109 חטופים עדיין מוחזקים ברצועת עזה, כולל עשרה אזרחים זרים. באופן רשמי, הודיעה ישראל על מותם של 36 מהם (מתוכם שלושה אזרחים זרים) - כך ש-73 עדיין מוגדרים בחיים. בפועל, לפי ההערכות ופרסומים זרים, מספר החטופים החיים נמוך יותר - אך עומד ככל הנראה על יותר מ-50.
5 צפייה בגלריה
109 החטופים. התמונה החסרה: של אזרח תאילנד בנאוואת סאית'יאו
109 החטופים. התמונה החסרה: של אזרח תאילנד בנאוואת סאית'יאו
109 החטופים. התמונה החסרה: של אזרח תאילנד בנאוואת סאית'יאו
(צילום: מטה המשפחות להחזרת החטופים, באדיבות המשפחות)
אי הוודאות הזו בנוגע לגורלם של חטופים רבים נחשבת לאחת המחלוקות העיקריות בין ישראל לחמאס, שמונעת - לצד סוגיית פילדלפי וציר נצרים - את קידום העסקה שעל הפרק. כך למשל, מותו של אברהם מונדר, שגופתו חולצה מחאן יונס, נודע רק אתמול בבוקר - עם השבת גופתו. אבל, כמוהו, כל חמשת החטופים האחרים שגופותיהם הושבו אתמול בבוקר נחטפו לרצועת עזה בעודם בחיים - והמשפחות מדגישות שניתן היה להצילם אם הממשלה הייתה מתקדמת לעסקה כבר לפני חודשים רבים. לכל הפחות, היה ניתן להציל שלושה מהם בעסקה הקודמת, לצד שבע נשים נוספות.
רבים יצאו אמש להפגין ברחבי הארץ בקריאה להציל את החטופים שעדיין בשבי, אחרי חילוץ הגופות, ובמקביל דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי שב וחזר אמש על המסר לפיו צה"ל לא יוכל לשחרר את כל החטופים במבצעי חילוץ. "אנחנו מבינים היטב את הדחיפות לנוכח החשש הגובר למצבם הבריאותי והנפשי ככל שחולף הזמן. צה"ל פועל יום-יום, לילה-לילה, להביא עוד מודיעין ולייצר עוד אפשרויות מבצעיות לחילוץ חטופים. אבל לא נוכל להשיב את כולם במבצעי חילוץ", אמר.
שמות החטופים נכתבו על דרך בגין בת"א
(צילום: מיקי שמידט, אדר אייל)

5 צפייה בגלריה
 משפחות חטופים כותבות על הכביש את שמות החטופים
 משפחות חטופים כותבות על הכביש את שמות החטופים
(צילום: יאיר שגיא)
נתניהו הצהיר, גם אתמול, שמטרתו היא "למקסם" את מספר החטופים החיים שישוחררו. ישראל, לפיכך, דורשת לקבל רשימה של 33 חטופים - חיים ומתים - שישוחררו בשלב הראשון של העסקה, ובהמשך לנהל מו"מ בנושא. השיחות האלה, לצד אי ההסכמות סביב נצרים ופילדלפי, צפויות להאריך את המשא ומתן. לא רק שאלת פילדלפי ונצרים עומדת על הפרק - אלא גם השאלה אם יימצא נוסח שיהיה מקובל הן על ישראל, והן על חמאס בכל הנוגע למעבר מהשלב הראשון לשני. ראש הממשלה נתניהו עצמו הזכיר אתמול רק את החלק הראשון של העסקה, ולא התייחס ליתר - במה שנראה כאסטרטגיה: לשחרר כמה שיותר חטופים בשלב הראשון, אבל לא בהכרח להמשיך.
כך או כך, שאלת המו"מ מתייחסת למעשה לסעיף 14 - שעוסק בשאלת משך המו"מ העתידי וקובע שהפסקת האש הזמנית תימשך כל עוד המו"מ על השלב השני נמשך, גם אם השלב הראשון כבר הסתיים. ישראל חוששת ממצב שבו תידרש למעשה לנהל מו"מ לעולמי עד, והתעקשה שהנוסח יאפשר לה לסיים את המו"מ ולחדש את הלחימה. לפי פרסום של רונן ברגמן, חמאס מתעקש על ניסוח הסעיף באופן שיהיה לו נוח, אף שהוא חורג באופן בוטה מהחלטת מועצת הביטחון שאימצה את ההצעה הישראלית.
הגרי: "לא נוכל להשיב את כולם במבצעי חילוץ"
(צילום: דובר צה"ל )

מלבד כל אלה, עומד מכשול נוסף בפני נתניהו - גם אם בימים האחרונים נשמעו בליכוד מי שניסו להסיר אותו מסדר היום. בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, שמתנגדים להסכם, עשויים לפרוש מממשלתו, וייתכן שגם מהקואליציה - מה שאמור להוביל לפירוק הממשלה ולבחירות. בימים האחרונים אמנם אמרו בכירים בליכוד שהוא מאמין שיוכל להוביל עסקה ולמנוע את פיזור הכנסת - אבל האיום של בן גביר וסמוטריץ' עדיין נמצא על הפרק, ובוודאי נחשב לאחד השיקולים של נתניהו כשהוא עומד בפני הגעה לעסקה.

חמאס לא מגיע לשולחן

הבשורה על חילוץ הגופות אתמול בבוקר, והזעם על הממשלה, מגיעים בשעה שהאופטימיות שהייתה בסוף השבוע שעסקת חטופים אכן אפשרית - התחלפה בימים אלה בפסימיות מרה. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמנם שאמר שראש הממשלה בנימין נתניהו מסכים להצעה האמריקנית במלואה, אך בפועל נראה כי זה לא המצב - ובינתיים בקהיר כשלו גם השיחות על ציר פילדלפי, שהסתיימו ללא כל בשורה. בינתיים הדגיש אמש בלינקן, טרם עזיבתו את קטאר, כי "ההסכם ברור מאוד וכולל לוחות זמנים ומיקום שמהם ייצא צה"ל בעזה. ישראל הסכימה לכך".
5 צפייה בגלריה
פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקאי
פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקאי
בלינקן ונתניהו, שלשום. לא ברור מה השיב א-סיסי
(צילום: David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem)
חמאס, מצידו, מקפיד בכלל לומר כי הוא מסרב לכל המתווה החדש, והמתווכות - שציפו לקיים לקראת סוף השבוע פסגה בקהיר "כדי לסכם" - התבדו פעם נוספת. גורם המעורה במו"מ שלשום אמר ל-ynet כי האתגר המרכזי כעת הוא להביא את חמאס לשולחן המו"מ. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ערך אתמול בליץ ביקורים במצרים ובקטאר, בניסיון להביא את חמאס לשולחן - אבל לפי שעה נראה שללא הצלחה יתרה.
בימים חמישי ושישי אמורה להתכנס פסגה ל"סגירת" העסקה, אבל היא כרגע נמצאת בסימן שאלה - בשל הסירוב המצרי להסכים לנוכחות צה"ל בציר פילדלפי, וסירובם אפילו להעביר את עמדת ישראל בנושא לידי חמאס. בלינקן ניסה ללחוץ בביקורו בקהיר על נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לקבל את ההצעה האמריקנית שנוגעת לפילדלפי ומקובלת על נתניהו, אך כרגע לא ברור מה התשובה שקיבל. גורם ישראלי אמר כי כרגע - כלל לא בטוח שתהיה פסגה, וגם אם תהיה לא יהיה באמת על מה לדבר - כל עוד ישראל בעמדתה והמצרים לא מקבלים אותה.
5 צפייה בגלריה
נדב פופלוול, בוכשטב יגב, יורם מצגר, חיים פרי, אברהם מונדר, אלכס דנציג
נדב פופלוול, בוכשטב יגב, יורם מצגר, חיים פרי, אברהם מונדר, אלכס דנציג
מימין למעלה: נדב פופלוול, יורם מצגר, אלכס דנציג. מימין למטה: יגב בוכשטב, אברהם מונדר, חיים פרי
(באדיבות המשפחה)
מנגד, בכיר ישראלי אחר אמר: "אנחנו ממשיכים את המאמצים שלנו בכל הכוח. חמאס מסרב. אפשר לספר סיפורים על טרפודים, אבל אין מאחורי זה דבר. אנחנו עושים כל המאמצים להגיע למומנטום של עסקה כדי להביא את חמאס לשיחות, אבל הוא פשוט לא בעסקה. בכל פעם שאנו מתגמשים חמאס רוצה עוד. גם אם הם רוצים עסקה - כרגע לא יודע מה הם רוצים - אז חשוב שגם נפגין מולם עמידה איתנה ונחישות".

להציל, לא להנציח

בינתיים, בימים האחרונים גובר זעמם של היישובים שתושביהם נטבחו ונחטפו ב-7 באוקטובר על הממשלה, בצל ההחלטה ששרת התחבורה מירי רגב תארגן את טקס הזיכרון למען יקיריהם. התושבים אומרים כי הממשלה, במקום להנציח את המתים, צריכה לעשות בימים אלה הכול כדי להציל את אלה שעוד ניתן להשיב בחיים מרצועת עזה - ולא להפוך את האבל לפוליטי.
5 צפייה בגלריה
הפגנות להחזרת החטופים ברחוב עזה בירושלים
הפגנות להחזרת החטופים ברחוב עזה בירושלים
מפגינים בירושלים, אמש
(צילום: שלו שלום)
ובזמן שהצדדים ממשיכים בדיונים, החטופים סופרים את היום ה-320 בשבי ברצועת עזה. ספק אם כשנחטפו, האמינו שייקח כל-כך הרבה זמן להחזירם. "אין להם זמן", מדגישים במטה המשפחות, כשברקע מהדהדת אמירתו של ראש הממשלה שלפיה "החטופים סובלים, אבל הם לא מתים".
מנגד, חברי "פורום תקווה" - שמייצגים בני משפחות שקוראים להמשיך בהפעלת לחץ צבאי על חמאס - מביעים התנגדות חריפה למתווה שעל הפרק. הם טוענים, בין השאר, כי בעסקה הזו לא יחזרו כל החטופים - והיא תגזור את דינם של אלה שיישארו בשבי. בנוסף, החשש שלהם הוא שחמאס ינצל את הפריסה מחדש של צה"ל ויפסיק את שחרור החטופים באמצע באמתלות שונות - מבלי לשחרר את המספר שהתחייב.
פורסם לראשונה: 22:02, 20.08.24