מדינה רביעית מודיעה על ניתוק יחסים עם ישראל בעקבות המלחמה - וכולן ביבשת אמריקה: ניקרגואה שבמרכז אמריקה הצטרפה לבליז, בוליביה וקולומביה, והודיעה אתמול (שישי) על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם ישראל.
סגן נשיא ניקרגואה, רוסריו מורילו, הודיע כי ניתוק היחסים נובע מ"ההתקפות של ישראל על השטחים הפלסטיניים", והוסיף כי "ממשלת ישראל היא פשיסטית ומבצעת רצח עם".
2 צפייה בגלריה
נשיא ניקרגואה דניאל אורטגה
נשיא ניקרגואה דניאל אורטגה
נשיא ניקרגואה דניאל אורטגה. "מפתיע שחיכה שנה שלמה למהלך הזה"
(צילום: Adalberto Roque, Pool Photo via AP, file)
לדבריו, הסכסוך במזרח התיכון "מתרחב גם נגד לבנון ומאיים קשות על סוריה, תימן ואיראן". שעות לפני ההודעה אישר הקונגרס בניקרגואה החלטה ולפיה על המדינה לציין את יום השנה למלחמה בעזה.
ניקרגואה, שבראשה עומד הנשיא דניאל אורטגה היא בעלה בריתה של איראן. בשנים האחרונות היא הפכה ליותר ויותר מבודדת, אחרי שאורטגה - שכונה לא פעם דיקטטור - דיכא באלימות קשה הפגנות נגד ממשלתו ב-2018. לפי ארגוני זכויות אדם, באותם עימותים נהרגו כ-300 איש.
הצעד לא הפתיע את ישראל. היסטורית, זו אינה הפעם הראשונה שניקרגואה נוקטת צעד כזה. בשנת 2010, המדינה ניתקה את יחסיה עם ישראל בעקבות תקרית משט המרמרה, אך חידשה אותם ב-2017. עם זאת, גם לאחר חידושם, היחסים נותרו "ריקים מתוכן". לא הייתה שגרירות ישראלית במנגואה, ולא הייתה שגרירות של ניקרגואה בישראל.
בישראל, התגובה לצעד הייתה מאופקת. גורמים ישראליים ציינו כי "נשיאה של ניקרגואה דניאל אורטגה הוא דיקטטור צ'אביסט פרו-איראני, שמוקצה ע"י הרבה ממדינות העולם המערבי. מה שמפתיע זה שאורטגה הוא חיכה שנה שלמה למהלך הזה".
בנוסף לצעדים הדיפלומטיים, ניקרגואה נקטה גם צעדים משפטיים. בחודש מרץ השנה, המדינה הגישה תביעה לבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) נגד גרמניה על מתן סיוע כספי וצבאי לישראל ועל הפסקת המימון של סוכנות הפליטים הפלסטינית של האו"ם, אונר"א.
ניקרגואה אינה המדינה היחידה באמריקה הלטינית שנקטה בצעדים דיפלומטיים נגד ישראל. בוליביה ובליז ניתקו גם הן את יחסיהן עם ישראל מאז פרוץ המלחמה. קולומביה ניתקה את היחסים ב-2024, אך השאירה משרדים קונסולריים. צ'ילה החזירה את שגרירה מישראל, וביקשה להצטרף לתיק רצח העם של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין בהאג.
ברזיל, בהנהגת הנשיא לולה דה סילבה, החזירה את שגרירה מישראל לאחר עימות דיפלומטי. למרות זאת, היחסים ממשיכים ברמה מסוימת, אם כי מוגבלת. "בסך הכול היחסים נמשכים כסדרם", נמסר ממקורות דיפלומטיים.
2 צפייה בגלריה
מקסיקו קלאודיה שיינבאום זכתה ב בחירות
מקסיקו קלאודיה שיינבאום זכתה ב בחירות
נשיאת מקסיקו, קלאודיה שיינבאום
(צילום: Hector Vivas/Getty Images)
בתוך כך, נשיאת מקסיקו - היהודייה קלאודיה שיינבאום שנכנסה לתפקידה בתחילת החודש - קראה להכיר במדינה פלסטינית כדי "להשיג שלום במזרח התיכון".
לדבריה, "יש להכיר במדינה הפלסטינית, בדיוק כמו במדינת ישראל. זו הייתה עמדתה של מקסיקו במשך שנים רבות". היא הוסיפה כי "מלחמה לעולם לא תוביל למקום טוב".
פורסם לראשונה: 18:39, 12.10.24