לרגל מציאת חלקו של מסוק חיל האוויר שהתרסק בסוריה לפני 50 שנה, ארכיון המדינה פרסם היום (שני) תמליל סודי מישיבת הממשלה, שהתקיימה יום אחרי האסון שבו נהרגו שישה חיילי צה"ל. בישיבה, שהתרחשה כאמור על אף התאונה, העביר המטכ"ל דאז מוטה גור סקירה ביטחונית. גולדה מאיר, ראש הממשלה שכיהנה באותה תקופה, פתחה את הישיבה: "הייתה שבת איומה. נשמע עכשיו גם על מה שקרה וגם על התוכניות שישנן".
• לקריאת התמליל הסודי של ישיבת הממשלה – לחצו כאן
גור הסביר לשרים על התרסקות המסוק: "ההליקופטר חש לפנות אותם (לוחמי צנחנים שנפצעו ונפגעו במהלך היתקלות – א"א) ממוצב הפיתולים. מה קרה בדיוק? האם ההליקופטר נפגע לאחר שמספר אנשים ראו אותו? לא היה ירי באזור הנחיתה בזמן שההליקופטר נחת. לא היו תנאי מזג אוויר קשים במיוחד, אם כי שם יש רוחות חזקות כל הזמן. הליקופטר סופר פרלון נחת שם הרבה פעמים. מה שברור הוא, שתוך כדי הנחיתה עשה סיבוב די חד, כמעט על יד הנחיתה נפגע בזנב, ברגע שהזנב נפגע, התפרק המסוק ונכנס לסחרור לא מגבוה, התהפך ונשרף".
3 צפייה בגלריה
הסטנוגרמה הסודית של ישיבת הממשלה שנערכה יום אחרי התרסקות מסוק חיל האוויר בסוריה לפני 50 שנה
הסטנוגרמה הסודית של ישיבת הממשלה שנערכה יום אחרי התרסקות מסוק חיל האוויר בסוריה לפני 50 שנה
הסטנוגרמה הסודית של ישיבת הממשלה, לפני 50 שנה
הרוטור הקדמי של מסוק צרעה מספר 17
(צילום: דובר צה"ל )

3 צפייה בגלריה
ארכיון מ-1974 - מסוק צרעה
ארכיון מ-1974 - מסוק צרעה
מסוק צרעה, ארכיון
3 צפייה בגלריה
ארכיון "ידיעות אחרונות" משנת 1974 - תאונת מסוק הצרעה במעלה פיתולים
ארכיון "ידיעות אחרונות" משנת 1974 - תאונת מסוק הצרעה במעלה פיתולים
הכתבה על האסון ב"ידיעות אחרונות"
(צילום: מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
זאת הייתה אחת מתאונות הטיס הקשות ביותר מאז קום המדינה, והיא התרחשה פחות משבועיים לאחר מה שנודע כ"אסון מחניים" – אז שני מסוקי "יסעור" התנגשו במנחת מחניים ושמונה חיילים ואנשי צוות אוויר נהרגו.
בערב יום העצמאות 1974 מסוק מסוג צרעה (סופר פרלון) של טייסת 114 יצא לחלץ פצועים והרוגים מחטיבת הצנחנים, שנפגעו במוצב הפיתולים שבדרך לחרמון הסורי. על המסוק היו שישה אנשי צוות. כשהמסוק הנמיך בשביל לנחות, הוא הסתחרר באוויר, התרסק ועלה בלהבות.
כל אנשי הצוות נהרגו במקום: הטייסים סגן אמיר אמית ורס"ן לוי גולן, המכונאים המוטסים סמ"ר יעקב ברנהיים וסמ"ר יעקב רול, הרופא המוטס רס"ן ד"ר אחיקם אבני פיינשטיין והחובש סמל מאיר רוזנשטרוך. כל השישה הובאו לקבורה בישראל בשעתו, אך חלקי המסוק התפזרו בירידות בהר במהלך התאונה ואיתם פריטים נוספים.
כאמור, 50 שנה אחרי התאונה הטרגית ובעקבות כיבוש החרמון הסורי, נרשמה סגירת מעגל מצמררת: לוחמי שלדג מצאו במקום בו התרחשה התאונה את הרוטור הקדמי של מסוק צרעה מספר 17, והביאו את הממצא להמשך חקירה בישראל. משפחות הנופלים עודכנו על כך.