פיצוצים בשמי חלב, ביום רביעי האחרון

שתי תקיפות משמעותיות נגד איראן בסוריה - תוך פחות משבוע: צילומי לוויין שפורסמו אמש (שישי) חשפו את הנזק משתי התקיפות האחרונות המיוחסות לישראל בסוריה. מדובר בתקיפה בנמל התעופה הבינלאומי בחלב ביום רביעי האחרון, וכן בתקיפה באזור מסיאף שבמערב סוריה שבה על פי הדיווחים הושמד מחסן טילים איראני. לפי דו"ח המודיעין של חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI), הנזק למסלול הנחיתה בנמל התעופה בחלב כבר תוקן - מה שאומר שהתקיפה לא נועדה להשבית את המסלול לאורך זמן, אלא רק למנוע ממטוס איראני לנחות במקום "ולאותת על הכוונות".
עוד סבורים מחברי הדו"ח כי נמל התעופה כנראה כבר חזר לכשירות מלאה. בדו"ח צוין עוד כי על פי הדיווחים בתקשורת, נמל התעופה משמש את איראן לצורך העברת נשק לחיזבאללה. לעומת התקיפה הזו שגרמה לנזק קל, בצילומי הלוויין של אזור התקיפה בחמישי שעבר במסיאף ניתן לראות הרס רב של מבנים רבים מאוד. "המפעל הותקף כבר מספר פעמים בעבר", צוין בדו"ח.
5 צפייה בגלריה
תקיפה בחלב  סוריה, דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל
תקיפה בחלב  סוריה, דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל
הנזק בנמל התעופה בחלב אחרי התקיפה ביום רביעי האחרון
(צילום: ImageSat International - ISI)
5 צפייה בגלריה
תקיפה במסיאף סוריה, דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל
תקיפה במסיאף סוריה, דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל
"הרס רב של מבנים רבים מאוד". אחרי התקיפה במסיאף
(צילום: ImageSat International - ISI)
5 צפייה בגלריה
תקיפה במסיאף סוריה, דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל
תקיפה במסיאף סוריה, דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל
לפני התקיפה במסיאף
(צילום: ImageSat International - ISI)
לפני אותה תקיפה במסיאף, רוסיה קיפלה מהאזור מערכת S-300 - ובכך יצרה הזדמנות לתקיפה ביעד שנחשב לאסטרטגי. באותה תקיפה נפגע לפי הדיווחים גם "מרכז למחקרים מדעיים", שבו שודרג הדיוק של טילים סוריים ואיראניים, ויוצרו טילים ורקטות מדויקים עבור צבא סוריה, חיזבאללה והמיליציות הפרו-איראניות.
הבוקר פורסמו תמונות לווין מחלב גם על ידי סוכנות הידיעות AP, אשר דיווחה כי כתוצאה מהתקיפה גם הוצתה שריפה בנמל התעופה. דרומית לפגיעה במסלול, בצד הצבאי של נמל התעופה, הייתה מפוזרת פסולת כתוצאה מתקיפה נוספת - שפגעה ב"אובייקט" שהיה על מסלול ההמראה, ובמבנה נוסף.
סוריה מסרה שלשום כי בתקיפה ביום רביעי נפגע גם נמל התעופה בדמשק. במכתב ששלח משרד החוץ הסורי למועצת הביטחון של האו"ם, הוא אישר כי בתקיפה נפגע מסלול ההמראות והנחיתות בחלב שיצא מכלל שימוש, ובמקביל הושמדו בו עזרי ניווט. לפי הפנייה הסורית, בנמל התעופה בדמשק נפגעו תשתיות, ובהן מכשיר עזר ניווט שנחשב חיוני לנחיתות. כמה שעות לאחר שחשפה את הפרטים, הודיעה סוריה כי נמל התעופה בחלב יחזור היום לפעילות מלאה.
במקביל לפנייה הסורית לאו"ם, שר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד אמר אתמול בעקבות התקיפות המיוחסת לישראל כי היא "משחקת באש". אל-מקדאד הוסיף כי "ישראל מציבה את המצב הביטחוני באזור בסכנת פיצוץ. סוריה לא תשקוט אל מול התקיפות הישראליות החוזרות והישראלים ישלמו את המחיר - במוקדם או במאוחר יותר".
מכשירי העזר לניווט שנפגעו בדמשק ובחלב הם מכשירי DME, שמסייעים לטייסים להתמקם טוב יותר במתחם נמל התעופה ולהתביית באופן מדויק יותר לכיוון המסלול. המכשירים הללו קיימים כמעט בכל נמל תעופה, אבל לעיתים אותם נמלים כוללים תשתיות לנחיתת מכשירים - ועל כן המכשיר מתייתר.
( צילום: נוויל האריס)

זמן קצר לפני הפנייה הסורית לאו"ם פרסמה רשות התעופה האזרחית בסוריה הודעה לטייסים ולחברות התעופה שלפיה מסלול הטיסה היחיד בשדה התעופה חלב נסגר לטיסות עקב "עבודות שמתבצעות במקום".
המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה סורי שמקום מושבו בבריטניה, דיווח שלשום כי "שלושה מהטילים בתקיפה הישראלית פגעו בשדה התעופה הצבאי אל-ניירב, שסמוך לנמל התעופה הבינלאומי של חלב. הטילים גרמו לפיצוצים במחסני אמל"ח איראניים שנמצאים בשדה הצבאי".
לפי מרכז המעקב, "הכוחות הרוסיים שפועלים באזור חלב ידעו על התקיפה זמן קצר לפני שהתרחשה. לדברי המרכז, "הכוחות הרוסיים שנמצאים בנמל התעופה הבינלאומי של חלב העלו כוננות כחצי שעה לפני התקיפה הישראלית".
כשעה וחצי לאחר התקיפה בחלב, סוכנות הידיעות הממלכתית סאנא דיווחה על תקיפה ישראלית נוספת - הפעם באזור דמשק - שנשמעה היטב במרחב הבירה. הסורים דיווחו כי מערכות ההגנה האוויריות פעלו נגד "היעדים העוינים" שהגיעו מכיוון הכינרת - ויירטו את חלקם. מרכז המעקב הסורי טען כי בתקיפה "שני טילים ישראליים פגעו במטרות שלהם במרחק קילומטרים מנמל התעופה הבינלאומי של דמשק, כשהמטרה הייתה סוללת הגנה אווירית באזור".
זו לא הפעם הראשונה שתקיפה שמיוחסת לישראל הובילה לסגירת נמל תעופה סורי. לפני כחודשיים וחצי דיווחה סוריה כי ישראל תקפה במטח טילים מכיוון הגולן כמה יעדים מדרום לבירה דמשק, כולל נמל התעופה. פחות מחצי יממה לאחר מכן הודיע משרד התחבורה הסורי על הקפאת הטיסות היוצאות והנוחתות בנמל התעופה הבינלאומי בבירת סוריה. רשת "אל-ערביה" דיווחה אז מפי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, גוף אופוזיציה שמקום מושבו בלונדון, כי בתקיפה נפגעו מחסנים של חיזבאללה ומיליציות נוספות הכפופות לאיראן. עוד נמסר אז כי בתקיפה נפגע מגדל הפיקוח בנמל.
5 צפייה בגלריה
הריסות נמל התעופה בדמשק, סוריה
הריסות נמל התעופה בדמשק, סוריה
הנזק בנמל התעופה בדמשק, לפני כחודשיים
תיעוד התקיפה באזור מסיאף

לפני פרסום צילומי הלווין אתמול דיווח העיתון א-שרק אל-אווסט, שיוצא לאור בלונדון, כי רוסיה דרשה מהמיליציות הפרו-איראניות לסגת מעמדות צבאיות ממערב למחוז חמה בסוריה וכן מעמדות במרכז ובמערב סוריה. לפי הדיווח, שמיוחס למקורות במשטר הסורי, ההוראה נובעת מרצון להימנע מהמשך חשיפתן של המיליציות לתקיפות הישראליות באזורים אלה. בעיתון ציינו כי התקיפות הישראליות אף "התגברו בימים האחרונים".
העיתון ציין כי את הדרישה הרוסית העלו שלושה קצינים רוסים בפגישה עם עמיתיהם האיראנים בנמל התעופה הצבאי של חמה ביום רביעי האחרון. לדברי מקור במשטר הסורי, "קצינים רוסים הודיעו לצד האיראני על הצורך לפנות את המפקדות הצבאיות ליד האתר של גדוד 49, השייך לכוחות המשטר הסורי". מדובר באחד האתרים הצבאיים החשובים ביותר במערב חמה, מכיוון שהוא מכיל טילי S-200 ארוכי טווח וציוד צבאי אחר מתוצרת רוסיה.
"הקצינים הרוסים דרשו מהאיראנים גם לפנות אתר צבאי איראני שני באזור אל-חמידיה, דרומית למחוז טרטוס שבחוף הסורי", הוסיף אותו מקור. הוא הדגיש כי ההוראות לפינוי המקומות הצבאיים הועברו כדי שהמיליציות הפרו-איראניות יוכלו להימנע מתקיפות אוויריות ישראליות. בנוסף, לפי הדיווח, הרוסים מבקשים לשמור על יציבות במערב סוריה - ולמנוע מהישראלים "תירוצים" להמשיך בהפצצות באזור. לפי העיתון, נאמני המשטר הסורי האשימו כי רוסיה היא "בעלת ברית חלשה", מכיוון שאינה יכולה למנוע את התקיפות הישראליות החוזרות ונשנות, שמפירות את ריבונותה של סוריה.
פורסם לראשונה: 19:59, 02.09.22