אנחנו צריכים לבחון את המבצע המרהיב שבוצע נגד חיזבאללה, ומיוחס על ידי הארגון לישראל, בראי שאלה אחת ויחידה: האם הוא מחזיר את הביטחון כך שתושבי הצפון יוכלו לשוב לבתיהם בלי חשש? התשובה המצערת היא כנראה לא.
ולכן, אם אכן הייחוס לישראל נכון, מבצע שהוא חצי כוח הוא רשלנות אסטרטגית. אם לא יבוא עכשיו מבצע רחב, שבמסגרתו ייפגעו אנושות היכולות של חיזבאללה, מה השיג במבצע הזה?
תיעוד מרגעי פיצוץ מכשירי הקשר שהתפוצצו וגמרו לפגיעה ופציעתם של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
כשהחלו לזרום הדיווחים על שורת פיצוצים מסתוריים הייתי בקרבת בסיס של חיל האוויר. הטלפון שלי עוד רגע עלה באש בעצמו מרוב דיווחים בכל רשת אפשרית, אבל מסלול ההמראה נדם. שעה, שעתיים - ואין המראות. המבצע שאותו ביצעו גורמים עלומים שחדרו ללב ולמוח הארגוני של חיזבאללה יכול היה להפוך למכת פתיחה מרהיבה. תארו לכם מצב שבו כל מפקדי חיזבאללה בכל הדרגים לא נמצאים בתפקוד, אחוזי עתק מהם נפצעו, הם מדממים, מבוהלים, מאושפזים, איבדו את שיווי המשקל - ובאותה העת מאות מטוסים, מסוקים וכטב"מים של חיל האוויר יורדים על כל נכסי הארגון שמוכרים לנו. כותשים את מחסני התחמושת ואת מצבורי הרקטות.
כרגע זה נראה כמו מדיניות קלאסית של בנימין נתניהו: לבזבז כלים יצירתיים שיכולים להיות מנוף להישג אסטרטגי, על מבצע לכאורה שהוא חצי היריון
נכון לרגעים שבהם נכתבו שורות אלה, אין כל זכר לתעוזת ההמשך המתבקשת הזאת. כרגע זה נראה כמו מדיניות קלאסית של בנימין נתניהו: לבזבז כלים יצירתיים שיכולים להיות מנוף להישג אסטרטגי, על מבצע לכאורה שהוא חצי היריון. אם לא נהלום בחיזבאללה בכמה מכות המשך קשות ורציפות, המבצע הזה כשלעצמו יעמוד בחלל ריק, הבהלה וחוסר האונים הפיקודי של חיזבאללה ישוקמו, הפצועים הקלים יחלימו ויחזרו לתפקוד, ואנחנו נחזור לנקודת הפתיחה. אז לשם מה? אין לנו לגיטימציה להכות באויב שבגלל הירי שלו נטשה ממשלתנו אלפי קילומטרים רבועים של שטחי מולדת? אויב שיורה מדי יום טילים לעבר ריכוזי אוכלוסייה בערים ויישובים שלא ננטשו?
מה אנחנו יכולים לצפות מחיזבאללה לעשות עכשיו? מישהו מעלה על דעתו שבעקבות פיצוץ אלפי ביפרים יחליט הארגון השיעי שהוא מניח את נשקו? האם מישהו מדמיין שנסראללה יגיד לעצמו, וואו, אילו משוגעים הישראלים האלה, פוצצו לי את הביפרים, אני עובר לתחום המזון המהיר?
הממשלה הזאת מתעקשת פעם אחר פעם לפספס כל הזדמנות לשינוי אסטרטגי עמוק
הממשלה הזאת מתעקשת פעם אחר פעם לפספס כל הזדמנות לשינוי אסטרטגי עמוק. אויב דתי, שמוכיח מדי יום שהוא מוכן לשלם מחיר כבד כדי להילחם בנו, מלחמה שהתחילה בלי שום סיבה קונקרטית, מצהיר במפורש על כוונתו להשמיד את ישראל, אכן ירצה לעשות זאת. כמו שלמדנו ב-7 באוקטובר, הוא יחתור למצוא את נקודות התורפה שלנו ולהכות בהן - אבל כל עוד יש לו כוונה מוצהרת ואמצעים לפגוע בנו, זה יקרה. במרוצת השנים מאז נסיגת צה"ל מדרום לבנון, חיזבאללה הפך לצבא עוצמתי של יכולות תמרון קרקעי, פשיטה מהים, מטריית אש בלתי נתפסת של טילים וכטב"מים, ועוד. מתי בדיוק אתם חושבים לטפל בכל זה? כשחיזבאללה יתעצם עוד יותר?
דיווח לבנוני: אנשי חיזבאללה נפגעו כתוצאה מפריצה למכשירי קשר שנשאו איתם שהתפוצצו בדאחייה ובדרום לבנון
מבצע הביפרים מביא לידי ביטוי תחכום, תעוזה, תחבולה ויצירתיות, בשילוב של שימוש בטכנולוגיה מתקדמת. אבל אם הוא יישאר כאירוע שעומד בפני עצמו, יש בו פספוס אדיר. למה לא לנצל את ההזדמנות שהאויב יצא משיווי משקל כדי להכות בו ולהפיל אותו לקרשים? הלוואי שאתבדה תוך ימים ספורים ושנקבל סיבה טובה שבתוכה מקופלת תחבולה נוספת שמחכה לחיזבאללה. קול פנימי לוחש לי שייתכן שזה לא יקרה.