אחרי הפיגוע באריאל: מאבטחים אזרחיים לשעבר באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

בעקבות הביקורת על תפקוד המאבטח בפיגוע אתמול (שלישי) במתחם התעשייה באריאל, שני מאבטחים אזרחיים לשעבר, יעקב שפירו (26) ועמרי גורן, התייחסו באולפן ynet לסוגיית ההתנהלות וענו על השאלה אם מעודדים מאבטחים אזרחיים לחתור למגע בסיטואציות דומות. "זה משתנה, ותלוי גם במקום", אמר שפירו.
שפירו וגורן שירתו בצה"ל כחיילים קרביים. שפירו, חרדי לשעבר, חווה כמה פיגועים במהלך עבודתו, בהם פיגוע ירי. הוא הרחיב: "מאבטח אזרחי יכול להיות מאבטח בכניסה לקניון, אך גם במקומות מאוימים יותר, כמו במזרח ירושלים או ברכבת הקלה. במזרח ירושלים למשל אתה נמצא ברחוב, ואם קורה משהו אתה אמור להגיב, אבל בסופו של דבר אין גיבוי או תמיכה אם קורה משהו ופעלת לא נכון". גורן הוסיף כי "ברוב המקרים זה 'צל"ש או טר"ש': אם הצלחנו - תפסנו סכין, מנענו פיגוע - אומרים לנו כל הכבוד, אבל במידה וטעינו נכנסתי לסיטואציה שקשה לצאת ממנה".
-היו לך חברים שהסתבכו בסיטואציות דומות? "בשני מקרים שאני מכיר מאבטח שלף אקדח לנוכח איום, ושני המקרים האלה הסתיימו בפיטורים".
2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע במתחם התעשייה באריאל
(צילום: שאול גולן)
הפיגוע אתמול החל כאשר המחבל בן ה-18, שהגיע למתחם התעשייה שבו עבד עם היתר, דקר מאבטח ופצע אותו באורח קשה. המאבטח הנוסף בעמדה לא דלק אחרי המחבל ולא חתר למגע, רק ירה באוויר, ופנה לסייע לחברו הפצוע. בצה"ל מתחו ביקורת על תפקודו, בקביעה כי בסיטואציה שכזו, חתירה למגע ונטרול האיום קודמת לסיוע לפצועים.
גורן ציין כי ההכשרה של המאבטחים נעשית בהתאם לדרגה, והעיד כי השחיקה במקצוע היא גורם בעייתי. "אני לא מצפה ממאבטח לחתור למגע בצורה קיצונית. בהרבה אירועים היו מאבטחים שלא תמיד הגיבו. חשוב שמאבטחים יבינו שהם צריכים להיות במאה אחוז שלהם, ולהגיב כשמתרחש אירוע. במובן הזה, השחיקה היא האויב הכי גדול שלנו", אמר.
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
זירת הפיגוע בכביש 5
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
שפירו ציין גם הוא את השחיקה כגורם שגרם לו לעזוב את התפקיד: "השחיקה במקומות מאוימים מגיעה מהר מאוד, כי אתה נמצא במוכנות תמידית. אתה קם בבוקר ואתה יודע שיקרה משהו, גם כשיש שקט. השחיקה היא נוראית".
עוד אמר גורן כי איכות ההכשרה והעבודה "תלויה מאוד בתקציב, בחברה וביחידת האבטחה". גורן הוסיף כי "בכל הנושא של אבטחה אזרחית, מדובר ב-60% עזיבה לשנה של מאבטחים. זה אומר שחברות האבטחה תמיד נשארות עם פער של כוח אדם". שפירו ציין כי אימוני הרענון התרחשו בתדירות של חודש וחצי עד חודשיים, וכללו אימוני ירי וסימולציות. "נשארו לי שריטות מהעבודה. אני עדיין מסתובב אחורה בכל 10 מטר שאני צועד, למרות שאני כבר שנה לא בתפקיד", אמר.