יוסי יהושוע על פגישת גנץ ארדואן
(צילום: נויל האריס)

חמישה ימים לפני הבחירות בישראל, ייפגש היום (חמישי) באופן מפתיע שר הביטחון בני גנץ עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בשעה 15:30 באנקרה. בשנה האחרונה נפגשו עם הנשיא הטורקי גם נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד, והנכונות של ארדואן לפגוש את גנץ כעת עשויה ללמד עד כמה הטורקים רוצים בהידוק הקשר הביטחוני.
הפגישה תתקיים במשכן הנשיא של ארדואן, ומתווספת לפגישה המתוכננת עם שר ההגנה הטורקי חולוסי אקאר במשרד ההגנה. מטעמו של שר הביטחון נמסר כי "מדובר במפגש הראשון של שר ביטחון עם מקבילו ועם גורמים מדיניים בטורקיה לאחר למעלה מעשור. במסגרת המפגשים, יחדש גנץ את יחסי הביטחון הרשמיים בין המדינות".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
ביקור ראשון של שר ביטחון ישראלי בטורקיה מ-2012. נחיתת גנץ באנקרה
(צילום: אלעד מלכה)
גנץ הגיע אמש לאנקרה לביקור עבודה לקראת הכרזה על חידוש הקשרים הביטחוניים עם המדינה, לאחר שבחודשים האחרונים ניהלו גורמים ביטחוניים ישראליים וטורקיים מגעים חשאיים לחידוש היחסים. לפי מקור ביטחוני, "ההתקרבות תיעשה בצעדים מדודים מאוד".
גורם ביטחוני בכיר אמר כי "ארדואן הוכיח שהוא יודע לפעול נגד טרור. הקשרים הביטחוניים עם טורקיה הם חלק מהארכיטקטורה האזורית, וישראל יכולה לסייע לאנקרה מול ארה"ב בהתאם לאינטרסים שלה".
הגורם הביטחוני ציין כי לא היה נתק מוחלט בין שתי המדינות לאורך השנים, ושהיו ביניהן שיתופי פעולה בעולמות המודיעין - למשל בסיכול תשתית הטרור של איראן ברחבי טורקיה - שנועדה לפגוע בישראלים. "הקשר הזה מחזק מאוד את הנוכחות הישראלית במרחב, את שיתופי הפעולה ואת התיאומים בערוצים המדיניים, הביטחוניים-צבאיים ואולי התעשייתיים בעתיד, עם חלק מהמדינות", אמר הגורם. לדבריו, "זה כשלעצמו אומר שזה מהלך נכון לטובתה של ישראל. ברקע גם ההסכם על הגבול הימי עם הלבנונים, שזה בכלל עוד מימד מאוד משמעותי המחזק את הקשרים".
שר האוצר אביגדור ליברמן, שבעבר כינה את ארדואן "ממשיך דרכו של גבלס", אמר הבוקר בתוכנית של מורן אזולאי וקובי בורנשטיין ב-ynet radio כי גנץ לא עדכן אותו על הפגישה. "כנראה ארדואן הבין שעשה טעויות חמורות, הוא עשה סיבוב פרסה גדול מאוד מכל עברו ומכל הצרות והאמירות שלו. טוב שהוא הבין את זה. אנחנו לא פה מחפשים ידידות אמת, יש פה אינטרס והוא כנראה הבין שהאינטרסים שלו נמצאים במקום אחר ולא איפה שחיפש אותם".
ליברמן הזכיר כי "היו בשנה האחרונה כמה פעולות נגד הטרור וכמה סיכולים יפים בטורקיה, באיסטנבול, בשיתוף פעולה עם זרועות הביטחון של הטורקים. אלו עובדות. את הפרשנות אני משאיר לכם".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באו"ם
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באו"ם
הפגישה בין לפיד לארדואן בעצרת האו"ם בחודש שעבר
(צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
פגישת הנשיא הרצוג עם ארדואן בארמון הנשיאות בטורקיה, מרץ
(צילום: איתי בית און, מקליט: בן פרץ)

במסגרת הביקור, גנץ ייפגש היום עם שר ההגנה של טורקיה חולוסי אקאר, ויתקבל במשמר כבוד במשרד ההגנה באנקרה. זהו ביקור ראשון של שר ביטחון ישראלי בטורקיה מאז ביקורו של אהוד ברק במדינה ב-2012, ולפי גורם ביטחוני בכיר - הטורקים מציגים גישה חיובית כלפי הדרישות הישראליות לגבי חמאס.
לפני כחודשיים ביקר בטורקיה ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') דרור שלום, לראשונה זה עשור, וחידש את ציר היחסים הביטחוניים בין המדינות בפגישות סוכם על הנושאים שידונו במעמד השרים.
בחודשים האחרונים נמשך תהליך ההתקרבות בין ישראל לטורקיה. נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע במרץ האחרון לארמונו של הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן באנקרה, והתקבל בתזמורת שניגנה את ההמנון "התקווה" - במפגש המדיני הראשון מאז 2008. שלושה חודשים אחר כך, גם ראש הממשלה יאיר לפיד הגיע לטורקיה, בצל סיכול פיגוע איראני על אדמת איסטנבול. לפני כחודשיים ישראל וטורקיה הכריזו על נרמול יחסים מלא בין המדינות, בעקבות שיחה שהתקיימה בין לפיד לארדואן חודש קודם לכן. בחודש שעבר השניים אף קיימו פגישה היסטורית בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק.