כמעט חודשיים אחרי פרוץ המלחמה, אזרבייג'אן - מדינה מוסלמית שיעית, ממשיכה לתמוך בישראל. במדינה לא הייתה אף הפגנה נגד ישראל, ואזרחים אזרים הפגינו סולידריות עם ישראל, הדליקו נרות זיכרון והניחו פרחים בפתח שגרירות ישראל בבאקו.
הפגנות ותמיכת אזרחי אזרבייג'אן, המדינה המוסלמית היחידה בעולם, בישראל במלחמה
(צילום: Nika Jabiyeva, George Deek)

גם ברשתות החברתיות, בלוגרים אזרים הביעו תמיכה בישראל ותקפו את החמאס. בלוגר ידוע בשם סמיר העלה סרטון שבו אמר: "בני העם האזרי זוכרים מי תמך במלחמה הצודקת שלהם לשחרור האדמות שלהם והם זוכרים מי היה נגד: פלסטין". סמיר, וטרן של מלחמת קרבאך השנייה, כתב שכלוחם הוא לא יכול לקבל שטרוריסטים רוצחים נשים וילדים. "הם לא בני אדם בשבילי. אני מאחל ניצחון למדינת ישראל ומקווה שזה יקרה בקרוב". בלוגרים אחרים אמרו שהם זוכרים את תמיכתה של ישראל במלחמה על שחרור נגורנו-קרבאך ועל אספקת הנשק הישראלית שתרמה תרומה מכרעת לנצחון האזרי.

המשיכה לשלוח לישראל ספינות דלק

פרשנים אזרים ובלוגרים מדווחים שעמדת באקו היא חד-משמעית בעד ישראל. הם אומרים שהתמיכה בישראל עממית, וכי העם האזרי בעד צדק. בכתבות שפורסמו באזרבייג'אן דווח שקבוצת הידידות הפרלמנטרית ישראל-אזרבייג'אן גינתה את טבח החמאס בחריפות.
3 צפייה בגלריה
אזרבייג'אן המדינה המוסלמית היחידה בעולם שתומכת בישראל במלחמה
אזרבייג'אן המדינה המוסלמית היחידה בעולם שתומכת בישראל במלחמה
פרחים מול שגרירות ישראל אחרי הטבח בעוטף
(צילום: שגרירות ישראל באזרבייגאן)
התמיכה האזרית באה לידי ביטוי גם בדרכים מעשיות: לכל אורך המלחמה אזרבייג'אן המשיכה לשלוח לישראל ספינות דלק למרות קמפיין איראני נגד ייצוא נפט לישראל מצד מדינות מוסלמיות. יש לציין כי אזרבייג'אן מספקת שליש מתצרוכת הנפט של מדינת ישראל. גם חברת התעופה האזרית הסכימה להטיס סיוע הומניטרי מארה"ב לישראל על אף שחברות זרות הפסיקו לטוס לארץ.
בימים האחרונים דווח כי שירותי הביטחון של אזרבייג'אן סיכלו פיגוע טרור נגד שגרירות ישראל ועצרו מחבל איראני שהיה בדרכו לביצוע הפיגוע. מבחינה הסברתית, ערוץ הטלוויזיה האזרי הממלכתי שלח צוות צילום לישראל והכתבות שהביא מישראל היו מאוד חיוביות ושיקפו הרבה אמפתיה כלפי הישראלים.

הסתבכו עם הפטרון שלהם ארדואן

האזרים אמנם שילמו מס שפתיים לעולם הערבי-מוסלמי ותמכו בהצעה שהובאה במועצת הביטחון שקראה להפסקת אש הומניטרית מבלי לגנות את החמאס. זה היה המינימום ההכרחי שאזרבייג'אן הייתה צריכה לשלם כדי לא להסתבך מול העולם הערבי והמוסלמי. בין היתר משרד החוץ האזרי הביע תנחומים על מותם של אזרחים בישראל ובעזה וקרא להורדת ההסלמה בסכסוך. במקביל, לאזרים היה נוח להבדיל את עצמם מהחמאס ולציין שהם מדינה מוסלמית מתונה שלא מקבלת מעשי טבח אכזריים ואונס נשים שמנוגדים לרוח האיסלאם.
ואולם, בכירים אזרים הבהירו בשיחות סגורות שהם תומכים בישראל ומאחלים לה לנצח את החמאס. האזרים אפילו הסתבכו עם הפטרון שלהם ארדואן – אשר הוביל קו אנטי ישראלי מובהק מאז פרוץ המלחמה.
3 צפייה בגלריה
אזרבייג'אן המדינה המוסלמית היחידה בעולם שתומכת בישראל במלחמה
אזרבייג'אן המדינה המוסלמית היחידה בעולם שתומכת בישראל במלחמה
הבעת תמיכה בישראל בקרב העם וההנהגה
(צילום: שגרירות ישראל באזרבייגאן)
שגריר ישראל באזרבייג'אן, ג'ורג' דיק, הודה לאזרבייג'אן על תמיכתה בישראל: "הפסקתי לספור את כמות המיילים, ההודעות והוואטסאפים שקיבלנו מאנשים בכל תחומי החיים באזרבייג'אן שביקשו לתמוך בישראל. זה נגע מאוד לליבנו וזה נותן לנו כוח בשעה אפלה זו של ההיסטוריה שלנו".
השגריר דיק גם ערך הקרנה של סרטון הזוועה של דובר צה"ל לעיתונאים אזרים. אחד מהם, סיידר אלייב, כתב בתום ההקרנה: "לאחר צפייה בסרטון על זוועות חמאס, כל בר דעת יבין שלארגון הזה אין מקום לא רק בארץ ישראל, אלא על כדור הארץ בכלל". השגריר גם ערך אירוע למען שחרור החטופים בהשתתפות חברי פרלמנט אזרים ושגרירים זרים.
בטבח של ה-7 באוקטובר נהרגו 8 יהודים ישראלים שעלו מאזרבייג'אן, חלקם חיילי צה"ל וחלקם אזרחים. העובדה הזו פורסמה באזרבייג'אן והמחישה את הקשר המיוחד שיש בין שתי המדינות
שגריר אזרבייג'אן בישראל, מוכתר ממדוב, הצטרף לסיור שגרירים זרים שהוביל שר החוץ אלי כהן בכפר עזה כמה ימים לאחר הטבח ואמר: "זאת טרגדיה. אני בהלם לראות כל מה שקרה פה. תנחומיי למשפחות ואני מקווה שכל הפצועים יחלימו והשלום יחזור לחייהם. ראיתי הרבה דברים קשים. זה לא חדש עבורי כאזרבייג'אני. חווינו הרבה מעשי טבח ומעשי זוועה מהכיבוש הארמני של אדמותינו. דברים דומים קרו באזרבייג'אן . עצוב מאוד לראות דברים שקרו במדינה שלי וקרו גם אצלכם". יש לציין כי בטבח של ה-7 באוקטובר נהרגו 8 יהודים ישראלים שעלו מאזרבייג'אן, חלקם חיילי צה"ל וחלקם אזרחים. העובדה הזו פורסמה באזרבייג'אן והמחישה את הקשר המיוחד שיש בין שתי המדינות.
3 צפייה בגלריה
המחבל החשוד בתכנון הפיגוע, מוסא חאן
המחבל החשוד בתכנון הפיגוע, מוסא חאן
המחבל החשוד בתכנון הפיגוע באזרבייג'אן, מוסא חאן
שגריר כבוד של הסוכנות היהודית באזרבייג'אן רומן גורביץ' אמר: "בזמן המלחמה בעזה יש רושם שהעולם בעד צדק וזכויות נשים וילדים - רק בתנאי שזה לא נשים וילדים יהודים. גם במלחמה של אזרבייג'אן לשחרור האדמות שלה - העולם לא רוצה לשמוע על מיליון פליטים אזרים וסבל שעבר העם האזרי בזמן הכיבוש הארמני. העם האזרי תמיד אהב יהודים וזו מדינה מוסלמית שאף פעם לא הייתה בה שום אנטישמיות!".
רב הקהילה הספרדית-גיאורגית בבאקו, זמיר איסייב, אמר שהתמיכה בישראל של אזרבייג'אן שרוב האוכלוסייה שם היא שיעית הייתה מחממת לב. "עשרות אזרחים מוסלמים שמכהנים בתפקידים בכירים במדינה הגיעו להציב ורדים אדומים ליד שגרירות ישראל ושלחו הודעות תנחומים. זו המדינה המוסלמית היחידה בעולם שמזדהה עם ישראל", אמר איסייב .