ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בשבוע שעבר בביקורו בפיקוד הצפון של צה"ל כי לישראל "תוכניות מפורטות, חשובות, אפילו מפתיעות" על-רקע המשך מטחי הרקטות שמשוגרים מלבנון, אלא שבשטח עצמו מצליח חיזבאללה לנצל באופן ציני את המתרחש ולהביך את היישובים באזור.
חשיפת ההודעות שנשלחו לראשי היישובים בצפון מחיזבאללה
(צילום: ערוץ כנסת )

"אל מתנחלי הצפון, אתם חייבים להבין ששום דבר לא ישתנה כאן בצפון אחרי 1 בספטמבר אם התוקפנות נגד עזה לא תיפסק", נכתב בהודעות שנשלחו לכאורה מארגון חיזבאללה הישר למכשירי הטלפון של כל ראשי היישובים והמועצות בקו העימות, בהם ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן וראש מועצת מטולה דוד אזולאי.
בהודעות נוספות נכתב: "אל מתנחלי הצפון, גלנט מוכר לכם אשליות כשהוא מבטיח לסלק את חיזבאללה מצפון לליטני. אתם חייבים לחיות עם המציאות, אנחנו כאן לנצח נצחים, חיזבאללה"; "אל מתנחלי הצפון, אתם חייבים להבין שפגענו רק בבתים שבהם הסתתרו חייליכם. אם לא תבקשו מממשלתכם להפסיק את התוקפנות מול עזה, לא יישארו בתים לחזור אליהם"; "אל מתנחלי הצפון, המשוואה היחידה היא: הפסקת התוקפנות נגד עזה = החזרה שלכם לצפון".
1 צפייה בגלריה
הודעות שקיבל היום ראש מועצת מרום הגליל עמית סופר מחיזבאללה
הודעות שקיבל היום ראש מועצת מרום הגליל עמית סופר מחיזבאללה
הודעות שקיבל היום ראש מועצת מרום הגליל עמית סופר מחיזבאללה
עדות לטרור הפסיכולוגי של חיזבאללה אל מול ראשי הרשויות בצפון התקבלה גם בדיון שנערך היום בוועדת הפנים של הכנסת בנוגע לבחינת פתרונות דיור חלופיים לטווח הביניים עבור מפוני הצפון. יו"ר הוועדה ח"כ אליהו רביבו חשף בדיון כי הודעה דומה התקבלה במכשיר הטלפון של ראש המועצה האזורית מטה אשר משה דוידוביץ.
"'גלנט מוכר לכם אשליות', זה מנסראללה, הגיע אליי עכשיו, זה בתוך הוואטסאפ שלי מהדקות האחרונות", אמר דוידוביץ לפני שהקריא בעצמו את ההודעות שנשלחו כאמור לכאורה מחיזבאללה.
"החיזבאללה לא מפחיד אותנו, הכדור לא נמצא אצלם, אלא אצל ממשלת ישראל והמדיניות שלה", הבהיר עמית סופר, ראש מועצת מרום הגליל, בתגובה להודעות שקיבל. הוא הוסיף כי "יש לנו סבלנות, אבל שהממשלה לא תפרש את הסבלנות שלנו כהסכמה למצב שבו הכלכלה מתרסקת והצפון מאבד את התושבים שלו. אני מצפה מהממשלה להחזיר את הביטחון לצפון ולעשות מעשים שיביאו לכך שאיכות החיים תעלה בכל היבט".
הודעות האיומים של חיזבאללה נשלחו גם לעיתונאים המסקרים את ערי ויישובי צפון הארץ, וכן לתושבים בגליל, מובילי ההתארגנות האזרחית 'לובי 1701' – קבוצת לחץ על הממשלה להשבת הביטחון לצפון. בין מקבלי ההודעות גם גלעד שושן, ממפוני הקיבוץ מעיין ברוך, לשעבר עיתונאי בצפון, וממובילי לובי 1701. "ההודעה התקבלה אצלי בהומור", הוא סיפר. לדבריו, "ככל שהם מנסים להלחיץ אותנו האזרחים וחושבים שההפחדות שלהם ישפיעו, כך ברור לנו יותר כמה הם לחוצים". שושן אומר כי "מבדיקה שעשינו בין צוות הניהול נראה שהם לא פספסו אף אחד מאיתנו. זה מטריד שהם עוקבים אחרי פעילויות אזרחיות ויודעים היטב מה קורה אצלנו. בעיני זה עוד אחד מהמחדלים הגדולים של המצב בצפון שלא מאפשר לנו לחזור הביתה בביטחון. לא ניתן לחיזבאללה להשתמש בנו לתעמולה המטופשת והזולה שלו".

"הכרחי לפתוח את הלימודים ב-1 בספטמבר"

בתוך כך, ועדת החינוך של הכנסת קיימה היום דיון על היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ה לתלמידי יישובי הצפון. מפקח מחוז צפון במשרד החינוך אמיר מיכאל סיפר כי יש היערכות גם לתרחיש בעצימות גבוהה יותר שיחייב פינוי נרחב יותר. "העסק יכול להיות מורכב יותר", אמר מיכאל. "אנחנו מנסים להיערך לכך שהמצב הנוכחי יימשך ולבנות בתי ספר עורפיים לתושבים הלא מפונים כי מזהים מגמה של חזרת תושבים לצפון".
בנוגע להסעות למוסדות החינוך, הודה מיכאל כי "יש לנו בעיה בהסעות של חלק מהיישובים. ההורים מתנגדים וחוששים. ביישובים הלא מפונים אין מצב שאנחנו לא מסיעים". בנוגע לטענות על קושי בשיבוץ ילדים שהתפנו עצמאית, אמר מיכאל: "מוזמנים לפנות ישירות לטלפון של מנהלת המחוז כדי למצוא פתרון. אני מבטיח שלא יהיה ילד שלא יהיה לו פתרון".
יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב אמר: "לצערי, יש תחושה שהזנחנו את הצפון. לא משנה אם עבור אנשים שפונו או לא ואם משאירים אותם בביתם – תנו להם מענה הולם. אם לא יהיה מי שיתכלל, גם ב-1.9 לא יהיה כלום. הוועדה קוראת לממשלה להביא תוכנית לפתיחת שנת הלימודים, שתתייחס לתלמידים ולמורים - גם אלה שלא פונו. בנוסף, אנחנו דורשים לאפשר גם לתושבי הצפון שלא פונו רישום כפול למוסדות חינוך".
נציג מועצת התלמידים עוז מאיר אמר: "אני מפונה מקריית שמונה לבית שאן. השנה נוצרו פערים לימודיים ענקיים שתלמיד לא יכול להשלים אותם ולא משנה כמה הוא יתאמץ. בשנה הבאה אגש לבגרות, אבל אני כבר מגלה שחצי מהחומר אני לא מכיר. גם מבחינה חברתית הכרחי לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר".