אי-הוודאות בנוגע לתוכניותיהם של איראן וחיזבאללה נמשכת, ועל רקע שלל דיווחים לכאן ולכאן – עדיין לא ברור מתי יתממשו איומי הנקמה שלהם, וכיצד. בכיר אמריקני העריך אמש (שלישי) כי חרף טענות שאולי הנקמה תידחה בגלל פסגת המשא ומתן ביום חמישי, בניסיון להביא לפריצת דרך במגעים לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה, עדיין לא ברור אם דחייה שכזו אכן תקרה.
ועדיין, נראה שבוושינגטון מקווים שהפסגה תוכל למנוע את נקמת איראן, והנשיא ג'ו ביידן אמר אתמול בערב כי "הציפייה" שלו היא שאיראן תוותר על מתקפת התגובה לחיסול איסמעיל הנייה אם תושג עסקה בין ישראל לחמאס. לצד זאת, ביידן הודה בשיחה עם כתבים בלואיזיאנה כי נהיה קשה יותר להשיג עסקה, אך הוא הדגיש שאינו "נוטש" את מאמציו.
ביידן: אם תושג עסקה - מצפה שאיראן לא תתקוף
(צילום: WDSU News)

3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן. לא מוותר על המאמץ להשיג עסקה
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)
על רקע אי-הבהירות בנוגע לנקמת איראן וחיזבאללה, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן דחה אמש באופן מפתיע את ביקורו במזרח התיכון – שאליו היה אמור לצאת כבר הלילה. הוא ימתין לתוצאות הפסגה מחרתיים, ועשוי להגיע לאזור לאחר מכן. לחשש שאיראן אולי לא תדחה את נקמתה מצטרף גם החשש מהנקמה המובטחת של חיזבאללה – ולגביו ההערכה היא שגם אם איראן תדחה את התקיפה שלה, הוא לא יהיה מחויב לכך וימשיך בהכנות שלו.
במקביל, שני גורמים מערביים אמרו אתמול לערוץ הסעודי אל-חדת' כי הם מעריכים ש"הקו האדום" מבחינת ישראל יהיה ירי טילים מאיראן למרכז הארץ. "ירי כזה יאלץ את וושינגטון להסלים ועלול להוביל למלחמה רחבה. הציוד הצבאי של איראן לא מדויק ועלול להוביל להרג אזרחים בישראל. ישראל מאיימת במכה הרסנית לכלכלת איראן אם היא תחצה את הקווים האדומים", אמרו הגורמים.
בפסגה ביום חמישי, שתיערך בדוחא, מקוות ארה"ב והמתווכות קטאר ומצרים להביא לפריצת דרך במגעים בין ישראל לחמאס – כשהתקווה היא שהסכם יוכל לא רק לסיים את המלחמה בעזה ולהביא לשחרור החטופים שמוחזקים בשבי כבר 312 יום, אלא כאמור גם לבלום את המתקפות של איראן וחיזבאללה ולמנוע הידרדרות למלחמה אזורית.
גלנט: "עוקבים אחרי המתרחש בביירות ובטהרן"
(צילום: אלעד מלכה)

3 צפייה בגלריה
פינוי טיל איראני בערד בירידות לים המלח
פינוי טיל איראני בערד בירידות לים המלח
שרידי טיל איראני אחרי המתקפה באפריל. ירי למרכז יהיה הקו האדום?
(צילום: הרצל יוסף )
לצד תגבור הכוחות האמריקני, עם נושאות מטוסים וצוללת טילים, במטרה להרתיע את איראן ושלוחיה, ממשל ביידן פותח גם ב"בליץ דיפלומטי" – כדי להפעיל לחץ חסר תקדים על איראן לדחות את המתקפה שלה על ישראל. האמריקנים מקווים בכך "להציל" את הפסגה, שבה הם רואים בה הזדמנות אחרונה לעסקה.
במסגרת הבליץ הזה בכירי הממשל נשלחו למזרח התיכון: השליח לענייני לבנון עמוס הוכשטיין צפוי להגיע לביירות; ראש ה-CIA ביל ברנס יגיע לפסגה בדוחא (בה ישתתפו גם ראש המוסד דדי ברנע, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל); ושליחו המיוחד של ביידן, ברט מקגורק, ייצא לקהיר כדי לסגור את סוגיית פילדלפי ומעבר רפיח – ומשם יגיע לדוחא ויצטרף לשיחות.

מנדט לא מספיק

לצד שלל המחלוקות שעוד נותרו בין ישראל לחמאס, בראשן שאלת הנוכחות הישראלית בציר פילדלפי ומנגנון מניעת מעבר חמושים לצפון הרצועה במהלך הפסקת האש, נראה שגם המחלוקות בתוך ישראל בנוגע להתנהלות במשא ומתן נמשכות: בצוות המו"מ צפויים לבקש מראש הממשלה בנימין נתניהו להרחיב את המנדט שניתן להם – בטענה שעם מנדט הנוכחי אין טעם בכלל לצאת לפסגה.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
מנהיג חמאס יחיא סינוואר. קטאר הבטיחה ייצוג הולם מצד חמאס ביום חמישי
(צילום: Emmanuel DUNAND / AFP)
ומהצד של חמאס, עדיין לא ברור בכלל אם ארגון הטרור יהיה מוכן להשתתף בשיחות בדוחא. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח אתמול כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר העביר שלשום מסר למתווכות ולפיו כדי שהארגון ישתתף במו"מ המחודש הוא דורש הפסקה של הפעולות הצבאיות של ישראל ברצועה – תנאי שבירושלים כמובן ידחו – אבל במקביל בוושינגטון אמרו אמש כי קטאר הבטיחה כי תפעל לכך שחמאס יקבל שם "ייצוג הולם".
כשברקע הדיווח ב"ניו יורק טיימס" על האופן שבו הכניס נתניהו תנאים חדשים שעלולים לפגוע בסיכויים להגיע לעסקה – טענה שאותה הכחיש תוך שהוא מתעלם מהדרישה החדשה בנוגע לנוכחות בציר פילדלפי – גורמים דיפלומטיים מתחו אתמול ביקורת גם על ממשל ביידן. "אני סבור שממשל ביידן לא מפעיל מספיק לחץ על נתניהו כדי להגיע להסכם", אמר אחד הגורמים ל-CNN. "לא ברור אם נתניהו יעמוד בהצעה שביידן הציג – וזה מצביע על כך שהזמן להגיע להפסקת אש עוד לפני מתקפה איראנית אוזל", הסביר אחד הגורמים. הוא ציין כי גם לקטאר ומצרים אין די השפעה על חמאס כדי לדחוף את חמאס לעבר פשרה ועסקה.
פורסם לראשונה: 22:43, 13.08.24