12 בני אדם נפצעו מפגיעות ישירות במהלך מתקפת כטב"מים של חיזבאללה לעבר היישוב חורפיש שבגליל העליון, מבלי שהופעלה אזעקה. לפי הערכות ראשוניות, הכטב"מים התפוצצו במגרש הכדורגל ביישוב בהפרש של כמה דקות זה מזה, כדי לפגוע גם בכוחות ההצלה שזינקו למקום.
תשעה מהפצועים פונו למרכז הרפואי לגליל בנהריה, כשאחד מהם במצב אנוש, אחד בינוני-קשה, אחד בינוני והיתר קל. שניים נוספים פונו למרכז הרפואי זיו בצפת כשהם במצב קל. בשל ההסלמה בצפון: קבינט ניהול המלחמה יתכנס לדיון חירום מחר ב-20:00.
הפגיעה בחורפיש

ובינתיים, סמוטריץ' מתופף ורוקד במצעד הדגלים
(צילום: גיל יוחנן, לירן תמרי, רוני גרין שאולוב )

2 צפייה בגלריה
נפילה בחורפיש
נפילה בחורפיש
הפגיעה בחורפיש
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
במקביל לאירוע הקשה, נתניהו הצהיר בישיבת הממשלה: "המצב בצפון לא יימשך ככה"
(צילום: Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP)
לפני פיצוץ הכטב"מים, ההתרעות, כאמור, לא הופעלו. מדובר צה"ל נמסר: "לפני זמן קצר זוהו שיגורים משטח לבנון שנפלו במרחב חורפיש. לא הופעלו התרעות. האירוע מתוחקר". חיזבאללה לקח אחריות על האירוע, שאותו תיאר כתגובה לתקיפת צה"ל אתמול בא-נאקורה, שבה חוסל פעיל ארגון הטרור.
ממש במקביל לאירוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לשרים בישיבת הממשלה שמתקיימת היום לרגל יום ירושלים, כי "המצב בצפון לא יימשך ככה. נדון בכך בפורומים המתאימים". נתניהו ביקר מוקדם יותר בקריית שמונה ואף הגיע לחמ"ל העירוני, אך ראש העיר אביחי שטרן לא הוזמן למפגש - ואף לא עודכן על קיומו. לאחר הביקור זעם שטרן, ואמר כי "לתושבי קריית שמונה אין זמן, סבלנות וכסף להצגות של פוליטיקה זולה בזמן מלחמה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שנמצא במצעד הדגלים בירושלים, תועד ממשיך לרקוד ואף לתופף על הבמה בזמן ההתרחשות הקשה בצפון - ובזמן הפינוי של הפצועים הרבים.
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לאירוע הקשה בנאומו בעצרת הממלכתית ליום ירושלים: "אני פונה מכאן לקהילה הבינלאומית ולמנהיגיה ומדגיש - אי אפשר להישאר אדישים לטרור הזה, מלבנון ובכלל. ישראל מותקפת מדי יום, כבר חודשים ארוכים, על ידי זרועותיה של איראן בלבנון, תוך הפרה בוטה של כל ההסכמים וההחלטות הבינלאומיות. העולם צריך להתעורר ולהבין שלישראל לא נותרת ברירה אלא להגן על אזרחיה, ואין להתפלא כשהיא תעשה זאת בעוצמה ובתקיפות יותר ויותר. אל תבואו בטענות כאשר המצב יצא משליטה".
ראש מועצת חורפיש אנואר עמאר, שהגיע לזירה ואף תיעד את עצמו בחילוץ תחת אש, סיפר: "באנו לחלץ את הפצועים וכטב"ם נפל עלינו, יש פה הרבה פצועים, אירוע קשה ומורכב מאוד. זו המציאות שלנו, ככה אנחנו חיים פה יום יום. אנחנו ממתינים שהממשלה תחליט מה לעשות, הגיע הזמן לעשות לזה סוף. אי אפשר להמשיך תחת החיים הארורים האלו".
לדבריו, "הילדים בטראומה, מרטיבים במכנסיים בלילה, אי אפשר לחיות ככה. הממשלה הזאת לא יודעת לקבל את ההחלטה. אנחנו מגן הצפון, שומרים על המדינה פה, והם לא מבקרים אותנו אלא את אלו שיושבים במלונות. את האנשים פה שנמצאים בפחד אף אחד לא מבקר. אף אחד משרי הממשלה וראש הממשלה לא ביקרו אותנו חוץ משר אחד, שר הנגב והגליל. לאף אחד לא אכפת מאיתנו".
גאלב גדבאן, קב"ט מועצת חורפיש, אמר בהקלטה שהועברה לתושבים: "היו שתי נפילות בטווח של כ-8 דקות. יש פצועים במצבים שונים, חלקם פונה לבית חולים. לא להגיע למקום. יש הרבה סקרנים שמגיעים וזה חמור. נא להישאר במרחבים מוגנים".
פאיז סרחאן, תושב היישוב וחבר כיתת הכוננות, סיפר: "שמעתי את הנפילות ולא חשבנו על שום דבר אחר אלא להגיע ולהציל חיים. זה הפך לשגרה אצלנו מאז 7 באוקטובר. צר לי מהתוצאה פה, הגענו להגיש עזרה. יש לנו מזל מאלוהים כי תוך כדי נפל עוד כטב"ם. האזעקה לא עבדה. זו השיטה של ארגון הטרור, הוא יורה וכשמגיע כוח חילוץ הוא שוב תוקף".
מחמוד שנאן, תושב היישוב, סיפר: "האווירה עכשיו מאוד קשה, של פחד וחרדה. הפגיעה הייתה ישירה, לא הופעלה שום אזעקה לפני כן. היה 'בום' חזק מאוד. מדובר באירוע עם הרבה נפגעים וכרגע האווירה מאוד מבהילה, הילדים בוכים וההורים נמצאים בהלם ולא יודעים מה לעשות".
"מאז שקרה נכנסנו למרחבים המוגנים", סיפרה כאמלה פארס, גם היא תושבת חורפיש. "התחושות ממש קשות, עדיין שומעים פיצוצים ותנועות כלי טיס. אנחנו מופקרים כאן לגורלנו".
הסבר: למה צה"ל מתקשה להתמודד עם איום הכטב"מים
(צילום: ירון ברנר)

יישובי הצפון סופגים בתקופה האחרונה נזק חסר תקדים. כ-800 דונם מתוך כ-20 אלף ביער ביריה עלו באש, בעקבות ירי של חיזבאללה לאזור. מדובר באזור שנפגע גם במלחמת לבנון השנייה, ועבר שיקום. עובדי ויערני קק״ל העלו היום רחפן כדי לתעד את הנזק הכבד במקום.
אלי חפוטה, מנהל אזור גליל עליון וגולן בקק"ל, אמר: "יש עצב גדול על כל מה שטיפחנו מאז מלחמת לבנון השנייה. כמעט הכל ירד לטמיון בשעתיים של שריפה. זה 18 שנים של השקעה יומיומית בשטח".
הוא דיבר על היער שנפגע: "ברוב ימות השנה היערנים רואים יער ירוק ופורח. בקיץ לפעמים יש שריפות וחלקים מהיער עולים באש. ואז אתה מתחיל הכל מהתחלה. מדובר באירוע חריג. בדרך כלל אנחנו משתלטים מוקדם על שריפה שפורצת ביער ביריה. במקרה הזה מיירט התפוצץ מעל היער, ושלח המון רסיסים שהדליקו המון מוקדים. זה התפתח לשריפה מאוד משמעותית, בחסות רוח לא אופיינית. בתנאי שרב ולחות נמוכה ורוחות חזקות - אלה התוצאות".
מתחילת המלחמה עלו באש כעשרת אלפים דונם שטחי יער המנוהלים על ידי קק"ל. גורמי המקצוע מעריכים כי המספר הוא גבוה יותר ועומד על מעל 14 אלף, שכן אין להם יכולת להיכנס לכל שטחי היער שלהם. מדובר בשטחים בראש הנקרה, חניתה, רכס הרי נפתלי, יער נבי יושע, יער ביריה, יער עמיעד ויער קצרין.