"כוח קפלן" הכריזו הערב (רביעי) על החרפת המאבק לאחר ביטול עילת הסבירות - והודיעו על שורת אירועי מחאה שיקיימו מחר, לראשונה מאז העימותים על נתיבי איילון בלילה שבין שני לשלישי. החל מהשעה 20:20, דקות לאחר צאת צום תשעה באב בת"א, המוחים יצעדו משדרות רוטשילד אל צומת קפלן, שזכתה לכינוי החדש "כיכר הדמוקרטיה", ושם הם יקיימו "ערב התנגדות לממשלת החורבן".
מארגני המחאה טענו כי "הממשלה לא לגיטימית, בכוונתה לקדם את כלל חוקי הדיקטטורה". הם אף שלחו מסר לראשי האופוזיציה, וגם לנשיא המדינה יצחק הרצוג: "אסור להאמין לה ולקיים עימה הידברות". ב"כוח קפלן" הבהירו כי האירועים מחר אינם מהווים תחליף להפגנות בכ-150 מוקדים, שמתקיימות מדי מוצ"ש כבר 30 שבועות.
3 צפייה בגלריה
נתיבי איילון בתל אביב
נתיבי איילון בתל אביב
מחריפים את המאבק. "נשתמש בכלים השמורים לממשלה לא לגיטימית"
(צילום: AP Photo/Oded Balilty)
"הפגנות מוצ"ש יימשכו כמתוכנן במקביל להחרפת צעדים ושימוש בכלים שעד היום לא ננקטו", הם איימו - והוסיפו כי הם נערכים "להגנה ולחיזוק בג"ץ ושומרי הסף על רקע העתירות וגיוס פעילים". לדבריהם, מדובר בשינוי גישה "מבלימה להתקפה".
הם שלחו מסר למוחים, אותם כינו "לוחמות ולוחמי 'כוח קפלן'": "החקיקה של שלשום, בניגוד מוחלט לרצון רוב מכריע של עם ישראל קובעת דבר אחד: ממשלת ישראל העבירה חקיקה בלתי לגיטימית בעליל שדגל שחור מתנוסס מעליה - ולכן הממשלה הופכת לממשלה בלתי לגיטימית בעליל. עכשיו כבר ברור שממשלת חורבן הבית תמשיך לנסות להעביר את כלל חוקי הדיקטטורה: הוועדה לבחירת שופטים, פסקת ההתגברות, שינוי שיטת הבחירות, חוק מדינת ההלכה החדש, חוקי קרעי לחיסול התקשורת החופשית, פגיעה בנשים - הכול. לשלטון לא לגיטימי אסור להאמין ואסור לקיים עימו הידברות".
הם טענו כי מדובר בצעד ראשון מיני רבים שעוד יינקטו - במקביל להמשך המחאות בכל מוצאי שבת: "נשתמש בפעולות התנגדות השמורות לממשלה לא לגיטימית - בין אם במישור הכלכלי ואם בשיבוש הסדר הציבורי והרחבת ההפגנות, ובכל מקרה ללא אלימות ובהתאם לדין ולפסיקות בג"ץ. זהו הזמן החשוב ביותר מאז היציאה למאבק. זה הזמן להתגייס, להרים אחד את השניה, להיזכר בעוצמה האדירה ובמגוון יוצא הדופן שצברנו במאבק ההיסטורי הזה, ולהתקדם לעבר הניצחון על ממשלת חורבן הבית".
3 צפייה בגלריה
"אסור לחזור להידברות"
"אסור לחזור להידברות"
"אסור לחזור להידברות"
(צילום: אוליבייה פיטוסי, יואב דודקביץ', יאיר שגיא)
ההודעה הקוראת להחרפת המאבק מגיעה לאחר ניסיון ההרגעה של נשיא המדינה יצחק הרצוג, שכועס וכואב בעצמו על הטלטלה בישראל. מוקדם יותר הוא הטיל אחריות על ראש הממשלה בנימין נתניהו למצוא פתרון במהרה. "כפי שהדגשתי בעבר, אחריות רבה יותר, גם אם לא בלעדית, למציאת פתרונות שייטיבו עם המדינה וכלל החברה - תהיה תמיד אצל מי שהכוח ומושכות השלטון בידיו", כתב הרצוג.
הוא הסביר: "כך עובדת דמוקרטיה. אני מצפה לראות בקרוב מאוד את מילות ההרגעה הופכות למעשים, ואת מסרי הושטת היד משתקפים בתוכנית עבודה ממשית ומחייבת. על כולנו להבין את האתגר ואת ההשלכות הרות הגורל". יו"ר הקואליציה אופיר כץ מהליכוד תקף את הנשיא על הודעתו וכתב כי "ערב ט' באב, הודעת הנשיא מצערת במיוחד". לדבריו, "במקום להעביר מסר של פיוס ולהצטרף לקריאת הקואליציה לחזרה להידברות, הוא מפנה אצבע מאשימה לקואליציה תוך שהוא מתעלם מכך שראשי האופוזיציה הם אלה שנהגו בחוסר אחריות כשפוצצו את השיחות בלחץ המחאה".
גם הרצוג התייחס בדבריו לעיתוי, ערב תשעה באב: "יום החורבן הלאומי שלנו, ואנחנו בעיצומם של ימים קשים ביותר. אני רואה את התמונות ושומע את הקולות ברחובות, בכנסת וברשתות החברתיות. אני רואה ישראליות וישראלים רבים, אכפתיים כל כך, מחויבים כל כך, ששרויים בכאב עצום, תסכול וחרדה עמוקה ואמיתית, ממה שקורה וממה שעוד יקרה. אני רואה ושומע היטב ומקרוב, והדברים שיוצאים מן הלב, נכנסים ומטלטלים את הלב".
3 צפייה בגלריה
אופיר כץ, בנימין נתניהו
אופיר כץ, בנימין נתניהו
נתניהו טוען כי הוא "פועל להסכמות", יו"ר הקואליציה תקף את הנשיא
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס)
לדברי נשיא המדינה, "הרגעים קשים, כאמור, אבל עם כל הכאב, התסכול וסערת הרגשות, אני נחוש מתמיד ולא מוכן לוותר ולאבד תקווה. גם אם יהיה הסיכוי הקטן ביותר, צוותי ואני נמשיך ונפעל בכל דרך אפשרית להנמיך חומות ולבנות גשרים. אין משימה חשובה יותר, ואין שליחות נעלה יותר עבורי - כנשיא וכאזרח - מריפוי ואיחוי העם, ומהשמירה על מדינת ישראל ועל הדמוקרטיה שלנו. רק לפני שבוע הצהרתי בפני הקונגרס האמריקני שאני מאמין בחוסנה של הדמוקרטיה הישראלית והתחייבתי להגן ולשמור עליה מכל משמר. אני עומד מאחורי כל מילה, ומתעקש על כך שהדמוקרטיה טבועה עמוק ב-DNA הישראלי.
הרצוג פנה למילואמינקים שהודיעו כי לא יתייצבו לשירות: "אני קורא לאחינו ואחיותינו המילואימניקים והמתנדבים מכל יחידות צה"ל – פטריוטים בכל ליבם, אוהבי העם והמדינה, ואומר: אני אוהב אתכם אהבת נפש, ומעריץ את המסירות, ההקרבה, והדאגה העמוקה והכואבת שלכם. אתם באמת הטובים שבטובים. אבל בה בעת אני חרד לביטחון ישראל שנפגע מעצם האיומים באי-התנדבות או התייצבות לשירות, ועל אחת כמה וכמה ממימושם. אנא מכם, שקלו שוב ושוב כל מהלך. אני סומך עליכם שתשמרו על מדינת ישראל יציבה ובטוחה. הרי זה היה מאז ומעולם, ולנצח יהיה - הבית של כולנו. גם שלכם. גם של ילדיכם ומשפחותיכם".
נשיא המדינה סיכם: "אנחנו בערב תשעה באב וקול משק כנפי ההיסטוריה זועק - זה הזמן לאיפוק, זה הזמן לאחריות, זה הזמן לשמור מכל משמר על הציווי העליון - רק לא מלחמת אחים. אני מאמין בנו. מאמין שבמאמץ משותף נוכל להפוך במו ידינו את תשעה באב, ברוח דברי הנביא, ליום של נחמה, אם רק נממש את הכתוב בסוף נבואתו - 'האמת והשלום אהבו'".
אחרי הודעת הרצוג, נתניהו התייחס בעצמו והמשיך לטעון כי גם אחרי העברת החקיקה "אני מאמין שאפשר להגיע להסכמות בתוכנו". לדבריו, "יחד עם חבריי אנחנו פועלים לשם כך".