על עזות המצח בעצם שליחתנו. לצערנו, לא הופתענו מהתנהלותכם זו, אשר חוזרת על עצמה בכל הפרויקטים בהם הנכם מעורבים לאחרונה. בשיחות ופגישות שהתקיימו בינינו לאחרונה לא טענתם ולו פעם אחת על בעיות בטיחות בנושא שבנידון".
עוד הוסיפו ברכבת, כי "החלטותיה של רכבת ישראל מתקבלות אך ורק משיקולים מקצועיים ובמסגרת הסטנדרטים המחמירים ביותר, וכך גם מצופה שתנהג חברת סולל בונה. כלל העבודות, היקפן ועיתויין תואמו איתכם, כמו גם עם גורמים נוספים לרבות משטרת ישראל, מתוך רצון למזער את הפגיעה בציבור ככל הניתן. אנו דורשים שתעמדו בכל התחייבויותיכם ותבצעו את כל העבודות במסגרת לוח הזמנים ההדוק שנקבע לביצוען".
בינתיים, כאמור, העבודות אכן צפויות להימשך, אולם מערכת היחסים הרעועה – בלשון המעטה – בין שתי החברות, מעמידה בספק רב את המשך העבודות התקין, הן בפרויקט זה והן בפרויקטים האחרים. בעוד שהסכסוך נמשך, אזרחי ישראל הם אלו שסובלים מהפקקים, העומסים והחסימות החוזרות הכלולות בכך.