ארה"ב קראה אמש (יום ה') לסין לנצל את השפעתה על רוסיה, ולשכנע אותה לבחור בפתרון דיפלומטי למתיחות בגבול אוקראינה. ויקטוריה נולנד, תת-מזכיר המדינה לעניינים מדיניים, הזהירה את רוסיה שאם היא תבחר בעימות צבאי במזרח אירופה – המחיר יהיה כבד והתגובה תהיה מהירה.
(צילום: סטס קופולו)

9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא סין שי ג'ינפינג
(צילום: AP)
שלשום הגישה ארה"ב לרוסיה את מסמך התשובות לדרישות הביטחוניות שלה, שמוסקבה הציגה כתנאי להפחתת המתיחות במזרח אירופה. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר בצהריים שהמסמך האמריקני נותן אמנם תקווה לפתוח בדיאלוג רציני – אבל רק בנוגע לסוגיות משניות, ולא בנוגע לסוגיות החשובות לקרמלין יותר מכול. לברוב הוסיף כי הצהרותיהן של וושינגטון ושל נאט"ו בנוגע לדרישות המרכזיות של רוסיה – ובראשן הפסקת ההתרחבות של הברית הצפון-אטלנטית מזרחה והבטחה להימנע מצירוף אוקראינה אליה – אינן נותנות סיבות רבות לאופטימיות.
9 צפייה בגלריה
חיילי צבא רוסיה תרגיל בצל מתיחות עם אוקראינה
חיילי צבא רוסיה תרגיל בצל מתיחות עם אוקראינה
תרגיל צבאי של רוסיה בצל המתיחות עם אוקראינה
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
טנק של צבא רוסיה יורה ב תרגיל מתיחות עם אוקראינה
טנק של צבא רוסיה יורה ב תרגיל מתיחות עם אוקראינה
(צילום: רויטרס )
נולנד אמרה אמש שארה"ב מקווה שרוסיה תלמד את פרטי המסמך, ותסכים בסופו של דבר לנהל דיאלוג. "אנחנו מאוחדים בהעדפה שלנו לדיפלומטיה", אמרה נולנד, וציינה שבנוסף יש תמימות דעים "שאם מוסקבה תדחה את ההצעה שלנו לדיאלוג, המחיר חייב להיות מהיר וכבד".
וושינגטון מקווה שבייג'ינג, בעלת ברית חשובה של מוסקבה, תשכנע אותה שלא לפלוש לאוקראינה. "אנחנו קוראים לבייג'ינג להשתמש בהשפעתה על מוסקבה ולקרוא לדיפלומטיה, בגלל שאם יהיה עימות באוקראינה, הוא לא יהיה טוב גם לסין", אמרה נולנד, והדגישה שהמסרים שהועברו לבייג'ינג היו ברורים. "תהיה השפעה עצומה על הכלכלה העולמית. תהיה השפעה עצומה על תחום האנרגיה".
9 צפייה בגלריה
כוחות של צבא רוסיה ב ילניה לא הרחק מ גבול אוקראינה
כוחות של צבא רוסיה ב ילניה לא הרחק מ גבול אוקראינה
כוחות של צבא רוסיה בקרבת הגבול עם אוקראינה
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
כוחות של צבא רוסיה ב וורונז' לא הרחק מ גבול אוקראינה
כוחות של צבא רוסיה ב וורונז' לא הרחק מ גבול אוקראינה
(צילום: EPA )
וונדי שרמן, סגניתו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, העריכה שלשום שמהלכיו של פוטין במזרח אירופה עלולים להיות מושפעים מאולימפיאדת החורף - שתיפתח בסוף השבוע הבא בבייג'ינג. ארה"ב וכמה מבעלות בריתה הודיעו על חרם דיפלומטי ולא ישלחו נציגי ממשל לבייג'ינג, בעקבות הפגיעה של סין בזכויות אדם. ולדימיר פוטין אמור להיות בטקס הפתיחה.
"כולנו מודעים לכך שאולימפיאדת בייג'ינג תתחיל ב-4 בפברואר, אז יהיה טקס הפתיחה, והנשיא פוטין צפוי להיות שם", אמרה שרמן. "אני חושבת שכנראה הנשיא (הסיני) שי ג'ינפינג לא יהיה נלהב אם פוטין יבחר ברגע הזה לפלישה לאוקראינה, אז זה עשוי להשפיע על העיתוי ועל החשיבה שלו". לפי שרמן, ארה"ב מאמינה שפוטין ינקוט פעולה צבאית נגד אוקראינה "עד אמצע פברואר".
השגריר הסיני באו"ם, ז'אנג ג'ון, קרא אתמול לכבד את מסורת "הפסקת האש האולימפית". השגריר הסיני כתב בטוויטר: "בואו ננצל את ההזדמנות לקדם שלום, סולידריות, שיתוף פעולה וערכים נוספים שמשותפים לאנושות כולה, כדי להפוך את העולם שלנו למקום טוב יותר".
9 צפייה בגלריה
חיילים רוסים בחצי האי קרים טנקים רכבים משוריינים של צבא רוסיה
חיילים רוסים בחצי האי קרים טנקים רכבים משוריינים של צבא רוסיה
חיילים רוסים בחצי האי קרים, שרוסיה סיפחה מאוקראינה ב-2014
(צילום: AP)
על רקע המתיחות שוחח מזכיר המדינה בלינקן עם שר החוץ של סין, וואנג יי. בשיחה אמר וואנג שסין קוראת לכל הצדדים שמעורבים במשבר לשמור על איפוק "ולהימנע מפעולות שיחריפו את המתיחות". בלינקן אמר לוואנג שהדרך האחראית לפתור את המשבר היא באמצעות דיפלומטיה.
דניאל ראסל, שהיה תת מזכיר המדינה לענייני אסיה בכהונת הנשיא ברק אובמה, אמר שלמרות שסין לא תראה בעין יפה פלישה רוסית לאוקראינה בזמן אולימפיאדת החורף, בשיחה בין שרי החוץ וואנג יי "העדיף להגן על 'החשש הביטחוני הלגיטימי' של רוסיה מאשר להציע סיוע כלשהו לבלינקן".
רוסיה, נזכיר, ריכזה בחודשים האחרונים כ-100 אלף חיילים בגבול אוקראינה, ובמערב חושדים זה זמן רב שהיא נערכת לפלוש אל המדינה. דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר שבמהלך היממה האחרונה רוסיה המשיכה לתגבר את כוחותיה בקרבת הגבול האוקראיני. "אנחנו ממשיכים לראות – גם ב-24 השעות האחרונות – הצטברות נוספת של כוחות קרביים של הרוסים בחלק המערבי של ארצם ובבלארוס".
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח אמש עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. לאחר השיחה אמר זלנסקי שהשניים דנו בצעדים משותפים להביא לרגיעה במתיחות עם רוסיה. "שוחחנו על המאמצים הדיפלומטיים בנוגע לרגיעה והסכמנו על צעדים משותפים בעתיד. הודיתי לנשיא ביידן על הסיוע הצבאי הממושך", אמר זלנסקי, וציין שהמנהיגים שוחחו גם על הסיוע הכלכלי לאוקראינה. גורם אוקראיני בכיר אמר ל-CNN כי השיחה לא הייתה טובה, וציין כי ישנן חילוקי דעות בנוגע ל"רמות הסיכון" של מתקפה רוסית. הבית הלבן טען מנגד כי מדובר בהדלפות שקריות, אך ציין כי ביידן הזהיר את זלנסקי שפלישה רוסית היא בגדר "אפשרות מובהקת".
9 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי וג'ו ביידן
וולודימיר זלנסקי וג'ו ביידן
זלנסקי וביידן. שוחחו על הדרכים להביא לרגיעה
(צילום: AP)
ביידן הזהיר השבוע שלפלישה רוסית לאוקראינה יהיו "השלכות עצומות" ברחבי העולם. הוא אמר שאם כל הכוחות הרוסיים שמרוכזים בגבול ייכנסו לאוקראינה, זו תהיה "הפלישה הכי גדולה מאז מלחמת העולם השנייה. היא תשנה את העולם". ביידן הורה ל-8,500 חיילים אמריקנים להיות בכוננות מוגברת, למקרה שיישלחו בהתראה קצרה למזרח אירופה - כדי לתגבר את כוחות נאט"ו. ביידן הבהיר שהוא לא מעוניין שהחיילים האמריקנים ייכנסו לאוקראינה, שאינה חברה בברית נאט"ו.
הנשיא האמריקני, שאיים על רוסיה בסנקציות חסרות תקדים, אמר שהוא ישקול להטיל סנקציות ישירות על פוטין אם כוחותיו יחצו את הגבול וייכנסו לאוקראינה. רוסיה הזהירה לאחרונה שצעד שכזה יהיה שווה ערך לניתוק היחסים בין מוסקבה לוושינגטון. החודש, בעקבות המתיחות במזרח אירופה, הגישו סנאטורים דמוקרטים הצעת חוק שלפיה אם רוסיה תפלוש לאוקראינה יוטלו סנקציות על בכירי ממשל וצבא ברוסיה, בהם הנשיא פוטין, ועל מוסדות בנקאיים רוסיים.
פורסם לראשונה: 23:27, 27.01.22