נאום העקרונות של ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול (חמישי) בבה"ד 1 עלול להביא לפיצוץ המו"מ לעסקה. בקרב המעורבים במו"מ יש חשש שהעקרונות שקבע נתניהו אתמול מהווים הקשחה בעמדות ישראל - ובצהריים אישר נתניהו כי ישראל לא תיסוג מציר פילדלפי, חרף דיווח לפיו נבחנת נסיגה אם יותקנו מערכות מעקב או סנסורים בצד המצרי. "ראש הממשלה עומד על כך שישראל תישאר בציר פילדלפי", נמסר מלשכתו.
דברי ראש הממשלה בטקס סיום קורס קצינים
(צילום: דובר צה"ל )

נתניהו הציג אתמול בבה"ד 1 עיקרון שלפיו לא יתאפשרו הברחות נשק לחמאס ממצרים דרך הגבול עם רצועת עזה. "לא נאפשר הברחת נשק לחמאס ממצרים - בראש ובראשונה על-ידי שליטה בציר פילדלפי ובמעבר רפיח", אמר אך הוא לא הצהיר חד-משמעית כי ישראל תנכח שם פיזית. ישראל אכן בוחנת אפשרות שלא להשאיר כוחות על הציר לאחר גילוי המנהרות והשלמת מכשול בצד המצרי. ברויטרס דווח כי מצרים וישראל דנות בהתקנה של מערכת סנסורים לאורכו של ציר פילדלפי, שתאפשר לכוחות צה"ל לסגת ממנו במקרה שיושג הסכם הפסקת אש ברצועה, אחרי שובה של משלחת המשא ומתן בראשות ראש השב"כ רונן בר שבה לארץ מקהיר.
לפי לשכת ראש הממשלה, "הדיווח לפיו ישראל דנה באפשרות לסגת מציר פילדלפי, הינו פייק ניוז מוחלט. ראש הממשלה עומד על כך שישראל תישאר בציר פילדלפי. כך הנחה את צוותי המשא-ומתן, הבהיר זאת לנציגי ארצות-הברית השבוע, ועדכן על כך אמש את הקבינט".
סוגיית ציר פילדלפי היא לא היחידה שמאיימת על המו"מ. "לא נאפשר את חזרתם של מחבלים חמושים וכניסת אמצעי לחימה לצפון הרצועה", אמר אתמול ראש הממשלה נתניהו בנאומו בבה"ד 1. ישראל אמורה לסגת מציר נצרים במסגרת העסקה, אך נתניהו דורש להבחין בין חמושים לאזרחים בכל הנוגע לחזרה לצפון רצועת עזה. חמאס מצידו דורש חזרה של התושבים לצפון הרצועה, וישראל מצידה דורשת ערבויות שלא ישובו חמושים. בין היתר נבחן בנושא בידוק באמצעות האו"ם.
גורם המעורה בפרטים ששוחח עם רויטרס בכל הנוגע לציר פילדלפי הסביר כי "הדיונים מתקיימים סביב סנסורים שייבנו בצד המצרי של הציר". לדבריו, "הרעיון הוא לזהות מנהרות, או דרכים אחרות שהם ינסו להבריח נשק או אנשים לתוך עזה. זה כמובן יהיה אלמנט משמעותי בעסקת החטופים". כשנשאל המקור אם זה יהיה משמעותי מאחר שחיילי צה"ל לא יצטרכו לשהות לאורך ציר פילדלפי, השיב המקור: "נכון".
1 צפייה בגלריה
ציר פילדלפי
ציר פילדלפי
(צילום: יואב זיתון)
לפי המקורות המצריים, בקהיר לא הביעו התנגדות להתקנת מערכת המעקב - אם תזכה לתמיכה ולמימון של ארה"ב. המקורות ציינו עוד כי מצרים לא תסכים לדבר שישנה את הסדרי הגבולות בינה לבין ישראל, שלא נקבע במסגרת הסכם השלום בין המדינות.
במהלך ישיבת הקבינט הלילה נמסרה לשרים סקירה על המגעים לעסקת חטופים. צוות המו"מ שידר אופטימיות זהירה שניתן להתקדם לעסקה - אך כאמור, יש כמה נקודות מחלוקת ובהן ציר פילדלפי ועניין החמושים. כך או כך, צוות המו"מ העריך שייקח עוד זמן להגיע לעסקה.
בדיון אמש פרץ ויכוח בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לשרה גילה גמליאל. גמליאל שאלה את בן גביר אם הוא לא מתחרט שהצביע נגד העסקה הראשונה. בן גביר השיב שהוא לא מתחרט. "אני חושב שצדקתי אז ואני חושב שאני צודק היום", אמר.
פורסם לראשונה: 11:28, 12.07.24