חמאס הודיע למתווכים שהוא מוכן להאריך את ההפוגה ברצועת עזה בארבעה ימים נוספים. כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית מפי גורם המקורב לארגון הטרור. לדברי הגורם, "חמאס מסוגל לשחרר בתקופה זו חטופים ישראלים שהוא מחזיק עם ארגונים וגורמים נוספים, במסגרת ההסכם הנוכחי ובאותם תנאים".
שחרור הישראליות בפעימה החמישית, אמש

במקביל, הערוץ המצרי "אל-קאהרה אל-אחבאריה" דיווח על מגעים מצריים-קטאריים להארכת הפסקת האש ברצועה ליומיים נוספים. דובר משרד החוץ הישראלי אמר לרשת "סקיי ניוז" בערבית כי "אנחנו עובדים בשני ערוצים - לשחרר את החטופים ולחסל את חמאס. נאריך את הפסקת האש כל עוד חמאס ישחרר חטופים. אנחנו מוכנים לשחרר חלק מהאסירים הפלסטינים".
אם לא תהיה הארכה נוספת, ההפוגה תסתיים מחר. לפנות בוקר התקבלה רשימת החטופים שעתידים להשתחרר היום במסגרת הפעימה השישית של עסקת החילופים עם חמאס. ההודעות נמסרו למשפחות.
חמאס מנסה למשוך זמן ולהוסיף קטגוריות אחרות כדי להאריך את הפסקת האש. בישראל מתעקשים למצות קודם את שחרור כל הילדים והאימהות. אחרי השחרור הצפוי היום, יישארו עוד 30-20 חטופים שעומדים בתנאים בעסקה הנוכחית.ישראל תחתור לסיים את העסקה הנוכחית ולחזור ללחימה מתוך מחשבה שלחץ צבאי יקרב עסקה חדשה. המתווכים רוצים עסקה מיידית שתחובר להפסקת האש הקיימת.
4 צפייה בגלריה
רימון בוכשטב ומירב טל
רימון בוכשטב ומירב טל
החטופות רימון בוכשטב ומירב טל מועברות אמש לצלב האדום ברצועת עזה
בינתיים, רשת "אל-ג'זירה" פרסמה רשימת אסירים שחמאס דורש לשחרר במסגרת עסקה מקיפה יותר, שתכלול שחרור גופות וחיילים שבידי ארגון הטרור והתחייבות של ישראל לסיום המלחמה. הרשימה כוללת שמות ומנהיגים בולטים שנשפטו למאסרי עולם, חלקם בכירי הארגון והזרוע הצבאית שלו, וחלקם בכירים מפלגים אחרים שישראל סירבה לשחרר בעסקת שליט. לפי חמאס, ישנם 550 אסירים מהארגון שמרצים מאסרי עולם.
האסירים ברשימה המשתייכים לחמאס:
- מחמוד עיסא (55) תושב ענאתא במזרח ירושלים, נידון לשלושה מאסרי עולם ו-40 שנה בגין חטיפה והריגת חייל ישראלי בניסיון לשחרר אסירים. הוא היה מקורב למייסד חמאס שייח אחמד יאסין.
- האחים עותמאן (53) ומועאד (52) בילאל, תושבי שכם, נעצרו ב-19 באוגוסט 1995. עותמאן, מבכירי חמאס, נידון ל-27 מאסרי עולם בגין סדרת פיגועים שהובילו למותם ולפציעתם של עשרות רבות של ישראלים. מועאד נידון למאסר עולם באשמה דומה.
- עבד אל נאסר עיסא (55), נעצר יחד עם עותמאן בילאל. נידון לשני מאסרי עולם ועוד 20 שנה בגין מעורבות בפיגוע בירושלים. אחד המנהיגים הבולטים של ארגון האסירים.
- איברהים חאמד (58) מרמאללה, נעצר לאחר מרדף בן שמונה שנים ב-23 באוגוסט 2006. נידון ל-54 מאסרי עולם בגין הובלת הזרוע הצבאית של חמאס בגדה המערבית ותכנון פיגועים.
4 צפייה בגלריה
חמאס דורש לשחררו. מרואן ברגותי, ארכיון
חמאס דורש לשחררו. מרואן ברגותי, ארכיון
חמאס דורש לשחררו. מרואן ברגותי, ארכיון
(צילום: AP)
- עבאס אל-סייד (57) מטול-כרם, מעצרו האחרון היה ב-8 במאי 2002, והוא נידון ל-36 מאסרי עולם ועוד 200 שנים.
- עבדאללה ברגותי (51), נולד בכווית ובעל אזרחות ירדנית. הוא נעצר באל-בירה ב-5 במרץ 2003. הוא נידון ל-67 מאסרי עולם ועוד 5,200 שנים – העונש הכבד ביותר שניתן בישראל - בגין ביצוע שבעה פיגועים ומעורבות בשבעה פיגועים אחרים שהובילו למותם של 67 ישראלים ולפציעתם של 500 אחרים.
הרשימה כוללת גם אסירים מארגונים אחרים. אסירי כלא גלבוע, המשתייכים לג'יהאד האיסלאמי ולפתח: יעקוב נפיעאת, מוחמד קאסם אל-עארדה, יעקוב מחמוד קאדרי, איהם פואד קמג'י, מחמוד עבדאללה אל-עארדה, וכן זכריה זביידי מגדודי חללי אל-אקצא.
בנוסף, ברשימה כלול גם מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין, אחמד סעדאת (70), תושב אל-בירה. הוא נעצר ב-14 במרץ 2006, ונידון ל-30 שנות מאסר באשמת קשר לרצח שר התיירות הישראלי רחבעם זאבי בידי חברי חזית ב-2001.
חמאס דורש לשחרר גם את מרואן ברגותי (65), חבר בפתח. הוא נעצר כמה פעמים מאז 1967 וגורש מהגדה. הוא נידון לחמישה מאסרי עולם בגין הנהגת גדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של הפתח בגדה המערבית, בתקופת האינתיפאדה השנייה.
4 צפייה בגלריה
זכריא זביידי
זכריא זביידי
ברשימת הדרישות של חמאס. זכריה זביידי
(צילום: EPA)
אמש נועדו בדוחא ראש המוסד וראש ה-CIA עם המתווכים הקטארים, ודנו איתם באפשרות של הארכת ההפוגה ושל פעימות נוספות. ב"וושינגטון פוסט" דווח הבוקר כי לדברי מקור יודע דבר, בשיחות סוכם על חמש קטגוריות של חטופים שישתחררו בעסקאות עתידיות, אם כי טרם סוכם על עסקאות שכאלה. חמש הקטגוריות הן: גברים המבוגרים מכדי לשרת בצבא; חיילות; גברים שהם חיילי מילואים; גברים בשירות סדיר; וגופותיהם של ישראלים שנרצחו עוד לפני השבי או מתו במהלכו. לפי הדיווח, מספר החטופים העונים לקטגוריות הללו גדול בהרבה מ-100, אך המקור נמנע מלספק מספר מדויק.
לדברי המקור ששוחח עם "וושינגטון פוסט", חמאס הביע "נכונות לנהל משא ומתן על כל חמש הקטגוריות", והפרמטרים לחילופים – כגון כמה חטופים ישוחררו בכל יום, כמה אסירים פלסטינים ישוחררו תמורת כל ישראלי וכמה סיוע הומניטרי יוכנס לעזה – טרם גובשו. עוד דווח ב"פוסט" כי חמאס אמר למתווכים שהוא בטוח ביכולתו לאסוף את כל החטופים המפוזרים ברחבי הרצועה, שחלקם מוחזקים על ידי הג'יהאד האיסלאמי ואחרים על ידי חמולות מקומיות.
אמש הושלמה הפעימה החמישית של עסקת החטופים הנוכחית, ובה הוחזרו עשר ישראליות: הנערה בת ה-17 מיאה ליימברג ועוד תשע נשים – אמהּ גבריאלה ליימברג (59), אחותה של גבריאלה קלרה מרמן (64), דיצה הימן (84), תמי מצגר (78), נורלין (נטלי) אג'וג'ו (60), עדה שגיא (75), מירב טל (53), רימון קירשט בוכשטב (36) ואופליה רויטמן (77). מלבדן הושבו לישראל גם שני חטופים תאילנדים: את'ניוט תונסוקרי ואוואט סוריאסרי.
בינתיים נערכים בישראל ובארה"ב לשלב הבא במלחמה – החזרה לשדה הקרב, ובמיוחד בדרום רצועת עזה. פקידים אמריקנים בכירים אמרו אמש כי וושינגטון מתנגדת לעקירה המונית של פלסטינים מדרום הרצועה כפי שנעשה בצפון, וכי על ישראל להתחיל לפעול בדרום רק לאחר שתוכל להבטיח מובלעות מוגנות לאזרחים. הם הבהירו כי וושינגטון לוחצת על ישראל להגדיר כמה אזורים בדרום הרצועה שבהם "לא תהיה תנועה מבצעית".