שר החוץ של איחוד האמירויות, השייח עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, הגיע לביקור ראשון בישראל לציון שנתיים להסכמי אברהם. "זה רגע היסטורי. במובנים רבים אני חושב שמדובר במערכת יחסים שמעט אנשים חשבו שתהפוך לכל כך מוצלחת תוך שנתיים בלבד", אמר היום (חמישי) בפגישתו עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הנשיא.
הוא נועד בין היתר עם ראש הממשלה יאיר לפיד, נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ. כמו כן הוא השתתף בקבלת פנים שערכה שגרירות איחוד האמירויות במלון ריץ קרלטון בהרצליה. עוד קודם לכן ביקר בן זאיד ביד ושם והניח זר באוהל יזכור. זאת הייתה הפעם הראשונה ששר חוץ מאיחוד האמירויות מבקר במקום.
4 צפייה בגלריה
עבדאללה בן זאיד
עבדאללה בן זאיד
עבדאללה בן זאיד ביד ושם
(צילום: מירי שמעונוביץ, יד ושם)
4 צפייה בגלריה
עבדאללה בן זאיד
עבדאללה בן זאיד
"להזכיר לעצמנו את הלקחים שההיסטוריה מלמדת אותנו"
(צילום: מירי שמעונוביץ, יד ושם)
בן זאיד ביקר בתערוכת הצילום "הבזקי זיכרון", בהיכל השמות, השתתף בטקס זיכרון באוהל יזכור וחתם בספר האורחים של יד ושם, כשלצידו שלושה שרים נוספים מאיחוד האמירויות: שרת המדינה לשיתוף פעולה בינלאומי, שרת התרבות והנוער, והשר לענייני המדינה במשרד החוץ.
בתום הביקור כתב שר החוץ בספר האורחים של יד ושם: "אני כאן היום להזכיר לעצמנו את הלקחים שההיסטוריה מלמדת אותנו ואת האחריות הגדולה שמוטלת עלינו לנהוג בסובלנות למען בניית הקהילה והחברה שלנו. עלינו לעשות צעד אמיץ לבניית גשר של שלום אמיתי למען הדורות הבאים".
לאחר חילופי דברים ממושכים עם שר החוץ בן זאיד אמר יו"ר יד ושם דני דיין: "לביקור של שר בכיר ממדינה ערבית ביד ושם להעלאת זכרם של קורבנות השואה על סדר יומו יש משמעות מיוחדת. ביקור מעין זה מעביר מסר לעולם כי על תולדות השואה להגיע לכל אדם ללא הבדל דת, גזע או לאום, וכי על כל אחד מאיתנו מוטלת החובה לזכור לאן אנטישמיות ושנאה עלולות להוביל, אם הן אינן מטופלות מיידית ובנחישות".
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ועבדאללה בן זאיד אאל נהיאן
יצחק הרצוג ועבדאללה בן זאיד אאל נהיאן
הנשיא הרצוג ושר החוץ עבדאללה בן זאיד
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר לבן זאיד בפגישתם: "העולם מסתכל על הסכמי אברהם בהערצה ובכבוד. שיתוף הפעולה מראה שמזרח תיכון חדש נוצר במובנים רבים, ונע קדימה. ביקורך כאן בבית הנשיא בירושלים, בישראל, הוא כבוד גדול עבורנו וזה מאוד מרגש. למעשה, זהו ביקורך הראשון בירושלים ואנו שמחים שאתה נמצא עמנו בבית הנשיא. אנו מקבלים את פניך בזרועות פתוחות ובלב פתוח".
"אנו מקבלים את פניך בביתנו, כחולמים שעדים להתגשמות חלומם. מסור את ברכותינו החמות לנשיא מדינתך מוחמד בן זאיד. זו חגיגה לכולנו כי היא מציינת שינוי במזרח התיכון, של השמעת קולות חדשים, של אופקים חדשים עבור ילדינו ועתידם. זוהי חגיגה של שינוי. לפני 20-10 שנים, כשהיה נדמה שהמסלול של מזרח התיכון מלא בחיכוכים, אף אדם לא יכול היה לחזות את שיתוף הפעולה הזה. על כן, מן הראוי שהסכם הידידות בינינו קרוי על שם אבינו המשותף - אברהם".
הרצוג חתם את דבריו ואמר: "אנו שוברים אמונות מיושנות שמנעו מאיתנו בעבר מלהתקדם קדימה. הידידות האמיצה שלנו מראה לעולם, בדיוק כפי שעשה אברהם אבינו, שעולם אחר, טוב יותר, אנושי יותר, אכן אפשרי".
השייח עבדאללה בן זאיד, שר החוץ של האמירויות, הוסיף: "זו זכות וכבוד קודם כל להיות בישראל, להתארח אצל מנהיג דגול שלא רק שהיווה השראה למערכת היחסים בין מדינותינו אלא גם מנהיג שלאורך ההיסטוריה שלו ושל משפחתו היה תומך איתן בשלום ובעבודה משותפת. אני בטוח שיחד עם מנהיגים בעלי חזון כמוך, נגיע לתוצאות מרשימות".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד עם שייח' עבדאללה בן זאיד
יאיר לפיד עם שייח' עבדאללה בן זאיד
לפיד עם שר החוץ האמירותי
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בהמשך נפגש עם ראש הממשלה יאיר לפיד במשרד רה"מ בירושלים. השניים דנו בהמשך חיזוק היחסים בין המדינות לטובת היציבות האזורית, שגשוג העמים וביטחון לכל תושבי האזור. כמו כן, נמסר כי השניים שוחחו על המשך פיתוח כלכלי ושיתופי פעולה בתחומי חקלאות, אנרגיה, מים, ביטחון-מזון ועוד. הם הדגישו את "הרצון ליצור קשרים עם מדינות נוספות בתחומים אלה".
ראש הממשלה העניק לשר החוץ בן זאיד חמישה חומשי תורה מתורגמים לערבית, בגרסת רבי סעדיה גאון. לפיד אמר לשר החוץ: "עשינו קפיצת מדרגה גדולה בשנה האחרונה, אבל אנחנו עדיין לא גירדנו אפילו את הפוטנציאל שלנו לשיתופי פעולה בכל התחומים: בכלכלה, ביטחון המזון, אנרגיה, מים, סייבר וכמובן בביטחון".
"ידידי, אנחנו משנים יחד את המזרח התיכון. אנחנו מעבירים אותו מן המלחמה אל השלום. מן הטרור אל שיתופי הפעולה הכלכליים. משיח של אלימות וקנאות, לדיאלוג של סובלנות וסקרנות תרבותית".