בנט וביידן בהצהרה המשותפת, הערב
(צילום: רויטרס)
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש הערב (שישי) לראשונה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן לשיחה שנמשכה כ-50 דקות והתמקדה בעיקר באיום האיראני. אחרי הפגישה, שנקבעה לחדר הסגלגל והועברה לחדר האוכל הנשיאותי של ביידן, מסרו השניים הצהרה משותפת - אותה פתח ביידן בכך שהוא ובנט הפכו ל"חברים טובים", כלשונו, והבטיח כי איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בנט וביידן לוחצים ידיים אחרי הפגישה
(צילום: AP)
"זה תענוג לקבל את פניו של ראש הממשלה כאן, הפכנו לחברים קרובים", אמר ביידן וציין כי הוא עומד בראש הממשלה המגוונת ביותר בהיסטוריה של הפוליטיקה הישראלית. "אנו נשוחח על המחויבות לביטחונה של ישראל שאינה ניתנת לערעור", הוסיף ביידן ואמר כי השניים ידברו גם על האיום האיראני ועל כך שלטהרן לעולם לא יהיה נשק גרעיני. "אם הדיפלומטיה תיכשל - נפנה לנתיבים אחרים". דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, נשאלה בהמשך הערב מצד העיתונאים האמריקניים אילו עוד אפשרויות יש בידי בייטן, אבל סירבה לפרט. סאקי אמרה שלא תנקוב בתאריך ה"דד-ליין" לאיראנים, והאשימה את הממשל הקודם בהגעה למצב הנוכחי.
הנשיא האמריקני הדגיש כי הוא תומך בחידוש מלאי התחמושת למערך כיפת ברזל ואמר כי ארצות הברית תמיד תתייצב לצדה של ישראל. "אני מכיר כל ראש ממשלה ישראלי מאז גולדה מאיר", אמר בסיום דבריו ובירך על הגעתו של בנט.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"הפכנו לחברים טובים". ביידן על רה"מ
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
לפני הפגישה המורחבת של הצוותים הישראליים והאמריקניים, ביידן ציין כי בשיחה עלה גם המאבק בקורונה והצטרפותה של ארה"ב למבצע חיסונים במנה שלישית בדומה לישראל. "ב-20 בספטמבר נתחיל בחיסון לפי אישור ה-FDA, אבל אולי נשמע לעצתכם ונתחיל מוקדם יותר", אמר הנשיא וציין כי בשיחה בין הצוותים תעלה גם הסוגייה הפלסטינית וידברו גם על קידום השלום בין העמים. כמו כן, בעקבות הפגישה עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, ביידן אמר שידונו גם בצירופה של ישראל לרשימת המדינות שאזרחיהן יקבלו פטור מאשרת שהייה בארה"ב, שזו התפתחות משמעותית במגעים.
בנט, שהגיע לבית הלבן סמוך לשעה 18:00 (שעון ישראל), פתח את דבריו בניחומים בשם כל אזרחי המדינה בעקבות הקורבנות האמריקניים בפיגוע בקאבול. "אמריקנים איבדו את חייהם בעודם במשימה להצלת חיי אדם. זו ההגדרה של אומץ והקרבה", אמר רה"מ. "במיוחד ביום הזה אני רוצה להיות הכי ברור שאפשר - ישראל תמיד תעמוד לצד ארה"ב", ציין בנט והודה לביידן על המילים החמות בהצהרה ובפגישתם בארבע עיניים.
"במשך עשרות שנים עמדת לצדנו, במיוחד בזמנים קשים", פנה בנט לביידן ואמר: "לפני כמה חודשים, כשנורו טילים על ערים ישראליות - אלה הזמנים שבהם החברות נבחנת. אנחנו סומכים על תמיכתך וישראל יודעת שאין לה בת ברית אמינה וטובה יותר בעולם מאשר ארה"ב".
ראש הממשלה הוסיף: "אני בא לכאן מירושלים, בירתנו הנצחית, ואני מביא רוח חדשה של רצון טוב, של תקווה, של כנות, של אחדות ושיתוף פעולה של אנשים עם דעות פוליטיות מאוד שונות, אפילו מנוגדות. אבל כולנו חולקים תשוקה עמוקה לעבוד למען עתיד טוב יותר לישראל. ישראל צריכה להיות חזקה כדי שנעשה טוב. אנחנו לא יכולים להתעלם מכך שאנחנו בשכונה הקשה בעולם ואי אפשר להוריד את העיניים לרגע אחד. יש לנו את דאעש, חיזבאללה, ג'יהאד, חמאס ומיליציות איראניות, כל הארגונים האלה רוצים להרוג אותנו ולהשמיד את המדינה היהודית. לכן ישראל תמיד צריכה להיות חזקה באופן משמעותי מכל אויבינו ביחד".
בנט הודה לביידן על דבריו בנוגע לאיראן, ואמר: "הימים האלה ממחישים איך העולם ייראה אם משטר איסלאמי קיצוני ישיג נשק גרעיני. זה יהיה סיוט לכל העולם. איראן היא יצואנית הטרור והפרת זכויות האדם מספר אחת בעולם. ביושבינו כאן, איראנים מסובבים את הצנטריפוגות בנתנז. גיבשנו אסטרטגיה עם שתי מטרות: לעצור את התוקפנות האיראנית ולהכניס אותם בחזרה לקופסה - ולעצור את הפיכתה למדינה סף-גרעינית. ישראל מעולם לא ביקשה ולעולם לא תבקש מארה"ב להגן עליה. לא נעביר את ביטחוננו למיקור חוץ. זו אחריותנו לדאוג לגורלנו ואנחנו מודים לכם על הכלים ועל הגיבוי שאתם נותנים לנו".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"ישראל צריכה להיות חזקה משמעותית מאויביה". בנט וביידן
(צילום: AP)
נפתלי בנט מגיע לבית הלבן
(צילום: רויטרס)
רה"מ הזכיר כי בשיחות ישוחחו גם על הקורונה, ציין כי ביידן היה הראשון שכינה את גל התחלואה "מגפת הלא-מחוסנים", ושיבח את מבצע החיסונים הישראלי: "הגענו לכמעט שלושה מיליון מחוסנים בזריקת בוסטר - וזה עובד. היוצרות מתהפכות".
בנט הדגיש כי גם הנשיא וגם הוא אנשים מאמינים, והזכיר את ההפטרה שתיקרא מחר בבתי הכנסת. "מחר נקרא את דברי הנביא ישעיהו: 'שְׂאִי סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ'. זה אומר שהבנים והבנות של העם היהודי יחזרו לארצנו ויבנו אותה מחדש. הנבואה העתיקה הזאת היא המציאות הישראלית כיום - וזה נס שהייתם כל כך מרכזיים במשך כל כך הרבה שנים.
"היית מאוד נדיב עם הזמן שלך", אמר רה"מ בסוף דבריו. "היום תכתוב פרק חדש בסיפור היפהפה של ארצות הברית וישראל היהודית והדמוקרטית. שנינו מגדלורים בעולם סוער. רודפים עשיית טוב וצריכים להיות חזקים כדי לעשות טוב. אני מודה לך ומצפה לשיתוף פעולה בשנים הקרובות". ביידן הודה על דבריו, והוסיף: "אתה נותן לי קרדיט על היתרון היחסי שלכם לעומת חבריכם באזור שצריך ללכת לאובמה". בנט השיב: "תודה גם לו".
אחרי ההצהרה המשותפת, התכנסו צוותי העבודה הישראליים והאמריקניים לפגישות עבודה. מהצד האמריקני השתתפו מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, השגרירה באו"ם לינדה תומאס-גרינפילד, המתאם למזרח התיכון וצפון אפריקה במועצה לביטחון לאומי ברט מקגורק, ממלא מקום השגריר בישראל מייקל רטני והמנהלת הבכירה למזרח תיכון וצפון אפריקה במועצה לביטחון לאומי ברברה ליף.
מהצד הישראלי היו היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל איל חולתא, מזכיר הממשלה שלום שלמה, ראש הסגל של בנט, טל גן צבי, המזכיר הצבאי אלוף אבי גיל, השגריר בארה"ב ובאו"ם גלעד ארדן והיועצת המדינית שמרית מאיר.
הפגישה בין שני המנהיגים - שנבחרו בשנה האחרונה - התקיימה כשברקע האמריקנים טרודים הרבה יותר במשבר החמור באפגניסטן. הפגישה נדחתה אתמול ברגע האחרון בעקבות מתקפת הטרור הקשה ליד נמל התעופה בקאבול, שם מנהלת ארה"ב מבצע חילוץ בהול בעקבות השתלטות הטליבאן על המדינה, והתעכבה שוב גם היום. עשרות בני אדם נהרגו בפיגוע ההתאבדות המשולב של דאעש, בהם גם חיילים אמריקנים. ביידן קיבל עדכונים שוטפים על המתרחש בקאבול מחדר המצב בבית הלבן, ולפיכך הפגישה נדחתה.
בעקבות דחיית המפגש בבית הלבן ביום אחד, נדחה גם מועד חזרתם של בנט ופמלייתו לישראל: הם היו אמורים להמריא כבר אמש, אך כעת ימריאו ארצה רק במוצאי השבת, על מנת שלא לנחות בישראל במהלך השבת. גם ישיבת הממשלה השבועית ביום ראשון נדחתה. השינוי בלוח הזמנים מתאפשר בזכות ביטול ביקורה בישראל בתחילת השבוע הבא של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. מרקל ביטלה את הביקור בגלל המשבר באפגניסטן, והסבירה שעליה להקדיש את זמנה לפיקוח על פינוי הכוחות הגרמניים מנמל התעופה בקאבול.

המסר של בנט: "רוח חדשה מישראל"

טרם הפגישה התייחסו שורת גורמים בארה"ב ובישראל לאיום הניצב מפני איראן. בכיר אמריקני אמר שלשום כי "מאז שהממשל הקודם יצא מהסכם הגרעין, תוכנית הגרעין האיראנית פרצה דרמטית 'אל מחוץ לקופסה', והיא מאיצה משבוע לשבוע". לדבריו, לאיראן יש יותר צנטריפוגות מתקדמות ומאגר אורניום מועשר כך שה"פריצה לגרעין" - היכולת שלה ליצור פצצת אטום - התקצרה לחודשים ספורים. בצל המבוי הסתום בשיחות הלא-ישירות מול איראן על חזרה להסכם הגרעין, הגורם הזהיר כי אף שממשל ביידן ממשיך לתמוך במהלך דיפלומטי - ישנן "דרכי פעולה נוספות", רמז אולי לתקיפה או חבלה כלשהי בתוכנית הגרעין של טהרן.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט
בנט במפגש הכנה אתמול עם אנשיו, לפני הפסגה עם ביידן
(צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
המסר שבנט העביר לביידן הוא שישראל היא "הפתרון" לבעיה האיראנית, ומשמשת כמקור לעוצמה וליציבות במזרח התיכון - כזה שארה"ב יכולה לסמוך עליו ללא כל חשש. "יש לכם את הגב שלנו", אמר בנט למזכיר המדינה אנתוני בלינקן בפגישתם ביום רביעי. ישראל רצתה גם לתקן את הרושם בארה"ב שהיא חותרת להסלמה מול איראן, ובנט מדגיש לאורך ביקורו כי אינו מגיע מתוך גישה לעומתית, גישה שבה שלכאורה נקט ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.
ההערכה של גורמי המודיעין בישראל, שנתמכת על ידי גורמי מודיעין במערב, היא שהסיכויים לחזרה של ארה"ב להסכם הגרעין המקורי נמוכים יחסית. בעבר סברו שהסיכוי לכך גבוה יותר, אבל אז נבחר לנשיא איראן איברהים ראיסי הקיצוני. בישראל מעריכים כי ראיסי משוכנע שדווקא העימות עם המערב יתחזק את שלטונו ולכן יעדיף לשמר את המצב הקיים.
פורסם לראשונה: 17:35, 27.08.21