ההספד של גיא שפירא, מעל קבר אשתו שרצח

כמעט שלושה שבועות חלפו עד שהפרשה נחשפה לציבור. אתמול הותר לפרסום כי גיא שפירא, בן 48 ממעלה אדומים, חשוד שרצח את אשתו רחל אייזנשטדט, ניסה לשכנע שהיא שמה קץ לחייה, וירה בעצמו מול השוטרים כעבור יומיים, בערב חג הסוכות. זו השתלשלות הפרשה שעד אתמול חסתה תחת צו איסור פרסום.

19 בספטמבר בבוקר: רצח וביום התאבדות

ביום ראשון שלפני חג הסוכות הביא גיא שפירא את בנם המשותף, בן 14, לבית הספר. לרחל (55) שעבדה שנים רבות בארכיון במוזיאון "יד ושם" יש עוד שישה ילדים מנישואים קודמים. באותו בוקר סיפרה רחל לאחת מבנותיה כי היא מתכוונת להתגרש משפירא, כמה ימים לאחר שאמרה גם לו כי בכוונתה לעשות זאת.
לפי החשד, שפירא - מהנדס במקצועו ששירת בצה"ל כקצין נפגעים - חנק את אייזנשטדט למוות באותו בוקר, לאחר שחזר לבית במעלה אדומים ובזמן שהבן בבית הספר. הוא טען לאחר מכן כי תקף אותה במהלך עימות ביניהם, ובתגובה לכך שהיכתה אותו. עם זאת, במשטרה חושדים שהרצח תוכנן לפני כן לפרטי פרטים.
3 צפייה בגלריה
קברה של רחל אייזנשטדט במעלה אדומים
קברה של רחל אייזנשטדט במעלה אדומים
החשוד גיא שפירא, הקבר והנרצחת, רחל אייזנשטדט
(צילום: אלישע בן קימון, יואב דודקביץ')
קצין החקירות מספר על המקרה
(צילום: גיל יוחנן)

מיד לאחר שחנק אותה למוות, החל שפירא בבידוי ראיות. לפי החשד, הוא חתך את ורידי ידיה של אשתו והניח את גופתה באמבטיה כדי להציג מצג שווא שלפיו היא התאבדה. לאחר מכן נעל את דלת האמבטיה והמשיך לעבוד למשך כשעתיים. בין היתר הוא עלה לקומה למעלה והשתתף בישיבת זום ארוכה של עבודתו, בזמן שגופת אשתו בקומה שמתחת.

19 בספטמבר בצהריים: "הנשמה" ותחקור ראשוני

רק לאחר מכן התקשר שפירא למד"א, שם הנחו אותו להנשים את רעייתו. הוא קרא לזוג שכנים וביקש שיעזרו לו להנשים את רחל לאחר ש"מצא" את גופתה. בעדותם סיפרו שבזמן שהם ניסו להנשים אותה, הוא כלל לא לחץ על בית החזה.
השוטרים שהוזעקו למקום על ידי הבעל מצאו את הגופה באמבטיה, אבל לא זיהו דבר חשוד. הבעל סיפר להם כי הגיע הביתה וראה את רחל באמבטיה ללא רוח חיים.
הבית שבו התגוררו גיא שפירא ורחל אייזנשטדט
(צילום: אלי מנדלבאום )

החוקרים סברו שמדובר בהתאבדות ולאחר תחקור ראשוני שפירא לא נעצר. הוא כן הסכים בזירה לחקירת נתיחת הגופה. בינתיים, אסף שפירא את הבן מבית הספר, ויחד עם עובדים סוציאלים סיפר לו כי "משהו נורא קרה לאימא".

20 בספטמבר: סופד בהלוויית אשתו שרצח

יום לאחר מציאת הגופה, ובזמן שבמשטרה עדיין סבורים כי מדובר בהתאבדות, הובאה למנוחות רחל אייזנשטדט. הבעל גיא שפירא, זה שחנק אותה למוות וביים את התאבדותה, היה באופן מצמרר בין אלו שספדו לה.
מנהל בית העלמין במעלה אדומים מספר על הלוויית רחל אייזנשטדט
(צילום: אלישע בן קימון)

"היו אנשים שבכו, אני הרגשתי צביטה קלה בלב", אמר אז. "תמיד חשבתי על עצמי כאיש קר רוח וחזק. האמת שהייתי פשוט קר. רחל אהבה אותי, לא יודע על מה, אבל אהבה. אני לעומת זאת לא ידעתי להגיד את מה שאני מרגיש, להביע רגשות בכלל. שמרתי על פוקר פייס. היה מגיע לרחל הרבה יותר. את דיברת אבל לא שמעתי, את צעקת אבל לא הקשבתי".
"את היית הפרס הגדול של הזכייה בלוטו, אבל זרקתי אותו", הוסיף במילים שקיבלו ימים לאחר מכן משמעות אחרת לגמרי. "רק עכשיו אני מתחיל להרגיש את זה. להרגיש את מה שחסר. אני אשם בכל מה שקרה. גרמתי לבן אדם היחיד שאהב אותי לשנוא אותי. אני מבקש מכולכם סליחה ומחילה".

21 בספטמבר: בריחה וניסיון התאבדות

המשטרה אמנם סברה תחילה כי מדובר בהתאבדות, אבל התעקשה לאחר הבדיקה הראשונית לבצע גם נתיחה לגופה. בעקבות הסכמתו של שפירא, גופתה של אשתו נשלחה לנתיחה במכון לרפואה משפטית באבו כביר והממצאים העלו סימנים מחשידים לפיהם אייזנשטדט נרצחה ולמעשה נחנקה למוות.
החוקרים ניסו לאתר את הבעל, אך הוא כבר הספיק להימלט. בחקירה שנערכה לו יותר משבוע לאחר מכן, טען כי ביים את זירת ההתאבדות במטרה לאפשר לו זמן מספיק כדי לברוח - ולהתאבד בעצמו.
3 צפייה בגלריה
בית משפחת שפירא
בית משפחת שפירא
בית המשפחה במעלה אדומים. הבעל נמלט דרומה, לפני שהשוטרים הגיעו
(צילום: אלי מנדלבאום )
שפירא נסע דרומה והחוקרים פתחו במרדף אחריו. ליד צומת בית קמה פרץ מחסום דוקרנים משטרתי. כאשר הגיעו אליו השוטרים, הוא שלף אקדח שהחזיק ברישיון וירה לתוך פיו לעיניהם. הוא פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע במצב קשה, כשהוא מורדם ומונשם. ברכבו נמצא מכתב התאבדות.

סוף ספטמבר ותחילת החודש: שב להכרה ומודה 3 פעמים

ב-23 בספטמבר פורסם לראשונה המקרה, כשאז אפשר היה רק לכתוב כי "המשטרה חוקרת את נסיבות מותה של אישה שנמצאה מתה בביתה. תחילה חשבו החוקרים שמדובר בהתאבדות, אך בהמשך עלו חשדות לפלילים". מעצרו הוארך פעמיים שלא בנוכחותו בבית משפט השלום בירושלים, בזמן שהיה עדיין ללא הכרה בבית החולים.
3 צפייה בגלריה
גיא שפירא החשוד ברצח אשתו בבית משפט השלום בירושלים
גיא שפירא החשוד ברצח אשתו בבית משפט השלום בירושלים
שפירא בדיון הארכת המעצר בזום, לאחר ששב להכרעה
(צילום: יואב דודקביץ')
על אף הנתיחה, למשטרה לא היו ראיות פורנזיות ברורות מהזירה שמצביעות על רצח אלא רק ראיות נסיבתיות, והם חיכו יותר משבוע עד שיתעורר. הם גם דרשו להותיר על כנו את איסור הפרסום, במטרה להמשיך בחקירה ולגרום לו להודות ולשחזר. ואכן, לאחר שהשתפר מצבו הוא נחקר על ידי קציני המשטרה של מחוז ש"י והודה שלוש פעמים כי חנק למוות את אשתו - פעמיים בבית החולים ופעם אחת בזירה, שם שחזר מול החוקרים.
באחת החקירות אמר שחשש שאשתו תיקח את כספו. הוא טען שאשתו הייתה "אישה קשה שרבה עם השכנים והיה לי קשה לחיות איתה". במהלך הדיונים המשפטיים יוחסו לשפירא עבירות של רצח, שיבוש הליכי משפט, בידוי ראיות ותקיפת שוטרים.
אתמול הוארך מעצרו עד יום רביעי הבא. מהחקירה עלה כי שפירא כמעט הצליח במזימתו לשכנע שאשתו התאבדה ולא נרצחה. גורמים המעורים בתיק החקירה אמרו כי לולא הודאותיו השונות - שנלקחו ממנה מחשש שההודאה הראשונה לא תהיה קבילה לאחר שנמסרה זמן לא רב לאחר ששב להכרה - התיק היה קורס.